Har flyttat ett gammalt timmerhus. Vad blir bäst med väggarna - diffusionsspärr eller inte? Isolering eller inte?
Finns så många olika råd - tacksam för tips

mvh/ skiffer
 
Hej SKiffer,

Vi har nu bott ca 3 månader i vårt flyttade timmerhus. Gjorde så här; Ingen plast och isolering invändigt med ekovilla.
Framtiden får väl utvisa om det blir bra men enl kvalitetsansansvarige, isoleringskillen och andra kunniga inom området så var detta lösningen att föredra framför plast och gullfiber.

Hur tjockt timmer har ni? Var i Sverige?

/Jögga
 
Även jag anser att det borde bli ett mycket bra resultat med att rikta upp väggarna inåt och blåsa ekofiber mot timret.
Konstruktionen och arbetsgången skulle kunna se ut så här:
Börja med att bestämma och fixera väggarnas över och underliggare med tex dimension 45*75 reglar.
Därefter monteras alla dom strategiska lodräta reglarna (vid varje fönster, dörrar, hörnor mm) Fyll sedan i resterande utrymmen med lodräta reglar på lämpliga avstånd emellan varann. Man kan med fördel använda vinkeljärn och skruv för att få det rakt och snyggt och lättarbetat.( fäst först vinkeljärnet i timmerväggen  så att reglarnas "sidomått" blir bra, och därefter böjs/trycks regeln rak inåt/utåt och fixeras till vinkeljärnet med skruv.(vinkeljärn är att föredra därför att det är enklare, än att hålla på med kilar och dyligt).
När hela skelettet är uppreglat och fixerat mot timmerväggen på ett bra sätt, spänns och stiftas vindtät rivstark papp upp på reglarna.
Sedan kan man glesa upp väggarna med tex 28*70 mm liggande glespanel på cc 30 cm. el rör och dosor förläggs i glespanelutrymmet innan man sprutar in isoleringen (för sen blir det svårt att få dit några elrör mellan gles och papp). Efter det sprutas ekofiber in mellan papp och timmer. På detta viset fylls varenda springa och por upp av isolermaterial och blir s.a.s. ett med timmerväggen.
Skivmaterial skruvas mot glespanelen.

Jag har varit med och byggt på detta viset tidigare när jag höll på med sådant.

Jag vill inte ge mig in i diskussionen om plastens vara eller inte vara.( jag har för längesedan tröttnat på alla olika argument för eller emot, för hur man än gör så har man ärslet bak). Jag har inte använt plast hemma hos mig. även om jag inte bor i timmer hus.

Ta kontakt med någon ekofiberentreprenör på din ort och fråga råd. (www.ekofiber.se).
Det finns ju även många andra sätt att bygga på. Så välkommen att ta del av all information som finns överallt.
Det är bara att bilda sig en egen uppfattning, även om det inte är det lättaste.
Många kloka ord från både höger och vänster finns det.
Det här var bara mina åsikter.
 
Om man isolerar på insidan kommer timmret att bli nästan lika kallt som utetemperaturen och man får ingen nytta av timmret.
Isolerar man på utsidan kommer timmret att fungera som värmeaccumulator och spara värme (jämnare inomhustemperatur) speciellt om man eldar i en kamin med hög effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.