Normalt ska det fungera oavsett. Så tajt som möjligt utan att korsa är ju till att föredra. Jag hade nog tagit upp tråden igen för att verkligen se att tråden inte är korsad. Det är lätt hänt. Egentligen kan det vara ända upp till ca 5cm emellan som en "infångare" tex .Maskinen kör normalt över men kan "hacka till" precis när den kör över.
 
Avståndet mellan spikarna är väldigt olika. Så länge tråden ligger bra och inte roboten riskerar att fastna i den / klippa av den så är det ok.
 
Hej är nybliven ägare av denna maskin, och har tagit mig genom första 1/3 av denna tråd, så jag hoppas inte att någon ställt samma fråga innan, min maskin verkar konstig den fick stå i laddningsstationen till den själv gick ut och började klippa för första gången men den verkar lite knepig den laddar bara i ca 20min för att sedan gå ut och klippa i ca 20min för att sedan lägga av helt på gräsmattan med kniven igång, om det nu är batteriet som är dåligt så lyckas den inte en påbörja sin hemfärd längs slingan utan som sagt bara dör mitt i klippningen, vad kan detta vara?

Ber om ursäkt läste några av de senaste trådarna och där framgick det som jag misstänkte att det var ett dåligt batteri, maskinen är ju ny och har bara gått i 5h totalt sett, så man är ju lite besviken på kvalitén på batteriet, dock var batteriet tillverkat för 3år sedan och förmodligen bara legat i en låda sedan dess utan underhållsladdning. Man får vad man betalar för. Får ringa återförsäljaren imorgon.
 
Redigerat:
Drog om trådarna, (kunde inte se att de var korsade), satte trådarna med max 0,5cm mellanrum, funkat i två dagar nu......
 
Ber om ursäkt läste några av de senaste trådarna och där framgick det som jag misstänkte att det var ett dåligt batteri, maskinen är ju ny och har bara gått i 5h totalt sett, så man är ju lite besviken på kvalitén på batteriet, dock var batteriet tillverkat för 3år sedan och förmodligen bara legat i en låda sedan dess utan underhållsladdning. Man får vad man betalar för. Får ringa återförsäljaren imorgon.
Om du läste om första uppstart i manualen så stod det att maskinen skall laddas i minst 4 timmar innan den går ut och klipper. Om den trots det beter sig som du skriver så skall du definitivt ha ett nytt batteri. Det går inte att ladda upp batteriet till full kapacitet så det är förmodligen förbrukat.

Det verkar som om du köpt en lagermaskin som stått länge (flera år). Då bör du också ha fått en skaplig rabatt på den. Men som sagt, ett nytt batteri skall du utan tvekan ha.
 
Jo, fick ett nytt batteri tillverkat i Mars i år, 7,4ah. så nu går klipparen som den skall, 9995:- kostade den så den var väl lite billigare än normalt.
 
Du kan ju se hur gammal maskinen är på dekalen i bakkant. 520:n har ju inte funnits i år så den är förmodligen tillverkad senast 2014. Köpt på kökscentrum?
 
Nu så har jag äntligen fått tillbaka min Autoclip. Efter att serviceverkstaden gått bet på att laga den. Tiden gått och jag tjatat. Kontaktade jag stiga via Facebook offentligt. Då tog dom kontakt med verkstaden och det började iallafall hända nånting. Klipparen skickades ned till stiga och efter mycket om och men så har dom nu bytt moderkort och jag har fått tillbaka den. Halvt fungerande... När jag startade den så är det första den säger "nödstoppsfel" och går inte att få igång. Jag gick då in i servicemeny och avaktiverade nödstopp. Vilket inte känns så kul när man har barn och hund..
Fick iallafall tag i den servicekillen på stiga som jobbat på den. Och verkar som att det är fel mjukvara iladdat i den. Så jag får väl lämna in den igen. Pust!
Nu undrar jag om det går att uppdatera själv på ett lite mer tillförlitligt sätt om jag skaffar bluetoothmodulen i den?
Lite orolig att lämna in den då det tog 3 månader sist..
 
Då har dom förmodligen bytt även displaykort och du behöver inte vara orolig. Den funktionen för nödstopp är till de modeller med en fysisk stoppknapp uppe på kåpan. Den har inte du (?) så den ska avaktiveras i servicemenyn. Så allt är antagligen helt i sin ordning. Det är bara det att den nya displayen hanterar både maskiner med och utan nödstoppsknapp, och har man inte knappen måste funktionen avaktiveras, annars fellarmar maskinen då den inte känner av någon knapp.
 
Tillägg; blåtandsmodulen stödjer inte uppdatering via stigaappen än så länge. Bara via blåtand och datorklienten. Och lägg inte in ambrogioappen och uppdatera din stiga med den. Har fått rätta till ett antal maskiner där folk försökt göra det.
 
Stämmer, tänkte att det var bättre att köpa en lite dyrare masik billigt än att köpa en billig maskin i samma prisklass.
 
Danp: Om vi säger så här. Tror inte du blir besviken över maskinen ivf. Det andra säger jag inget om..

Haakon: Sitter ändå uttråkad i bilen på väg hem från Öland (passagerare) så letar fram det textstycke i seevicemanualen som hanterar det med nya modellen av displaykort. Detta borde din ÅF ha koll på, men det verkar inte så.


OBS!
för kompatibilitet mellan nytt och gammalt displaykretskort, se "MDxxxxxxxxxx Robot set-up".
OBS!
När den nya skärmen, VERSION 4.4.1, används i en robot som har nödstoppsknapp placerad på kåpan, MÅSTE dip-omkopplare 2 VARA i läge OFF.
Displaykretskort levereras som reservdelar med dip-omkopplare 2 i ON-läge, så ändringen måste göras av återförsäljaren vid tidpunkten för installationen av displayen.

Kan tyvärr inte dela med mig av infon i annan form än så här. Dessa dokument borde som sagt din åf ha. Och du har alltså inte stoppknappen och behöver inte ändra dipswitchen, men måste avaktivera funktionen nödstopp i menyn då de nya progrsmversionerna av mjukvaran stödjer nödstopp.
 
Redigerat:
Tack boltis. Då känns det som man väntar med blåtandsmodulen.. Eller anser du den användbar och värd pengen ändå?
 
Och tack för infon om nödstoppsknappen. Väldigt märkligt att killen på stigas egna serviceavdelning som haft roboten sist och bytt allt det här inte hade koll...
 
Blåtand är mest en rolig grej just nu. Start, stopp, ladda, spiral och styra höger/vänster. Antingen med "spak" eller accelerator. För Android får tilläggas. Tror fortfarande appen väntar godkännande på appstore. Kommer inte ihåg vad själva blåtandskortet kostar (monteras i comporten på moderkortet) men mycket billigare idag än när en annan som är till att betrakta som prylgalen köpte blåtandskortet och den sk arckontroll som krävdes på den tiden. Kostnad strax under 6000... För samma funktioner. Haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.