A
Sector alarm är den dyraste larmcentralen för privatpersoner som jag tror att vi har i landet. De flesta tar ca 250 / månad medans sector ska ha drygt 370. Deras priser är också något i särklass.
Många larm kan få mer eller mindre gratis i grundutförande men extra tillbehör ligger oftast på dubbelt pris.
T.ex. villaförsäkring i Folksam eller medlem i villaägarna.
Billigast är t.ex. homealarm eller vikinglarm bara man inte tar just 868 MHz som nästan alltid har ett högre pris men samma funktion.
 
Vi tog folksamerbjudandet på alert alarm, kopplat till g4s för typ 250/mån. 375 i startavgift för ett grundpaket utan kameror (men med kopplade brandvarnare och läckagelarm). Man får montera allt själv och binder upp sig i 24 månader, men äger sen larmet. Batterier byter man själv. Status går att se i iphoneapp där man också kan larma av och på (via en kackig men fungerande sms-funktion). Larmcentralen kan styra larmet på distans.

På det hela taget ett ganska plastigt intryck, men allt fungerar hittills väldigt bra. Sirenen tycker jag låter alldeles för lite, funderar på att komplettera med utomhussirenen.

Jag köpte en dlinkkamera som komplettering, dock inte kopplad till larmet.
 
250kr/månad är ju mycket bättre än Verisure eller Sectors, men det blir ändå pengar av det, minst 15000kr på 5 år. Falck tar 80kr/månad dvs 5000kr på 5år. Det ger 10000kr att köpa larm för att komma upp i samma summa.
 
A
Falck tar också betalt för sina utryckningar. Förr var det ca 1000 kr st.
Hemma brukar jag dra igång larmet nästan varje månad då jag glömt att jag har ett. Blir runt 12.000 / år hos Falck.
Sen brukar många larm dra igång pga omgivningen speciellt när det är nytt men även när någon i närheten skaffar något nytt med frekvensen 433/868 MHz. Hur mycket det blir på det varierar en hel del men det finns dom som gett upp helt och bara stängt av hela larmet. Man måste kunna identifiera vilken sensor som dragit igång larmet och det behöver också vara möjligt att koda om sensorerna annars är larmet värdelöst.
Falck har(hade åtminstone) även en utryckningsförsäkring runt 100 kr / månad så får man fria utryckningar. Kan vara en bra investering och de är fortfarande billiga mot alla andra.
 
  • Gilla
mattias_75
  • Laddar…
Va! Drar du larmet en gång i månaden och glömmer att svara när dom ringer?
Det är nog ganska unikt, vi har haft en utryckning på 10 år, en falsklarmande rörelsesensor när vi var utomlands.
 
Ja vänta lite nu, att råka sätta igång larmet är väl inte samma sak som en utryckning? Det är ju bara att ringa centralen och återkalla...
 
A
Abki skrev:
Hemma brukar jag dra igång larmet nästan varje månad då jag glömt att jag har ett. Blir runt 12.000 / år hos Falck. Sen brukar många larm dra igång pga omgivningen speciellt när det är nytt men även när någon i närheten skaffar något nytt med frekvensen 433/868 MHz. Hur mycket det blir på det varierar en hel del men det finns dom som gett upp helt och bara stängt av hela larmet.
Om du tror att larmsignaler läcker över från grannen bara för att de går på samma frekvens så har du inte riktigt förstått hur det fungerar. Du kanske blandar ihop det med radiostyrda bilar från 90-talet?

Och om du har ett system som inte klarar av att du själv avstyr larmsignalen (på ett säkert sätt) när du triggar det av misstag så skulle jag rekommendera dig att uppgradera till ett system som är från denna sida av 2000-talet.
 
A
aldrigklar skrev:
Om du tror att larmsignaler läcker över från grannen bara för att de går på samma frekvens så har du inte riktigt förstått hur det fungerar. Du kanske blandar ihop det med radiostyrda bilar från 90-talet?

Och om du har ett system som inte klarar av att du själv avstyr larmsignalen (på ett säkert sätt) när du triggar det av misstag så skulle jag rekommendera dig att uppgradera till ett system som är från denna sida av 2000-talet.
Det är inte bara larmsignaler som går på samma frekvens.
Det är begränsat med varianter som det går att skicka signaler med och ju fler som är i närheten av varann så ökar risken för att något annat än dina egna sensorer drar igång larmet. Har en bekant som för ca 2 år sedan startade upp ett larm hemma i ett villaområde. Det larmade lite då och då men vad det berodde på kom ingen på. Det blev många utryckningar då det oftast var då ingen var hemma. Idag är det helt avstängt och står bara. Fast du kanske har en bra förklaring på orsaken till att det går igång men tror inte att det r en radiostyrd bil.

Har även garage larmat då det är vidbyggt garage med huset. Då jag kommer hem så är det oftast med bil och kör då in bilen i garaget och är det inte avstängt så går det igång. Larm och telefoner är inomhus och hörs inte dit. Sen är det inte alltid man går in direkt, har en del på tomten som också brukar dra så det kan ta en stund.
 
Abki skrev:
Har även garage larmat då det är vidbyggt garage med huset. Då jag kommer hem så är det oftast med bil och kör då in bilen i garaget och är det inte avstängt så går det igång. Larm och telefoner är inomhus och hörs inte dit. Sen är det inte alltid man går in direkt, har en del på tomten som också brukar dra så det kan ta en stund.
Då är det både handhavande fel och felkonfigurerat.

Ett larm/en larmoperatör bör aldrig ringa upp på det telefonnummer som finns i lokalen som skyddas av larmet.
{Jag har en gång på ett av mina tidigare jobb dragit igång larmet (när jag inte kom ihåg koden direkt), jag ringde larmoperatören och sa som det var och utryckningen avblåstes, jag hade inte koden till larmoperatören men det gick i alla fall.}

En MAP bör/ska man ha på alla ställen som är tänkta in/utgångar för att minska risken för falsklarm.

Sirenen bör höras högt (nära maxgräns för ljudnivån) i samtliga utrymmen, för att stressa en eventuell inbrottstjuv.

Vi har också ett vidbyggt garage som vi har larmat, vi har två MAPar en vid huvudentrén och en i garaget. Vi har ingen PIR i garaget men däremot har vi magnetkontakter på samtliga dörrar till/från garaget.
 
A
Abki skrev:
Det är inte bara larmsignaler som går på samma frekvens.
Frekvensen har inget med saken att göra, oavsett om det är en eller tusen som sänder samtidigt. Hur ofta ringer det på din mobiltelefon när det egentligen var någon som slog numret till grannens mobiltelefon? Ringer det i hela grannskapets telefoner så fort någon av dem får ett samtal, och så måste ni träffas för att reda ut vem som egentligen var mottagaren?
Det fungerar helt enkelt inte så. Falsklarmen beror på något annat, såvida det inte är äkta 70-talssystem vi pratar om.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
A
aldrigklar skrev:
Frekvensen har inget med saken att göra, oavsett om det är en eller tusen som sänder samtidigt. Hur ofta ringer det på din mobiltelefon när det egentligen var någon som slog numret till grannens mobiltelefon? Ringer det i hela grannskapets telefoner så fort någon av dem får ett samtal, och så måste ni träffas för att reda ut vem som egentligen var mottagaren?
Det fungerar helt enkelt inte så. Falsklarmen beror på något annat, såvida det inte är äkta 70-talssystem vi pratar om.
En mobil har lite lngre nummer än vad ett larm har men du kanske kan tala om varför nya larm falslarmar.
 
Hur långt nummer har ett larm då? Nej, det där har du fått om bakfoten.
Vanligaste orsaken till falsklarm från nya larm skulle jag som lekman tippa är undermåliga eller felaktigt placerade detektorer.
Skall man härröra något till radioöverföring mellan detektor och larm så skulle det teoretiskt kunna finnas en såpass stark sändare med kontinuerlig signal på samma frekvens att man helt dränker signaleringen mellan detektor och central. Detta skulle kunna leda till falsklarm.
 
Trådlösa enheter på 433-bandet har minst sju siffror i huskoden och minst två siffror i enhetskod, detta gäller tex Nexas trådlösa strömbrytare. Ett mobiltelefonnummer har totalt tio siffror men dom två första är låsta till just mobil, så det är alltså bara åtta siffror som man har att spela med. Med andra ord så har dessa enheter fler variationer än det kan finnas mobilnummer.

Betänk även att mobilnummrena täcker "hela Sverige" medan 433-bandsenheterna täcker en radie av <100m, så grannen som bor 200m bort kan köra med exakt samma huskod & enhetskod utan att dom stör varandra.
 
A
Nu får vi verkligen hoppas att ingen använder Nexa eller andra leksaker som hemlarm. Alla trådlösa larmsystem värda namnet, särskilt sådana kopplade till larmcentral, ska självklart använda krypterad överföring, samt att alla nya enheter måste paras ihop med centralenheter. Att prata om att larm har "nummer" och att dessa kan krocka är därför inte applicerbart.

Varför det falsklarmar kan ingen svara på utan att felsöka systemet, men att det beror på att nummer krockar är uteslutet såvida det inte handlar om att hela grannkvarteret skaffat exakt samma walkietalkies från toys r us och att fel person svarar vid anrop.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Självklart ska larmen har krypterad överföring mellan enheterna, självklart måste enheterna paras ihop också.

Att jag tog upp Nexa-enheterna var att visa ett enkelt exempel på att det går att ha många tusen enheter på en liten yta utan att fel enhet triggar/tänder/etc.

Ett trådlöst larm som får en/flera trådlösa enheter störda så ska inte centralenheten gå i larmläge utan centralen ska indikera (skicka) fellarm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.