Jag hade lagat nästan som handymats men i stället för lister petat in bitar av spånplatta runt kanten och skruvlimmat.
Sedan i med en skivbit, limma och skruva.
Ska mycket till att det spricker i skarven.

Protte
 
Jag vet att ni är omåttligt intresserade över fortsättningen, så här kommer en uppdatering. Det blev som sagt gips, och det blev ganska bra.

Resultatet direkt efter gipsning. Jag var lite för snabb och missade ett ställe längst upp. Att det är risigt längst ner gör inte så mycket eftersom det kommer en list där.
20120726408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när gipset var slipat så fixade det sig med lite spackel. Inte ett ont ord nu om min taffliga spackling.
20120727409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag slipa spackel.
/Husbonde
 
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Husbonde
  • Laddar…
Slipa spackel det ser mer ut som du skulle lägga på mer och dra av med en bred spackelspade. Slipa är något man nästen inte behöver om man gör det bra och inte håller på å kladdar på för mycket vs lägger på för lite
 
cecar33 skrev:
Slipa spackel det ser mer ut som du skulle lägga på mer och dra av med en bred spackelspade. Slipa är något man nästen inte behöver om man gör det bra och inte håller på å kladdar på för mycket vs lägger på för lite
Ja, balansen mellan mycket och lite är ibland svår. Har tänkt att slipa färdigt allt och sen eventuellt lägga på ett lager till om det verkar behövas.
 
Nja slipa är det man gör sist.
 
cecar33 skrev:
Nja slipa är det man gör sist.
Ja, ni proffs kanske. Vi amatörer brukar spackla, slipa, spackla, slipa. Måla. Spackla, slipa. Måla igen. Och sen till slut ge upp och anlita ett proffs. :)
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Börja arbeta som ett proffs. använd två spacklar som är ca 20 cm breda ta upp spackel på den en och lägg på med den andra på en lagom stor yta, därefter tar du bredspackeln och drar av med lagom tryck så det inte blir randigt och du lägg inte på för mycket det blir inte bra då heller utan spackla två -tre gånger så skall du se att du fixar det galant.
 
Jag lånar en gammal tråd för en frågeställning på samma tema:

Jag har en spånskiva med ett runt hål, 3 cm i diameter. På insidan täcks halva hålet av en träregel, dock sitter inte skivan skruvad i den utan det är några mm mellanrum. Lite svårt att få in något på baksidan alltså.
Hur lagar jag hålet bäst? Fungerar det att enbart spackla ett så pass stort hål?
 
Bigfoot skrev:
...Fungerar det att enbart spackla ett så pass stort hål?
Om du spacklar med Plastic Padding Elastic och bygger upp det i några omgångar så är jag säker på att det kommer att gå bra!

Spacklet härdar snabbt och är lättarbetat, samt har god vidhäftning till omgivande material.
 
Jag hade tagit en dosfräs (för jag har såna) och sågat upp ett hål. Gjort likadant på en skivbit utan hål och skruvat fast den. Trälim eller spackel klart
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jo det kanske får bli något sådant spackel, det borde ju hålla utan sprickor. Hoppas det inte är benäget att reagera med våtrumsmattan som ska på sedan bara, jag läste någonstans att det är en risk.
Såga upp ett större hål undviker jag nog, det är en yttervägg med plast och isolering innanför så det är lite stökigt att få in något att skruva i.
 
L
prototypen skrev:
Jag hade lagat nästan som handymats men i stället för lister petat in bitar av spånplatta runt kanten och skruvlimmat.
Sedan i med en skivbit, limma och skruva.
Ska mycket till att det spricker i skarven.

Protte
Jag hade sågat upp ett fyrkantigt hål. Hyvlat och sågat till några bitar plankor, så att jag fått tunna lister, på 6-8mm tjocka. Och kanske 5 cm breda. Dessa hade jag limmat runt kanten på hålet så att de sticker ut 1 cm på varje sida. Bara på med lim och 2-3st tvingar,. Dra åt hårt. Sedan är det bara att göra en lucka som du lägger och limmar på plats i hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.