Hej,

Tänkte höra med er om era erfarenheter med nya detaljplaner.

Jag har planer på att göra en åtgärd som inte kräver anmälan eller bygglov i nuvarande planer - anlägga en altan i anslutning till huset. Det är dock en ny detaljplan på gång med nya bestämmelser om vad som får göras med byggnaderna på fastigheten där reglerna skärpts.

Den nya detaljplanen har nyligen antagits av kommunen men har överklagats, och har således inte vunnit laga kraft än. Min fråga är - om jag genomför (och färdigställer detta) innan den nya detaljplanen vunnit laga kraft, har jag då brutit mot några regler?

Kan såklart höra med kommunen, men med tanke på att de nog är rätt griniga över denna detaljplan som de har arbetet med i åratal kanske risken finns att de tar i lite för mycket när de berättar för mig vad jag får och inte får göra. Vet att de med bygglov tidigare gått efter den nya planen ändå, men min förändring är inte bygglovs- eller anmälningspliktig.

Tacksam för input!
 
fredrik1234 skrev:
Hej,

...., men min förändring är inte bygglovs- eller anmälningspliktig.

Tacksam för input!
Kör då igång innan den hinner bli det tycker jag!
 
kallun skrev:
Kör då igång innan den hinner bli det tycker jag!
Ja, det lutar ju åt det. Hörde dock av en granne som varit i kontakt med kommunen som då meddelat att de gick på den ny planen trots att den ännu inte var antagen. Förvisso ett bygglovsärende, men det skulle ändå vara bra att höra om andra erfarenheter så att man har lite på fötterna.
 
Hemmakatten
En altan som inte är högre än 50cm över markmedelnivån är som sagt inte bygglovsplilktig. Bygg du din altan och oroa dig inte.
 
O
Tja... spontant så tycker jag att det borde vara den gamla DP som gäller.... Om man tänker lagboken så brukar inte den gälla retroaktivt... Söker du bygglov samtidigt som PBL uppdateras, så är det gamla PBL som gäller om den nya inte var ute ännu. Borde då vara samma sak gällande DP...
 
Mikael_L
Det som ej vunnit laga kraft gäller inte (än). Så kör igång du.


Det kan vara en idé att ha ett bevis på när du startat, som ess i rockärmen för alla eventualiteter.
Kanske spara på någon materialfaktura, eller något sådant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.