Hej ny på forumet och kikat runt lite. Det skall byggas ut ca 50 kvm på ett hus byggt 98. Hur mkt kan man tjäna på detta genom dessa två alt.

alt 1 : En byggfirma gör allt från grund till tak fixar med allt omkring arbete som mtrl, el osv de kommer att vara flera arbetare på plats.

alt 2: Vi köper mtrl genom mkt bra kontakt, har sedan en snickare som iofs jobbar MKT bra. (han har någon han kan ta in för hjälp tex av takstolar m.m. ) Vi får själv ringa och fixa så elektrikern kommer i tid och fönster leveranser osv. Vi skall öven i så fall göra plattan själva.

Kan man tjäna ngt vidare på att göra på sätt två?
 
Har svårt att se hur du överhuvud taget kan tjäna något på att bygga ut. Förutom mer plats då. Annars kan du nog räkna med att det kostar en hel del.
Menar du att du vill att vi jämför de två fallen du anger så är det självklart att du tjänar på att göra så mycket som möjligt själv. Alla företag vill ju tjäna pengar.
Räkna med att varje timme du anlitar kostar ca 300 kr.
JAg har för mig att man kan räkna grovt med att varje kvm tar ca 15 timmar beroende på konstruktion och utrustning (bad och kök osv) 15 timmar gäller nog för en enklare konstruktion med få rum.
Det innebär att ca 4500 kr/kvm ger 225 000 i bara arbetskostnad. Sen tillkommer materialbiten där du kan tjäna en del beroende på vilka kanaler du har. En hantverkare lägger på en viss % i materialhanteringskostnad men har och andra sidan ofta ganska bra rabbater.
 
Kan hända att rubriken var felutformad ja... som det är nu har vi fått ungefärlig offert på dessa 50kvm utbygge från byggaren på 400´ Men genom att köpa mtrl själv och enbart leja EN snickare tror jag att man kan tjäna 80´ på det jag räknat nu. Skall räkna lite på timmarna mot rummen och så. Dock tror min sambo att det går på ett ut och enbart underlättar och är bättre att ta byggfirman på allt.
 
400.000:- låter dyrt för 50kvm.
Ta in fler offerter.
Eller skall ni ha lyxbadrum och annat kostsamt?
 
aktieante skrev:
400.000:- låter dyrt för 50kvm.
Ta in fler offerter.
Eller skall ni ha lyxbadrum och annat kostsamt?
Nej Inget badrum alls, inget vatten. 3 sovrum med hall som blir ihopbyggd med nuvvarande hall. Betongplatta, ca 10 fönster dock.
 
Tycker inte 400Tkr låter särskillt dyrt för 50kvm.
Tycker nästan det låter lite billigt.
Mellan 10-12Tkr brukar man väl säga att det kostar per kvm?
 
Parkakungen>> Det är väl på nyproduktion av ett helt hus man räknar på de siffrorna. Blir ju ganska mycket billigare när man inte ksa ha ett värmesystem eller nått badrum/kök.
 
lennyDD skrev:
Parkakungen>> Det är väl på nyproduktion av ett helt hus man räknar på de siffrorna. Blir ju ganska mycket billigare när man inte ksa ha ett värmesystem eller nått badrum/kök.
Vi har fått höra ca 7500-17500 per kvm. ganska varierande. Men vad är då rimligt på kvm. De skall sätta plattan, bygga huset och dra elen, golv ingår och elvärme i gol i hall. Vi får sedan måla utvändigt och invändigt. Kan man pruta när man väl fått en offert? Alt få dem att "slänga med" ngt mer tex betongplattor på gagageinfart eller så?
 
Tror du kan räkna grovt med följande
platta på mark 50 000, 1000kr/kvm
Tak 200 kr/kvm för ett finare tak
Isolering 50 000 beroende på tjocklek samt taklutning om ryggåstak
fönster 2500 kr st finns både dyrare och billigare.
Inneväggar 25000 beroende på materialval om råspont ´+ gips tex
Innedörrar ca 1000 kr styck
golv ca 10 000, 200 kr kvm
Innetak ca 5000, 100 kr kvm.
el ca 20 000
Arbetskostnad
ca 700 timmar a 300 kr.
 
Glömde takstolar och stomme. :-?
Räkna med 8 stolar a 1000 kr
Stomme ca 10 000.
Nu tror jag har med mer än hälfen iallafall ;D
 
polanders skrev:
Tror du kan räkna grovt med följande
platta på mark 50 000, 1000kr/kvm
Tak 200 kr/kvm för ett finare tak
Isolering 50 000 beroende på tjocklek samt taklutning om ryggåstak
fönster 2500 kr st finns både dyrare och billigare.
Inneväggar 25000 beroende på materialval om råspont ´+ gips tex
Innedörrar ca 1000 kr styck
golv ca 10 000, 200 kr kvm
Innetak ca 5000, 100 kr kvm.
el ca 20 000
Arbetskostnad
ca 700 timmar a 300 kr.
I så fall är ju 400´ett bra pris! Eftersom detta blir långt över. Men 25000 för en innervägg? Kan det stämma? Får se här i veckan då vi ska få offert. Vissa byggare verkar ta ut avgift för offert 1500kr nu senast (vilket vi inte antog) är det vanligt?
 
Kanske tog i lite på inneväggen. Men jag räknade även i gips på ytterväggen och råspont hela vägen. Då du, då kostar det. :'(
 
700 timmar för att bygga 50kvm :surprised:

Det motsvara 9 personer heltid i 2 veckor.

2 personer skulle klarat det på 2 veckor.

Ta in fler offerter, gynna inte dem med ockerpriser.
 
700 timmar för att bygga 50kvm

Det motsvara 9 personer heltid i 2 veckor.

2 personer skulle klarat det på 2 veckor.

Ta in fler offerter, gynna inte dem med ockerpriser
I så fall vill jag gärna vet vilka dessa snickare är.
Normalt sett räknar man med 10-12 timmar kvm förutsatt att man börjar från början med grund osv. Det borde bli närmare 10 timmar kvm här iomed att inga badrum eller kök planeras så säg 500 timmar då. Men att klara att bygga detta på 80 timmar tvivlar jag starkt på om inte snickrarna är dopade då, men det är de väl inte :surprised:
 
50 kvadrat från skratch till ytskikt tar i TBM timmar säg 3- 400 timmar nånstans... Elen hmm 24 kanske... Produktionstiden ligger i faggorna 5 veckor typ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.