Skulle behöva lite hjälp av byggahus forummedlemmar!

Det är så att vi håller på med en nybyggnation, bygglov och allting är färdigt så ritningen går inte att ändra allt för mycket på!

Vi skulle behöva tips, synpuntker, råd, egna förslag på utformningar.. Ja nästan allt är välkommet sålänge det fungerar på vår ritning! :wow:

Plan 2015-05-111-page-001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måtten på ritningen är bara tagna ur pdf visningens egna mätprogramvara, så den är inte cm exakt.

Tror det räcker för att starta tråden, mer info från mig finns i första kommentaren!
 
Vi har även varit i kontakt med köksföretag som ritade upp ett förslag åt oss.

L utformningen som vi hade tänkt av köket skulle tydligen inte lämna så mycket bänkyta kvar efter fullstor kyl och frys, inbyggnads ugn och Micro i högskåp, häll och diskho..

De tyckte vi skulle ändra köket helt och hållet för att få mer bänkyta:
Planritning-page-001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är vi inte riktigt nöjd med, så både vi och köksföretaget försöker arbeta fram ett nytt förslag, därför vänder jag mig även till er där ute som säkert sitter på massa smarta förslag och funderingar!

Hoppas ni har tid och orkar ägna en stund att hjälpa oss framåt!(y)
 
Jag tycker att sista förslaget ser bra ut. Vad är det ni inte tycker om?
 
Har fått nya förslag från kökstillverkaren!

Alternativ2 B1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ2 B2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Detta är inte enkelt, men vi tror ändå att detta nya förslaget ligger oss mer i smaken..
Synpunkter? tips?

Edit: taket ska fortfarande vara sadeltak (vilket det inte är på ritningarna). Lite taskig ljussättning på bilderna också..
 
har ni tänkt ha matbord i köket? Det verkar lite trångt och bökigt med ugn och micro bakom matbordet isf. Jag hade föredragit att ha dessa på andra sidan, kanske längst mot fönstret.
 
Asson: Vi har funderingar på att ha ett mindre bord i köket (inte ett 6 stolars som på bilden), och sedan ett större bjudningsbord i vardagsrummet..

Du tänker att ha ugn och micro mellan det avlånga och det vanliga fönstret?
 
Elsmurfo skrev:
Har fått nya förslag från kökstillverkaren!

[bild]
...
Det där tycker jag ser bra ut!
Men skippa gärna barstolarna vid "kökshalvön"!
Ingen kommer att sitta där ändå, det är mycket bekvämare att sitta vid lilla matbordet för att äta frukost eller t.ex. rensa grönsaker.

Och ha sedan, som du skriver, ett lite större matbord utanför.
Man gör ju mycket annat vid ett "matbord" än bara äter: Lägger pussel, spelar spel, ritar och målar, och för kassabok t.ex. :)
 
KnockOnWood skrev:
skippa gärna barstolarna vid "kökshalvön"!
Ingen kommer att sitta där ändå, det är mycket bekvämare att sitta vid lilla matbordet för att äta frukost eller t.ex. rensa grönsaker
Jag skulle tvärtemot vad KnockOnWood behålla barstolarna vid kökshalvön. Det är väldigt trevligt att kunna sitta med och prata medans någon lagar mat. Vi hade en liknande lösning i vårt föregående kök och det var väldigt uppskattad plats i köket av både oss som husägare och våra gäster.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Behåll barstolarna! Vi har en liknande lösning och det är där alla fikar, äter frukost, tar en kopp kaffe osv. I perioder står köksbordet helt övergivet.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vad är det för modell på barstol som köksritaren använt?
 
Jag gillar det sista alternativet förutom att mikron ser ut att sitta förbaskat högt (tänk barn som ska värma oboy) och att jag gärna hade flyttat upp diskmaskinen till bättre arbetshöjd. Hade nog också valt att ha ugnen under spishällen istället för att bära varma plåtar och formar tvärsöver golvet.
 
Jag gillar första köket mycket mer än det andra , ugnen och micron är för långt bort i det andra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.