Har planer på att i sommar åtminstone gjuta en platta i min ladugård för ett blivande garage med infart från gaveln. Sockeln som ladugården står på är gjuten och inuti är det tunn betong och brädgolv. Hela byggnaden är byggd i tre "platåer" då den står i en sluttning, varav två tredjedelar av byggnadens längd nu kommer att användas till det blivande garaget. Tänkte montera en tvåpelarlyft i mitten av garageytan som blir cirka 7,5x5,5m. Vad rekommenderas för betongtjocklek? Hur skall jag isolera min platta och kommer jag behöva isolera utanför plattan också? Förslag och synpunkter? Måste schakta ur nuvarande golv innan jag kan avgöra vilken höjd jag måste lägga det nya golvet på. Porten på gaveln skall byggas med metallstomme som jag klär i trä för att behålla det rätta utseendet, den blir dock rätt stor med sina 4x3m.

dsc-0172.JPG

dsc-0173.JPG
 
Isolera ordentlig även utåt, det ångrar man sällan och det är bra om det är billigt att ha varmt i garage.
Minst 200 mm under plattan.

12-15 cm platta är väl lämpligt. Kolla om tillverkaren av liften kräver något speciellt.
Eller så gör du en ursparning och låter plattan vara 20 cm där lyften kommer.
 
  • Gilla
micke911
  • Laddar…
Tänkte mer utanför plattan för tjälens skull. Det är lite tvetydigt då jag vet att ladugården byggts på 30-talet och väggarna inte har skjutit något, förmodligen för att de dränerat med grus. Den ligger dock i norra Jämtland och kyla är inte ovanligt, dock brukar marken vara snötäckt när kylan kommer. Ska jag frilägga och lägga 100mm cellplast 1-1,5m utanför plattan?
 
Hur högt ska du ha i tak?
13cm blir bra tjocklek i plattan.
Ha gärna kraftigare frigg under pelarlyften.
 
Takhöjd blir närmare 4m, tänkte lägga s100 under hela plattan och gräva ett djupare "dike" på 25cm med fasade kanter. Jagar billig cellplast.. 130m2 (200mm i platta, 100mm utanför) skulle kosta 13 000 med frakt :(
 
Jag tror det är läge att kolla med typ Verktygsboden eller Verkstadsexperten vilka krav deras 2-pelarlyftar ställer på plattan, om det behövs viss betong kvalité / armering osv.

Du kanske kan klara dig med 10 cm och istället ha lokalt tjockare under lyften med extra armering osv, så sparar du pengar på dyr betong.

S80 är klart billigare och brukar väl ha en långtidslast på 1,8-2 ton och korttid på 8-10 ton om jag inte minns fel.
Det brukar räcka till övriga plattan, så kan man öka där lyft och punktlaster kommer att uppstå.

För jag antar att du använder befintliga väggar i ladan, så det blir ingen taklast på plattan inne i garaget?

Edit: Larsbj hade redan gett svar på dessa frågor :)
 
Redigerat:
Jo, det blir befintliga väggar som till min fördel bär upp hela taket. :) Just betongen är billig i sammanhanget med sina 14 000 har jag märkt... Är osäker på det här med isoleringshårdhet
 
Rivningen fortgår. Jag har dragit slutsatsen att stöttorna till takstolarna är en efterkonstruktion i samband med golvbygget eftersom de stående väggreglarna är homogena. Det är dock klart att det känns farligt att riva när det dyker upp nån tvångstanke att hela ladugården skall ramla ihop som ett korthus.

Funderar på att spänna ihop väggarna med varann, frågan är om jag törs vänta tills efter grävningen.

DSC_0384-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0386.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0387.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Utan snö på taket törs du ta bort mellanbjälklaget, är du byxis så sträva på utsidan.

Protte
 
Ja som tur är gäller det bara 3/5 av byggnadens längd, men ett korthus vore verkligen inte passande
 
Redigerat:
Såga med en fogsvans. Om sågen fastnar så slutar man (då finns det ett tryck från väggarna). Om regeln separerar efter att den är avsågad så finns (fanns) det dragkrafter i regeln. Det faller med största sannolik inte ihop omedelbart iallafall.

Cool ladugård btw. Önskar jag hade en jag också (som jag kunde göra samma sak med)
 
Det är lite synd att jag håller på att klä om huset lite lätt, annars hade garagebygget gått mycket fortare. Vi får hoppas att väggarna håller, helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.