Hej,

Vi bor i Villa och har efter år av detta boende uppnått viss jämvikt i utgifter. Vi går i båt tankar och undrar vad kostar det cirkus att ha och använda en 4 personers motorbåt?

Försäkring?
Drift? (jag skulle uppskatta att vi skulle använda den 2-3 veckor per år)
Båtplats (I stockholms närområde)

Jag förstår att det beror på vilken typ av båt, hur gammal den är, hur man kör den, etc.

Vi tittar på att köpa en motorbåt från runt 2008-2010. Något i storleksordning och typ en Aquador 26 - 27HT. Vi skulle då använda gästhamnar och köra ffa i Mälaren och runt Sthlms skärgård.

Kan någon dela med sig sina utgifter för båt?
(Behöver ej ta med själva inköp av båten..)
 
Försäkring 15-25.000:- beroende på var du har den och vilka självrisker du väljer.

Kolla själv här http://www.atlantica.se/batforsakring/Vara-batforsakringar/

Den drar ca 20 liter i timmen i 10 knop och 50 liter i timmen vid 30 knop.

Båtplats från 2.000:- och uppåt beroende på var. Tips är att kolla annonser på blocket.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Är det så dyrt att försäkra en motorbåt? Segelbåt är betydligt billigare..,
 
Tips: kolla vad det kostar att hyra likvärdig båt per vecka och ligg i hängmattan när ägarna tvättar, renoverar motor, lyter upp båten, sätter i båten, sitter på vaktskift på båtklubben ;)
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Tack för info och era tips!

Hyra ett tag kanske kunde vara något. Kostnaden ligger då, ungefär där jag trodde, ca samma som en utlandssemester för fyra per år - 40-50,000kr per år.
 
Snacka om pengarna i sjön ;)
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Jo, jag som byggt fyra badrum på ett par år har mer för vana att spola ner pengar i toan....så detta blir ett fint tillägg ��
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hur långt är ett snöre? Det finns ju motorbåtar för fyra personer från 30.000 och uppåt, så kolla som sagt atlantica. Dyra utombordare är ju väldigt stöldbegärliga, och drar upp premien.

Glöm inte avskrivningar på ev utombordare, faller snabbt i pris.
 
En båt är liksom ett hål i vattnet. Det är i det hålet man kastar sina pengar.
 
Hemmakatten
Känner att jag måste väga upp de tidigare mest negativa kommentarerna. Det är underbart att glida runt i Sthlms skärgård. Fantastiska ställen man annars inte får se. Att lägga till vid en klippa, bada, grilla och somna till vågornas kluckande för att sedan vakna och se solen gå upp är en lisa för själen. Båtfolk brukar vara trevligt folk och man får lätt nya vänner och hjälp om det behövs. Glöm inte att läsa in ett förarintyg. Bra kunskaper som äve båtklubbar och försäkringsbolag brukar kräva.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tips: det är en väldig skillnad i kostnad om du har båten i en båtklubb jämfört med en marina! Visserligen får du gå nattvakt i båtklubben och hjälpa till vid sjösättning och sånt, men priset blir en bråkdel.
Klubben där jag har min båt tar ut bryggavgift (och lika hög vinterupplagsavgift för de som inte tar hem båten på vintern) baserad på båtens storlek, typ (Längd x Bredd x 100 kr). Sen tillkommer medlemskap i båtklubben på 500 kr om året.
 
Redigerat:
15-25000:- i försäkring!? Kan detta stämma? :eek:
Förbrukningen huggan nämner, är de bensin eller diesel då, låter högt med 20l/h i 10knop.

Tips - kolla www.svedea.se för försäkringen.

[Edit]
Kollar jag vad jag skulle få ge för Auqador 28HT från -10 med 370 dieselhästar, försäkrad till ett värde av 1350000:-, i Sthlm, kommer jag ner på mellan 9000-14000:- beroende på lås, märkning, spårutrustning etc.
 
Redigerat:
Jag betalar 3500kr/år i försäkring för min Silver Hawk 5,4m motorbåt, värderad till ca 200000kr.
 
Jag betalar 176 kr i månaden i försäkring för en Fjordling värderad till 70.000.
 
gusvo085 skrev:
Är det så dyrt att försäkra en motorbåt? Segelbåt är betydligt billigare..,
Jag ger knappt 200:-/mån för min motorbåt. Helförsäkrad med trailer och 3000:- i självrisk. Båten kostar ca 115 000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.