Hej!

Vill få till en fin pergola men vet inte riktigt hur jag ska bygga. Någon som har goda tankar och idéer hur man kan göra?

Om man gör som nedan, blir överliggande reglar för långa då? Det är ca 5,8m från yttre stolpar till fasaden. Hade helst sluppit "mellanstolpar".

Basidan 13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan fråga är om man kan sätta balkskor direkt mot huset eller om en utanpåliggande tryckt bärlina är att föredra? Blir lite knepigt mot burspråket tänker jag.
 
Jag har drygt 3,5 m 10x10' och det håller men inte om det blir större tyngd. Eftersom jag har putsad fasad är ramkonstruktionen inte fäst i fasaden utan har separata stolpar några cm utanför/jäms med fasaden. Jag tycker 5,8 låter väldigt brett ... men det finns nog ngn härinne som kan detta bättre.
Eftersom jag har segelduk i ett par av facken blir det naturligtvis större belastning hos mig. Men du kan ju tänka även på detta om du en dag har lust kombinera med solskydd.
 
Tack yonna!

Någon annan med input?
Det är ca 6m mellan ytterstolparna och 5,8 från ytterstolparna till fasaden. Stolparna är 95x95.
Hade helst velat slippa en stolpe precis framför altandörren men det kanske är oundvikligt?
 
Ett alternativ...

Basidan 16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
5.8m låter för mycket. Alternativet är bättre tror jag. Men från en estetisk synpunkt är det kanske bättre om pergolan integreras med huset, tex genom att fortsätta överliggande reglar till huset. Då kan du använda flera balkskor utan att det behövs någon utanpåliggande bärlina eftersom det inte finns mycket kvar att "bära". Annars får du en stor fristående pergola väldigt nära huset.

Men vad du visar här är egentligen inte en pergola: det saknas överliggare! Har du inte tänkt att ha dom?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pergola
 
Mikael_L
Här ser du att det verkar bli knöligt att få till det med vanligt virke.
http://www.traguiden.se/konstruktio...k/takbalkar-av-konstruktionsvirke-i-ett-fack/

Skottar du bort snö hela vintern går det bra. ;)

Men bygger du med C24 45x220 konstruktionsvirke och skottar om det kommer synnerligen mycket snö, så tror jag att det faktiskt inte rasar även med 5,8 meter långa bjälkar. Men nedböjningen blir nog otrevlig.

Sätter du bjälkarna i cc30 så vinner du ytterligare lite.

Hittar du t.ex. 45x270 C24 så klarar dessa enormt mycket mer last, löser troligen ditt problem.
Eller limträ, eller kertobalk löser också uppgiften, men till en annan prislapp.
 
  • Gilla
fredrikgester
  • Laddar…
Menar du såhär...

Basidan 17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
SimonZ skrev:
Jag tänkte mig skenor att dra ut två tygstycken i vardera fack för solskydd och mot lättare regn.

Kanske mer likt denna

[länk]
Menar du att under vintern ska du inte ha något "tak", utan bara takbjälkarna som samlar typ max 5 cm brett med snö?

Isåfall kan du lätt använda 45x220 som bjälkar mellan väggen till bärlinan (5,8 meter).*


*Men längsta dimension du normalt hittar på brädgården är 5,4 meter, dock.
 
Redigerat:
SimonZ skrev:
Menar du såhär...

[bild]
Ungefär så...
Om du ska ha skenor att dra ut två tygstycken då är det kanske bra när tyget kan rullas upp bredvid huset. Lite som med en markis, och då är det också en fördel när bjälkar går hela vägen till huset.

Hur som helst, en riktigt kraftigt konstruktion är viktigt när blåsten ibland försöker att lyfta upp det hela...
Detta hände här när en presenning, avsett som temporärt skydd, blåste bort och tåg med sig hälften av mitt orangeri bygge. En kombination av segel och domino effekt gjorde att nästan alla nyligen monterade stående regler blåste omkull. Det blev plötsligt >30 m/s utan varning, man kan inte lita på väderprognoser...
 
Mikael_L skrev:
Menar du att under vintern ska du inte ha något "tak", utan bara takbjälkarna som samlar typ max 5 cm brett med snö?

Isåfall kan du lätt använda 45x220 som bjälkar mellan väggen till bärlinan (5,8 meter).*


*Men längsta dimension du normalt hittar på brädgården är 5,4 meter, dock.

Precis så. Kan man inte överlappa 2 22x220 i bredd? Kanske inte finns sådana brädor?
 
Kan fyrkantiga järnrör vara ett alternativ för överliggarna? Kommer i 6m längder och närmaste smed kan svetsa på öron att skruva i stolparna.
 
Larsa skrev:
Kan fyrkantiga järnrör vara ett alternativ för överliggarna? Kommer i 6m längder och närmaste smed kan svetsa på öron att skruva i stolparna.
Ja det hade man ju kunnat tänka sig. Som det ser ut nu lutar det åt limträbalkar som målas. Får se hur det blir. Fixar det efter trallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.