Hej
Är på gång att beställa lite verktyg men velar lite.

Det jag har tänkt mig är;

Cirkelsåg: Hitachi C6BU2
Sänksåg: Festool TS 55 REBQ PLUS FS
Excenterslip: Bosch GEX Turbo eller en Makita BO6040
Dammsugare: Fein Dustex 25L

Enda "riktiga" verktyg jag har sen tidigare är blå Bosch sticksåg samt skruvdragare.

Användningsområden är till att börja med en trapprenovering för slipen och dammsugaren.
Såg är mer nåt jag vill ha "när andan faller på". Klarar man sig med det ena av cirkel/sänksåg eller har de så skilda användningsområden att man bör köpa bägge?
Färdig med de mesta renoveringar och byggande hemma för ett tag framöver men går i tankarna om att bygga nytt och tänkte att det skadar ju inte att investera i lite kvalitet.

Inom dessa kategorier, finns det bättre verktyg i jämförbar prisklass? Har jag missat nån väsentlig pryl? :)
 
Kanske en lackfräs för trappan...
 
Hitachi sågen är ett bra val, har en själv sedan några år, med två,linjaler också. Fördelen med den är att den går att använda utan linjal också, ville inte festoolen gör. Behöver du en sänksåg, så sägs det att festool är den bästa. Hitachi såg änvändas ofta på byggen, för den är smidig och kraftfull. Vet även många Sotjibor med hissinredning som använder den.
 
Byggt och gjort de mesta i ett hus, aldrig haft ett skrikande behov av en sänksåg, hade ja hellre lagt pengarna på en lackfräs som remne ovan tipsar om,
 
Ah, kanske ska sikta på hitachin med skenor då o bespara mig ett ännu större hål i plånboken :)

Lackfräs hyrde jag en under en helg o körde ner hela trappen, kunde inte komma på nåt mer jag skulle behöva den till som kunde motivera köp. Däremot vill jag ju få allt ordentligt slätt nu så därför tänkte jag gå på med slipen.
 
En cirkelsåg kan göra allt en sänksåg kan fast kanske inte lika smidigt
 
Tycker mig hitta trådar där folk säger att de aldrig använder sin cirkelsåg för att de har en sänksåg och vice versa. Är det som Apple och Android att det finns två läger? Kan man göra allt med en cirkelsåg som man kan göra med sänksåg men inte tvärtom? Kan man inte använda en sänksåg utan skena?

Om det är så att jag ska köra cirkel och skena istället för sänksåg, borde jag titta pä annatän Hitachin då med tanke på att den kräver en adapter(om jag förstått rätt)?
Fullständigt vilsen här.
 
Mikael_L
psu skrev:
Tycker mig hitta trådar där folk säger att de aldrig använder sin cirkelsåg för att de har en sänksåg och vice versa. Är det som Apple och Android att det finns två läger?
Nej det tror inte jag.

Kan man göra allt med en cirkelsåg som man kan göra med sänksåg men inte tvärtom? Kan man inte använda en sänksåg utan skena?

Om det är så att jag ska köra cirkel och skena istället för sänksåg, borde jag titta pä annatän Hitachin då med tanke på att den kräver en adapter(om jag förstått rätt)?
Fullständigt vilsen här.
Jag tror de två lägren beror på vad man gör med sin cirkelsåg.

Jag har ju byggt ett helt hus, och hade båda sågtyperna (Hitachi C6BU (föregångaren till BU2) och Festool sänksåg).
Och under själva byggtiden (det "grova" bygget) användes Hitachin mest hela tiden. Och av det lilla Festool rycktes fram hade även där det mesta funkat ungefär lika bra med en vanlig cirkelsåg. Det var nog mest kapningen av lite bänkskivor till kök och tvättstuga som jag verkligen behövde sänksågen. Ja till täcksidor och passbitar i köket och invändiga fönstersmygar är den ju också väldigt trevlig att ha.

Men sen hade jag nog kunnat skippa den.
Och hade jag varit tvungen att välja endast en, så hade jag jag stått bara med en vanlig cirkelsåg.


Men nu när allt grovbygge är klart så måste jag erkänna att den vanliga cirkelsågen samlar mycket damm.
Nu blir det mycket mer att använda sänksågen för att kapa hyllplan, bygga olika inredningslösningar, högtalarlådor osv.
Så skulle jag just nu vara tvungen att välja endast en så föll nog valet på sänksågen, just nu.
 
  • Gilla
pyro och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ju faktiskt 6 st elektriskt drivna sågar.
Och jag vill nog inte vara utan någon som helst av dom.

Det är:
Bordssågen, en klyvsåg av lite närmare grovbyggkvalitet. (En 2200W enfashistoria från clas ohlson)
Kap/ger-sågen (Metabo KGS216L + bord KSU400)
Cirkelsåg (Hitachi C6BU)
Sänksåg (Festool TS55)
Sticksågen (Bosch GST 100 CE)
Multimaskinen Bosch PMF180 (som jag räknar som såg, jag nästan uteslutande sågar med den).


Alla används, och det dyker alltid upp någon uppgift som endast går att utföra med en viss maskin.
Egentligen önskar jag att det inte var så, alla verktygen tar sån förbenad plats. :)
 
Jag skulle tro att det är så att många av dom som har en sänksåg har också en bordscirkel och då tar det bort en del av behovet av en handcirkel. Sen beror det säkert mycket på vad man gör mycket av också. Jag personligen skulle inte vilja vara utan en vanlig handcirkel men har inte så stort behov av en sänskåg att jag kan motivera mig att lägga pengar på en sådan även om det många gånger skulle underlätta. Jag klarar mig bra med min handcirkel med skena och kan göra allt med den som en sänksåg kan fast det ibland tar längre tid och inte är lika smidigt.

Jag har dock aldrig provat att grovsåga med en sänksåg även om jag har sågat mycket skivor med sänksåg så jag vet inte hur den beter sig när tex ska klyva en 50x100. Troligen klarar den av det med utan större problem.
 
Har varesig sänksåg eller cirkelsåg. Eller jag har en Bosch PKS-40, rapplig liten skitsåg som inte funkar. Nån gång i framtiden vill jag ha en cirkelsåg och då är planen att bygga en egen skena till den också.

Allt jag sågar sågas på justersågen eller bandsågen, eller med handsåg.
 
Sänksågen och cirkelsågen har olika användningsområden. Cirkelsågen är mer för grovkapning och används mer till själva byggandet t.ex. vid stomresning. En sänksåg är ett precisionsverktyg som används för inomhusbruk t.ex. inredningar i kök och snickerier. Det mesta en cirkelsåg kan göra, kan även en sänksåg göra.

Jag har satsat på ett multiverktyg av bra kvalité typ Fein eller Bosch blå. Jag har själv Boschs batteridrivna 10,8V och använder den till massor av saker hela tiden. Vid trapprenovering kan jag tänkte mig att den kommer behövas. Du kan då använda den för att slipa där excenterslipen inte kommer åt samt platskapa mindre bitar o.s.v.
 
Om vi ska utgå från trapprenoveringen som primära behovet så kan det vara bra om du vet hur du hade tänkt renovera den. Ska du endast slipa och sen måla/lacka borde du investera i 2-3 olika slipmaskiner
Ska du däremot bygga sättsteg och plansteg av finare trä som är färdighyvlade med trappstegsmall och sedan limma på plats kan du behöva sänksåg och bordsåg och mindre fräs med avrundningsfrässtål om du inte redan har fräsbord.
 
Usch då, vad för slipmaskiner mer skulle jag kunna tänkas behöva då?

Trappan ska målas är det tänkt. Den är trären nu efter att jag gått över den med lackfräs. Vill som sagt bara göra den slät nog för färg och trodde det räckte med en excenterslip och eventuellt ett multiverktyg tillsammans med handslipning.

Såg behöver jag inte till trappan utan det är mer nåt jag vill ha i garaget för att kunna bygga hyllor mm och på sikt använda vid husbygge.

Dammsugaren är tänkt till trappen till att börja med. :)
 
Då kommer du långt med just excenterslip och deltaslip (hörnslip) eller multimaster.
Har man mycket fritid går det säkert bra med bara de två.
Men jag föredrar en excenter på 150 och en 90 (Rotex 90) och till sist deltaslip för hörnen. För deltaslip är inte speciellt snabb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.