Vilket alternativ är att föredra? blir det konstigt med en 45gradare rätt in i murstocken?

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
En anledning till att 45graders-varianten inte skulle vara lämplig är att det inte går att använda en vanlig stos. Nackdelen med att då mura fast röret i murstocken är att det inte går att ta isär utan att behöva knacka bort bruk och foga vid eventuellt underhåll där.

En annan sak är om det är en panna med fläkt i så kan man vilja ha stos och då täta med tätgarn för att dämpa vibrationerna från fläkten som annars gärna sprider sig i hela huset.

Nackdelen med två 90-gradare är att draget blir lite sämre.
 
Tänk på var du kan montera en renslucka.
Med 45° så kan det eventuellt gå att rensa skorstenen från eldstaden.
Med 90° böjar så måste det finnas renslucka så att det går att få ut allt sot från skorstenen.
 
MaxPax skrev:
En anledning till att 45graders-varianten inte skulle vara lämplig är att det inte går att använda en vanlig stos. Nackdelen med att då mura fast röret i murstocken är att det inte går att ta isär utan att behöva knacka bort bruk och foga vid eventuellt underhåll där.

En annan sak är om det är en panna med fläkt i så kan man vilja ha stos och då täta med tätgarn för att dämpa vibrationerna från fläkten som annars gärna sprider sig i hela huset.

Nackdelen med två 90-gradare är att draget blir lite sämre.
Just de! Tänkte inte på stosen, det är en panna med fläkt, en Baxi Bonus Light
 
Demmpa skrev:
Tänk på var du kan montera en renslucka.
Med 45° så kan det eventuellt gå att rensa skorstenen från eldstaden.
Med 90° böjar så måste det finnas renslucka så att det går att få ut allt sot från skorstenen.
Ok , har sett att det finns rensluckor på en del rör, får kolla det. Funderar på att sätta en renslucka där den gamla pannans rör gick in.
 
Drdeo skrev:
Just de! Tänkte inte på stosen, det är en panna med fläkt, en Baxi Bonus Light

Nu såg jag att det fanns stosar som är 45 grader, får nog bli så. :)
 
kulle
Mura igen det gamla hålet o ta upp ett nytt under så du kan gå med ett rakt rökrör
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
kulle skrev:
Mura igen det gamla hålet o ta upp ett nytt under så du kan gå med ett rakt rökrör
Det var tanken, men murstocken börjar inte förns en bit upp från golvet, så jag är tyvärr tvungen,vet inte om den murats igen nån gång vid ett tidigare pannbyte eller om det vart så hela tiden,Så den nya hålet tog jag upp precis där skorstenen börjar. Men det blir en 45graders böj och en tillhörande stos till det. Blir nog inte någon märkbar förlust i effekt, kanske till och med blir lite bättre skjuts upp i skorstenen :)
 
Min kamin går att ändra så att röret går rakt upp alternativt rakt bakåt. Kan ändra så att röret går ut från toppen av kaminen kan du ta upp hålet högre upp och eventuellt sätta en sotninglucka på hålet där nere.
 
  • Gilla
Bremrik
  • Laddar…
oneman skrev:
Min kamin går att ändra så att röret går rakt upp alternativt rakt bakåt. Kan ändra så att röret går ut från toppen av kaminen kan du ta upp hålet högre upp och eventuellt sätta en sotninglucka på hålet där nere.
Ok, na det går inte, detta är en vedpanna, en baxi bonus
 
Andreas_Hansson skrev:
Skall du köra pellets?
Då kanske du behöver en dragbegränsare.

Då är det bättre med 2st 45graders och dra upp röret så du får sotluckan ovanför pannan.
Där kan du sätta ev dragbegränsare.

[länk]

Jag kommer enbart köra med ved. Det satt en dragbegränsare på den gamla pannan, och den körde jag pelletsbrännare i, men jag hade alltid den stängd och låst, funkade aldrig bra med den, blev för dåligt drag vid eldstart så det blev rökgasexplosioner, och sen blev det för varmt i brännaren vid drift. När jag låste den vid stängt läge funkade den perfekt.
 
Redigerat:
Vad sägs om att gjuta ett podium till pannan så att du kan du ha ett rakt rökrör?

Om man är lång som eldare så är det skönt att pannan står på ett podium.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad sägs om att gjuta ett podium till pannan så att du kan du ha ett rakt rökrör?

Om man är lång som eldare så är det skönt att pannan står på ett podium.
Det är ingen dum idé , Men jag tror det blir för högt att sota ut då tyvärr.framförallt för min flickvän . Men det ska vara ok att köra med vinkel på 45grader så jag kör på det, men ska ändå ta en titt imorgon på möjligheten att mura upp ett fundament till panna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.