Hej! Vi har precis införskaffat oss innerdörrar i massivt trä som är 2040mm långa. Vår dörrkarm är av gamla standarden och har en höjd på 2015mm. Vad är bäst att göra? Såga dörrarna i rätt längd eller ta bort karmen, såga upp 25mm till i höjd och köpa nya karmar?
 
Hej och välkommen till forumet !! :)
Det är nog en smaksak.. vilket jobb vill du göra själv ? ;)
Hade den gamla standarden i mitt hus och jag sågade upp alla dörrhål och fixade dit nya karmar och dörrar i nya standarden.
Fast jag har inte några massiva dörrar någonstans.
Det blev billigare i längden för mig då grabben ofta fick utbrott och det gick ut över hans dörr.:confused:
 
Båda har väk för och nackdelar och beror väl mer på mängden jobb du känner för att lägga ned och statusen runt om dörren. Öppnar du mer så blir det ju lättare att byta dörr igen om du känner för det. Nackdelen är väl att om det är färdigt runt dörren med tapeter och lister är det alltid svårt att riva och ändra utan att påverka. Sen är det ju hur huset är byggt. Vi valde att göra större dörrhål på övervåningen men kapade dörren i källaren då betonghålstenen och armeringsjärn gjorde det till ett jättejobb. Båda resultaten blev likvärdiga.
 
Tack! Känns riskabelt att såga i en dörr.. Vad för verktyg ska man använda för bästa möjliga resultat? Vanlig såg känns inte som det bästa kanske? Att såga upp öppningen 25mm kanske ser dumt ut då fönster mot hall från vardagsrummet samt övriga dörröppningar har den äldre standarden? 1437486927670.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 1437486884764.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren till vänster med glasrutor är de dörrar vi köpt. IMG-20150721-WA0000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.