Hej,

Efter många vändor fram och tillbaka med olika objekt har vi äntligen köpt ett hus. Som jag har förstått det är det ett elementhus av typen Mockfjärd.
Vi står inför en dränering så fort vi får tillträde men det visar sig vara lite knöligare att göra än vanligt.
Huset är byggt på en ganska brant lutande bergig tomt. Den första dräneringsfirman avsade sig arbetet pga att dom inte kom åt med sin maskin.

Jag har tre frågor till den samlade expertisen här.
Kan man med hjälp av de ritningar jag luskat fram förenkla arbetet med dräneringen?

Kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå själva ritningen, jag får liksom inte grepp om vad som är vad.

Blir det lättare att dränera om jag skulle ta bort muren som är uppförd närmast långsidan för att så att man kommer åt bättre med eventuell maskin och slipper handgräva? (se bifogad bild)


http://i62.tinypic.com/2b1v7t.jpg (del av ritning)


Stort tack på förhand och på återhörande, det blir nog till att hänga mycket här framöver...
 
  • image1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det du vill veta om ritningen?
 
Dels om den hjälper ett företag att veta hur dränering bäst görs, dels var på ritningen som är den vägg jag fotat, alltså den vägg som ligger "mot" berget. Jag tänker att det borde vara den högra men får inte ihop det med vad som ser ut att vara höjdskillnader på ritningen. Grunden borde ju ligga på samma höjd på båda sidor. :)
 
Behöver det verkligen dräneras?
 
Ja, mögel på källarplan direkt under entrédörren som syns på bilden. Huset är från 76 och har inte dränerats sedan det färdigställdes.
 
Ritningen hjälper föga. Troligtvis har du vatten som kommer från slänten som trycker mot din källarvägg. Jag hade valt en helt tät lösning som Platonmatta om det var mitt hus.

Men för att svara på frågan. Dränering och fuktskydd skall ske mot källarväggen så du måste nog riva muren hur du än väljer att göra. Ibland får man handgräva och får inte maskin plats så är det det som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.