Hej
Har några bågar där kittet börjat släppa och tänkte kitta om och måla.

Skrapade av färgen och gammalt kitt och testade både knådbart linoljekitt och det gick bra att få snyggt och sen testade jag på tub "sika fönsterkitt" och det va det jävligaste jag vart med om. Fäste dåligt på bågen och glibba fast på spackeln.

Finns det något bra snabbtorkande kitt som man kan måla på hyffsat direkt?
Känns ju inte som linoljehäftmassan är jätterolig att måla på, är ju hyffsat mjuk än..

Skulle vilja ha nått som är lika lättarbetat som vanlig byggfog..

Det är inga gamla superfina fönster och tänker inte behålla dom i all oändlighet så att gå igenom alla steg Enligt konstens alla regler gör jag inte.
 
Hej,

Sök på LaSeal från Leif Arvidsson . Konsistens något fastare än byggfog men ändå rätt kladdigt. Torkar rött snabbt , 12h eller så. Skulle fortfarande rekommendera vanligt linoljekitt att kitta med för bästa resultat.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Men hur gör andra om man knådar på linoljekitt, låter man det då torka på plats och sen målar efter ett bra tag då? Är det inte regnkänsligt innan det torkat?
 
hsd
Efter ett par dar när det blivit skinn på kittet kan man måla
 
Det brukar rekommenderas en torktid på 6-7 för vanligt gammaldags kitt men jag har ibland målat dagen efter och det har fungerat. Jag kittade några fönster i sommar och kittar var fortfarande ganska mjukt efter en vecka. Använde kitt från Byggmax (vanligt gammaldags kitt). Har man inte kittat fönster tidigare så är det inte det lättaste att få snyggt.

Regn tror jag inte man behöver oroa sig för om det är någotsånär normalt regn utan hagel. Vanligt linoljekitt är inte vattenlösligt.
 
ok men jag får prova mig fram. Kittningen med "gammaldags" kitt gick bra att få till, riktigt bra faktiskt.

Antar att jag måste måla med linoljefärg på detta kitt?
Har ju grundat med vanlig grundfärg, kanske ställer till det?

Frågan är ju hur noga det är...
 
hsd
Jag använder linoljefärg men det funkar säkert bra med andra färger
 
C
Går bra att måla trots att kittet är mjukt, man får vara lite försiktig bara.
Angående Sika-kittet så är nog tanken att det skall formas direkt med sprutan och en snedskuren pip, inte att det skall bearbetas med en kittkniv.
 
Jo jag förstår det men när jag fyllde fogen så ville inte kittet liktigt fästa varken mot glaset eller bågen så det tätade inte. Så jag fick pilla lite, hur mycket vatten och diskmedel jag hade på finger eller kittkniv ville det ändå kleta fast..
 
C
Skumt. Men kör på linoljekittet, det är överlägset bäst att jobba med. Ett tips är dock att låta bågarna ligga ner tills kittet har torkat ordentligt, annars kan glasen röra sig lite och deformera kittet.
 
Eftersom du bara tagit bort det lösa kittet om jag förstått rätt så rör sig inte glasen, resten av kittet håller fast dem.

Kittar man om en ruta helt kan man stoppa bitar av tändstickor mellan glas och båge för att hindra att glaset glider om man inte kan låta dem ligga ner och torka.

Använder man Linoljekitt bör man måla på det direkt, jag målar alltid samma dag. Man bör använda linoljefärg. Målar man inte direkt bör man vänta några veckor tills det torkat. Med en bra pensel är det inte svårt att måla på det mjuka kittet.

Jag använder Åffas/Danalims Linoljekitt som är väldigt lättarbetat och bra.
 
cpalm skrev:
Går bra att måla trots att kittet är mjukt, man får vara lite försiktig bara.
Angående Sika-kittet så är nog tanken att det skall formas direkt med sprutan och en snedskuren pip, inte att det skall bearbetas med en kittkniv.
Jag kör detta kit och mjukfogsskrapor så man kan dra av med rätt vinkel/radie. Ungefär lika besvärligt som att mjukfoga. Diggar kit i denna formen stenhårt
 
cpalm skrev:
Skumt. Men kör på linoljekittet, det är överlägset bäst att jobba med. Ett tips är dock att låta bågarna ligga ner tills kittet har torkat ordentligt, annars kan glasen röra sig lite och deformera kittet.
Detta ska inte hända då glaset bör vara klossat i bågen :)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
237 och 1 till
  • Laddar…
Åffas termokitt tycker jag fungerar bra. Det finns på tub så man kan dra direkt med spruta men det är tillräckligt fast för att man ska kunna jämna till det med kittkniv om man inte får det så bra från början.
 
hsd
stryk på ett tunt lager linolja före kittningen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.