Tjenare!

Tänkte göra om tvättstugan men undrar över hur det gäller med våtrumsreglerna bl.a.
Drog nyligen bort en garderob och under samt bakom den var det ingen gummimatta vilket övriga tvättstugan är gjord utav. Däremot är det ca 2 cm från botten där garderoben stod till gummimattan. Bör man flytspackla upp denna hålighet eller måste jag följa några våtrumsregler med? Tänkte isåfall riva befintlig gummimatta, flytspacka samt lägga ny gummimatta eller kackla nytt.
Så här ser platsen där garderoben stod ut nu.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kravet i tvättstuga är att golvet ska vara våtrumsskyddat med 10 cm upp på väggarna. Så vid garderoben bör du åtgärda. Glöm inte att titta på om du har en godkänd golvbrunn i samband med renovering.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Bygg upp ytan där garderoben stod med något skivmaterial ist för flytspackel så går det enklare när du ska flytspackla hela ytan sedan.
 
Okej så det bästa är att bygga upp ytan, riva mattan och flytspackla hela golvet? Är dock osäker på om jag vill kakla golvet eller sätta ny gummimatta.
 
Om du ska ha golvvärme skulle jag ta klinker, snyggare och skönare. Annars tråkmatta :(
 
Kommer nog inte att köra golvvärme då jag är en amatör, har nyss köpt hu och allt vad det innebär så kommer att köra det själv eller med vänner som har större insikt i det. Är det några krav på att tvättstuga ska vara gjord av fackman för att försäkringarna ska gälla förresten?
 
Om du/ni gör det på ett fackmannamässigt sätt, enligt instruktionerna (rek från försäkringsbolsgen) går det bra. Går ju att lägga klinker utan golvvärme också, bara att lägga dit sköna mattor på vintern eller använda tofflor, finns billigt på ett blågult varuhus nära dig ;)
 
Elgolvvärme är busenkelt att lägga när du ändå gör golvet. Du kan ångra dig mycket om du lägger klinkers utan värme.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.