Hej,
Jag letar efter en snickerilokal i Linköping/Östergötland att hålla till i för möbelsnickeri på hobbynivå. Är nybörjare och letar efter ett ställe att hyra in sig i, det är så svårt att komma vidare i sin nyfunna hobby utan något ställe att vara på. Bor tyvärr i lägenhet så jag har ingen möjlighet att snickra hemma. Är det någon som känner till något sådant ställe och kan ge tips? Hur gör ni andra i Östergötland, har alla en egen lokal eller finns det någon förening att bli medlem och engagera sig i?
Tacksam för svar.
Vänligen,
Oscar
 
Jag har en egen lokal men ska ge dig ett bra tips. På furirgatan finns en aktivitetslokal för arbetslösa bland annat. Där kan vem som helst hyra in sig för 40kr för en heldag eller 20 för en halv. De säljer även material. De har alla maskiner man behöver.
 
Intressant, Är det lokalen som ligger ganska nära "torget?"
Jag har tidigare försökt hitta lokalen eller mer information om verksamheten efter tidigare tips, men inte hittat något.
Även jag är tacksam för mer information om lokalen.. :)

PS. "Makerspace Linköping" håller på att öppna i Wahlbecks, inte för att jag tror att de kommer ha en full träverkstad, men jag har hart hört rykten om NC-styrda plywoodfräsar etc. Kanske något att kolla upp också?
 
Ja precis nära gustafs smiths plats. Finns även drejning och andra hantverk där. Dock bara öppen på arbetstid vardagar plus onsdag kväll tror jag. Finns inte så mycket mer att säga. Åk dit och titta.
 
Tack för tipset katos. Jag var där idag och kikade, men det var svårt att hitta någon som jobbade där och jag ville inte bara klampa in utan att veta om det var ok. När man läser om det verkar det vara en kommunal verksamhet inriktat mot människor med psykisk ohälsa. Vet du om man får vara där även om man inte har rätt till den verksamheten?
 
Jag pratade med en kille som jobbade där och enligt honom var det helt ok. Lättaste sättet är väl att fråga tex i kafeterian vem som är ansvarig och prata med honom.
 
Som sagt, tack för tipset katos, jag uppskattar det. Tyvärr för jag inte tillgång, var där och frågade och de tryckte på att det var viktigt att man ingick i målgruppen. Dessutom mailade jag den som var ansvarig för verksamheten som gav samma svar, ingen möjlighet att hyra in sig.

Så jag undrar om ni där ute vet om något annat ställe man kan få tillgång till, tex hyra in sig. Är tacksam för alla tips jag kan få. Jag är också villig att åka till tex Norrköping eller andra städer runt om.
Tack på förhand!
 
Tråkigt, då har dom ändrat sig
 
Förr var det helt OK att hänga där... Kanske blev för mycket folk?
 
noshaq skrev:
Som sagt, tack för tipset katos, jag uppskattar det. Tyvärr för jag inte tillgång, var där och frågade och de tryckte på att det var viktigt att man ingick i målgruppen. Dessutom mailade jag den som var ansvarig för verksamheten som gav samma svar, ingen möjlighet att hyra in sig.

Så jag undrar om ni där ute vet om något annat ställe man kan få tillgång till, tex hyra in sig. Är tacksam för alla tips jag kan få. Jag är också villig att åka till tex Norrköping eller andra städer runt om.
Tack på förhand!
Tack för din återkoppling.

På ett möte jag var inbjuden till via jobbet så berättade en av fastighetsutvecklarna på Lejonfastigheter / Sankt Kors att man tänker stödja "Maker-rörelsen" samt att öppna upp för att föreningar med mera kan använda kommunala lokaler på t.ex. kvällstid. Som exempel nämndes att låta föreningar (enklare/smidigare) hyra t.ex. en slöjdsal i en skola på kvällen. Kanske är det något? Att starta en möbelsnickeri-förening och att hålla till på någon lämplig skola?
Bara en idé.. :)
 
Jag har tänkt den tanken tidigare, men det kan vara svårgenomfört om man inte riktigt har koll på snickrandet som nybörjare, utöver det ska man hålla koll på föreningsregister, ekonomi samt hur det ser ut med ansvarsregler om någon skadar sig själv eller någon av maskinerna. Men som sista utväg kanske det blir ett måste. Jag ska fortsätta hålla koll och välkomnar alla tips! Jag ska också se om jag kan låna lokal av någon bekant och köpa mina egna maskiner.
 
Hej!

Jag tar upp den här gamla tråden då jag är på jakt efter precis samma sak.
En utrustad snickerilokal där man kan hålla till och köra lite snickeri på hobbynivå.

Finns det något sådant ställe i Norrköping tro?
 
Inte i Norrköping, men nu finns ju en maker space i Linköping. Bor inte i stan så jag vet inte om de har utrustning, men det kan ju bli något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.