Hej,

hur gör vi detta enklast?
På baksidan om huset har vi berg som med tiden rasat ner och nu är det en sluttning bestående av stora stenar ner till i stort sand. Vi vill gräva ut detta och på så sätt få mer tomt bakåt (3-4 m inåt bergsväggen) och samtidigt flyttar vi det utgrävda till skogstomten på framsidan, och på så sätt vår vi dubbel så mycket tomt :)
Men hur flyttar vi det enklast, hyra någon typ av grävare eller vad?
Någon som gjort detta tidigare?
Jag har under ett par år grävt själv, silat och flyttat själv, men detta kommer ta för många år :cool:
 
Jag hade utan tvekan hyrt en minigrävare med vagn. Har man aldrig kört grävare förut kanske det blir lite svårt men är du duktig med maskiner går det galant!
Och relativt billigt
 
Går det att köra in en större grävmaskin eller traktorgrävare? Isåfall hade jag satsat på att lösa det hela med stora entreprenadmaskiner. Handlar det om stora mängder och mycket stor sten så kanske det blir besvärligt med en minigrävare.
 
D09
Om det är trångt och inte alltför brant, hyra Minigrävare typ 1,5 ton samt matchande minidumper

Alt hyra in en större grävare med chaufför som nämnts så är jobbet gjort snabbt ( om ytorna finns )
 
skottkärra, spadar, kompisar och en massa öl? :)
 
Om du väljer minigrävare så skulle jag inte ta en under 3 ton. En grävare runt 3 ton är oerhört stark! En duktig förare klarar av det mesta med den, även stenar som man inte trodde man kunde flytta
 
Tack för snabba svar.
Skulle tippa på att största stenarna ligger på runt 100 kg, (är typ 80x50x30)
Kollade upp självlastande minidumper, verkar fungera utmärkt om den klarar lyfta runt 100 kg i skopan?

Och det får inte plats några stora entreprenad maskiner.
 
D09
Oftast går det att få upp stora stenar med minigrävare..

Är de för stora brukar man kunna dra dom med sig.

Är de rejält stora kan man oftast gräva ner dom där dom är.

En 100kg sten ska inte vara några större bekymmer

Men hur det går med enbart en självlastande dumper och sten har jag ingen aning om.

Sist jag hade hemma maskiner i miniklassen var det en minigrävare på 1,5 ton och motsvarande minidumper som säkert tog 0,7-1 ton i flaket.

Var inget som jag mötte på som var något jättehinder
 
Redigerat:
T2 skrev:
Tack för snabba svar.
Skulle tippa på att största stenarna ligger på runt 100 kg, (är typ 80x50x30)
Kollade upp självlastande minidumper, verkar fungera utmärkt om den klarar lyfta runt 100 kg i skopan?

Och det får inte plats några stora entreprenad maskiner.
Så små stenar är inget problem för en minigrävare, går lätt att lyfta i skopan och hittar du på en rejäl sten som inte ens i närheten går att lyfta, så kan man "lyfta" den med schaktbladet och skopan så att man kan köra iväg den:)

Tror det blir svårt att bara ha en dumper om du tänkte det
 
Kan rekommendera en självlastande minidumper till detta ändamål. Jag har faktiskt köpt en hinowa HP 1100 som jag har till alla möjliga uppdrag. Man kan dessutom schakta med den bara det inte är för mycket rötter. Köra stenar i din size är inga problem . Dessutom måste ju inte skopan lyftas. Har du mycket o relativt "lösa " massor kommer en självlastatandw dumper utklassa mingrävare med vagn tidsmässigt, sen är det billigare också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.