Samt npk förhållandet
 
Stefan N skrev:
Det kan va värt att dela priset med hur många m2 det räcker till istället för kg.
Ja det är ju en variant. Nu är ju uppgiften "om hur mycket det räcker till" en ganska subjektiv uppgift från tillverkaren. Än mer intressant är väl om någon ger sig på att "kvalitetsbedöma" innehållet.

Personligen tror jag att "basgödning" av NPK-typ är rätt likvärdig, men jag kan väl inte påstå att jag har några direkta belägg för detta utan mer en ryggmärgskänsla. Ser gärna kommentarer från de som kan detta bättre!

Edit: Ser nu Nimajnebs inlägg och det var lite åt det hållet jag också tänkte.
 
Köpte Stroller kombi plus 8,75 kg på Coop forum idag för 299 kr. Bauhaus ser jag tar 439 kr. Bara att åka dit och handla med prisgaranti för er som gått i tankar om detta. Bör blir 263 kr vilket känns som ett OK pris
 
  • Gilla
frejar
  • Laddar…
Hej! Flyttar upp och väcker liv i denna igen. Någon som har koll på det billigaste alternativet idag?
 
Vilken man ska ha beror på vad man behöver. Promagna 11-5-18 ska användas om mattan behöver mikronäring, tex vid nysådd, annars är 21-4-7 bättre (mer kväve).

21-4-7 kostar 13,6 kr/kg på granngården.
 
50kg NPK 21-4-7 = två säckar
398kr= 7,96kr / kg

Inköpt hos en riktig Lantmännenbutik, där de lokala bönderna handlar...
 
Lantmännen butikerna heter väl granngården nu för tiden? Bra pris du fått, var var detta någonstans?
 
behöver man oroa sig för brännskador med granngårdens grön effekt ? Eller är det som algomin att man bara kör ut det när som helst?

Lantmännen 50kg verkar billigt , får kolla upp det...

Vore intressant att veta kg per kvm gräs för julas produkt från Hammenhög

Edit : hittade länk som säger 300kvm för 99kr...
http://hammenhogs.com/produkter/grasmattegodsel-hammenhogs/685086.0.839180.839181p
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Vilken man ska ha beror på vad man behöver. Promagna 11-5-18 ska användas om mattan behöver mikronäring, tex vid nysådd, annars är 21-4-7 bättre (mer kväve).

21-4-7 kostar 13,6 kr/kg på granngården.
Ja, det beror både på årstid och hur man vill att gräset ska växa, här finns lite tips från Yara.
http://www.yara.se/crop-nutrition/crops/other-crops/greenspace/park/grass_new_construction/

Men om man gödslar så mycket som rekommenderas så får man räkna med att klippa minst 2 gånger/vecka, om man inte är sugen på det så ska man inte ösa på med kväve.
 
mexitegel skrev:
Lantmännen butikerna heter väl granngården nu för tiden? Bra pris du fått, var var detta någonstans?
Ja så är det, men det finns fortfarande ett antal fristående lantmännenföreningar som inte är med i Granngården.
Just den butiken som jag handlade hos ligger i världsmetropolen Burseryd, en butik jag nästan alltid går in i de få gånger jag har vägarna förbi, (i praktiken ser jag till att jag kommer att åka förbi...)
 
Zixten: Det verkar vara ett (bra) lokalt pris. Jag gick idag in extra på "Lantmännen Kalmar" på Öland (De är ej med i Granngården), men tyvärr var gödslet dyrt där. (Mer än övriga länkar i tråden)

Ett tips för oss Linköpingsbor som inte har Granngården nära, kan vara att handla på Östergyllen Ekonomisk Förening, som är det närmaste Lantmännen jag har hittat i närheten. De säljer NPK 21-4-7 för 11.96 kr/kg, vilket är aningen mer än Jula, men å andra sidan får man det priset jämt. De har också Yara Mila Promagna 11-5-18 för 349:-/25kg.
 
Anders243 skrev:
Zixten: Det verkar vara ett (bra) lokalt pris. Jag gick idag in extra på "Lantmännen Kalmar" på Öland (De är ej med i Granngården), men tyvärr var gödslet dyrt där. (Mer än övriga länkar i tråden)

Ett tips för oss Linköpingsbor som inte har Granngården nära, kan vara att handla på Östergyllen Ekonomisk Förening, som är det närmaste Lantmännen jag har hittat i närheten. De säljer NPK 21-4-7 för 11.96 kr/kg, vilket är aningen mer än Jula, men å andra sidan får man det priset jämt. De har också Yara Mila Promagna 11-5-18 för 349:-/25kg.
Det jag köpte var ju vanligt "bonnagödsel" i 25kg säck, alltså inte förpackat i fina förpackningar med fina bilder på gräsmattor och flashiga namn som får en att tro att man bara måste ha just den sorten för att få en fin gräsmatta.
Vill man ha dessa sina bilder på sin säck får man betala dyra pengar extra....

Vet ej om det pris jag fick var extra bra eller ej, jag sa bara vad jag ville ha och betalade och såg glad ut...
Vill man komma billigare undan kan man köpa i storsäck tror dom brukar va mellan 500 - 1000kg skulle tro att priset per kg sjunker något då...
 
Burseryd, se där ja. Då får det bli ett besök där när Västboloppet går av stapeln nästa gång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.