Y
Efter att flertal rapporter om att toaletterna sliter med sig golvmattor så har Gustavsberg ändrat sin installationsmanual till att avråda limning på mattor. Så det är rätt vanligt trotsallt. Och tror det står silikon i manualen, som man aldrig läser.

Men under en kurs så fick vi lära oss att använda riktigt lim, toaletten ställer man på plastbitar så toaletten är några millimeter upp och man kan skära loss den med tråd sen. När limmet har torkat så skulle man silicona runt.
Motiveringen var att silikon inte höll bra nog. Men även fast det var förvånansvärt lätt att skära loss toaletten så känns det ändå galet att använda starkt lim, och jobbigt/tidskrävande att både limma och silicona.
 
Redigerat:
Krilleman
Vilken kurs i vilket sammanhang Yrrol?

Jag har deltagit i alla kurser som går att gå på (i yrkessammanhang som röris) och har aldrig hört talas om detta!
 
Krilleman
Och att det inte skulle vara OK att borra fast WC-stolar längre, var finns det skrivet för allmän läsning?

Golvfästet för WC är på frammarsch. En "nymodighet" som jag personligen är tycker är sämre än att borra fast en WC som vanligt. Betydligt vingligare!
 
B
Renoverade badrummet för ca 4 år sedan och röris siliconade då fast stolen, sitter hur stadigt som helst. Däremot den som jag för 8år sedan skruvat fast på gästtoaletten är lite mer vinglig när man lutar sig med pappret i näven. Kanske iofs säger mer hur dåligt jag lyckats än skillnaden mellan sätten... :D

Lite off topic... Jag har aldrig förstått uttrycket att borra fast något, låter så avigt tycker jag. Borren gör ett hål och det är inte mycket som sitter fast med ett hål, skruven gör att saker sitter och det finns inget krav på förborrat hål (beroende på material).
Inget illa menat till ni som använder uttrycket då jag förstår vad ni menar, men jag hajar alltid till när jag ser/hör det.
 
M
breakman skrev:
Lite off topic... Jag har aldrig förstått uttrycket att borra fast något, låter så avigt tycker jag. Borren gör ett hål och det är inte mycket som sitter fast med ett hål, skruven gör att saker sitter och det finns inget krav på förborrat hål (beroende på material).
Inget illa menat till ni som använder uttrycket då jag förstår vad ni menar, men jag hajar alltid till när jag ser/hör det.
Va gött att någon annan kommenterade det, jag har bitit mig i tummen varje gång jag scrollat förbi just denna tråd. :D
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Va gött att någon annan kommenterade det, jag har bitit mig i tummen varje gång jag scrollat förbi just denna tråd. :D
Ännu värre är när någon har "borrat upp en hylla".
Jag brukar sällan kommentera språkbruk, för folk brukar bli så arga. Och man förstår ju ändå vad som avses.
 
Krilleman
Ett äkta I-landsproblem! :D
 
Har nyligen köpt ny toalettstol, insåg då att nästan alla modeller av IFÖ finns med eller utan hål. Jag trodde det var för kakel utan och matta med.
 
Våran toalett, var skruvad i golvet, det har alltid knakat och låtit ifrån den när man vinglat eller vridit på sig.
En dag small det till när jag satt på muggen, tur att jag satt där kan man säg det lät som man sköt någon i badrummet.
Runt ena skruven var ett stort hål som en femkrona.
Visade sig att toaletten var skruvad men inte sillikonad under, eller kilad.
Även som man skruvar så kan det vara bra med sillikon mellan toaletten å klinkern.
 
Haha, jaja skruva fast toan då :)

Va inne på Hornbach igen o fråga en annan säljare om att jag har hört att man inte får skruva fast toan längre då man förstör tätskiktet. Hörde på hans kommentar att det va skitsnack o att han blev lite irriterad. När jag berättade att det var en annan säljare inne hos dom som sagt det blev han tyst, haha.

I alla fall slutade med att vi la lite distansbitar o limmade fast toan med silikon, tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.