Sommarstugan hade problem med vatten i krypgrunden. Lösningen blev bl.a. ett dräneringsrör som går från källaren ned för en slänt och mynnar nära lillstugan. Jag ville i samband med detta arbete få ned ett par kabelrör men misskommunikation och det blev inte av...

Jag skulle behöva ny matning till lillstugan. Skulle man kunna göra detta via dräneringsröret och sen gräva vidare. Jag kan då komma hela vägen från elskåpet till några få meter från lillstugan. Saknas förstås märkband ovanför dräneringsröret...

Kan det vara en framkomlig väg eller måste jag gräva upp allt igen?

Tacksam för alla tips och idiotförklaringar :wow:
 
Glömde nämna att detta gjordes för ett antal år sedan, så marken är återställd med bl.a. gräsmatta
 
Kanske tveksamt, men ser inga större problem med det.

Kablar får ligga i vatten. Välj i så fall helst en PE-mantlad kabel som N1XE, men PVC-mantlad son N1XV/EKKJ tror jag också duger fint för jag tror inte N1XE finns i mindre area än 10 mm². Den kommer väl inte att ligga i vatten där i dräneringsröret?

Vilket djup ligger dräneringsröret på? Det är ju bra om det ligger "utom räckhåll" för spadar och spett, och att man, vid grävning fattar att det går en elkabel i röret..
 
  • Gilla
pette
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.