Tja , så fick man tummen ur....
 
  • IMG_4276.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4278.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4280.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4283.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
En från solfångaren sugande typ "datorfläkt" uppe på varma sidan, en tryckande till solfångaren"kallufts"-fläkt vid golvet. Ska byta ut den nedre "biltemafläkten" för 100:- för den slutar fungera om det blir bara lite motstånd, (den orkar inte öppna ett kallrasskydd ens....),12V axialfläkten är betydligt bättre...en differenstermostat är just byggd och ska dit förstås... En solig dag i slutet på september värmde solfångaren upp genomgående luft med drygt 20 grader, svårare att uppskatta flödet, men tror man på att biltemafläkten ger det flöde den specas i sitt datablad iallafall dessutom med den övre fläktens hjälp, så gav anordningen ca 600W den septemberdagen....
 
Förutom att "snygga till" /"göra en ordentlig" installation på insidan, ska jag försöka sätta ett kallrasskydd på den nedre anslutningen, möjligen på utsidan i den nedre fördelningslådan, dessutom kanske det lönar sig att försöka optimera fördelningen mellan slangarna, så att flödet blir jämnare genom alla åtta, (typ genom att strypa lite av flödet till de mittersta slangarna närmast fläktarna... Från början hade jag tänkt mig att sätta en axialfläkt under varje slang på utsidan inne i den nedre fördelningslådan, det skulle ge ett jämnt fördelat flöde, men frågan är om det lönar sig...Det är ju mer lättservat att ha fläktar på insidan...
 
Hade man verkligen behövt stosarna? Kunde man inte bara dra rören genom din fina "hålplanka" och skruva fast dem med en genomgående skruv. Täta med byggfog typ?
 
Jovisst kunde man nog gjort det, och då hade jag sparat 7-800:- dessutom....men det blev extremt lättmonterat med de där "stosarna" dessutom lätt att demontera om man skulle vilja, eller om man skulle råka ha hål på en av dem...al-slangarna är bara påtryckta på stosens gummipackning. Ytterligare en besparing jag kunde gjort var att dra ut slangarna till 100% och dela varje i två delar... de ska ju vara 3 meter och det borde ha räckt med hälften då (ytterligare 600:- besparing, de kostade knappt 150:-/styck)....
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Nästa projekt i samma kategori får nog bli en solfångare som bygger på principen "svart metallnät" där luften får passera utifrån och in, (placerad till höger om fönstret på bild ), men där tänker jag använda uteluft som värms upp. Det minskar kraven på täthet, som var en anledning till att jag valde "slangar" på den jag byggt för att cirkulera inneluften genom solfångaren....
 
Va, såna här skall ju byggas av ölburkar har jag förstått.

Hur skall du nu motivera allt öldrickande :surprised:

Härligt projekt annars. Jag gillar de gamla fönstren!
 
Jo det var ölburksvarianten som var inspirationen... men min variant krävde betydligt mindre arbete (Jag pantade burkarna istället och köpte ventilationsslang för pengarna :D)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Angående luftsolfångare...

Måste bara visa min lilla idé på temat. Den här lilla testsolfångaren har tillknölad, häftad samt sprayfärgad grillfolie (aluminium...). Tunnare, enklare, billigare och mer snabbuppvärmd får man nog leta efter. ;)

Slängde ihop den här förra hösten. Min pappas farbror var väldigt nöjd med solfångaren. Den sitter monterad på hans lilla verkstad i härjedalen och håller verkligen borta fukten säger han. Ingen mer frost på rutan vintertid.

/Stefan
IMG_20150714_160114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20150714_160108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu tänker jag: Borde inte den kalla rutan och kalla konstruktionen kyla ner luften väldigt mycket? Den är ju inte direkt isolerad. Till den grad att ingen uppvärmning sker, snarare avkylning? Hur många dagar på året har man värmebehov innomhus, tillräckligt hög utetemperatur och tillräckligt mycket sol?
 
Det ser väl ut att vara åtminstone en 2-glas "isolerruta".
 
KnockOnWood skrev:
Det ser väl ut att vara åtminstone en 2-glas "isolerruta".
Nej , det är enkelglas. Vilket det ska vara, gärna järnfritt (optiwhite/diamant) glas där glaset släpper igenom maximalt med ljus(energi) rutorna ska även helst vara härdade, annars väntar sprickor inom en snar framtid.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Kul! Vill man inte ha luftintaget ännu högre upp? Fast det kanske fanns en bef ventil. Har du bara borrat enkla tilluftshål i botten?
 
PST skrev:
Jovisst kunde man nog gjort det, och då hade jag sparat 7-800:- dessutom....men det blev extremt lättmonterat med de där "stosarna" dessutom lätt att demontera om man skulle vilja, eller om man skulle råka ha hål på en av dem...al-slangarna är bara påtryckta på stosens gummipackning. Ytterligare en besparing jag kunde gjort var att dra ut slangarna till 100% och dela varje i två delar... de ska ju vara 3 meter och det borde ha räckt med hälften då (ytterligare 600:- besparing, de kostade knappt 150:-/styck)....
Hade du gjort den av ölburkar så hade du sparat mer och kanske även haft roligt för att skaffa dem.:wow:
 
olofh skrev:
Kul! Vill man inte ha luftintaget ännu högre upp? Fast det kanske fanns en bef ventil. Har du bara borrat enkla tilluftshål i botten?
Det undrar jag också var är tilluften?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.