Vi går i planerna med att bygga en egen rätt enkel köksö från grunden och vi skulle behöva lite hjälp för att veta om vi har tänkt helt rätt.

ritning 1
ritning 2

Ben: 90x90 furu
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/byggmaterial/virke/sparrar-95x95mm-furu
Bänkskiva: massiv ek
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bänkskiva-massiv-ek-b-c-27x925x2020-mm
Stomme: 45x95
Skiva kortsidor: Mdf eller liknande,

Längd: 150cm
Mått från längsta kanten till benen: 50cm
Höjd: 90cm (87-88cm ben, 2,7cm bänkskiva)

Vad har ni för tankar om konstruktionen, kommer den att bli stabil nog?
Tanken är att skruva ihop benen och stommen med genomgående träskruvar 6x120/140, räcker detta?
Det synns inte på bilderna, men den nedre hyllan kommer att hållas uppe med reglar rakt över, vilket borde även bidra till ökad stabilitet.
Vi funderar på att försöka få ihop ett par enkla luckor på var sida med en dubbelskena och hjul på luckorna. Var kan vi få tag på detta?

Tänkte slipa/spackla ojämnheter i kanterna på stommen för att sedan måla det hela i en mattvit färg, kanske att skivorna på kortsidorna skulle ha en annan färg. grå/ljusgrå?

Ja, vad har ni för tankar? Är vi inne på rätt spår i konstruktionen, eller hade ni gjort på något annat sätt?
 
Håller gör den nog.. det beror på vad du ska göra med/på köksön ;)

Skämt åsido; konstruktionen funkar; utseendet är personligt och funkar det i ditt kök är det så bra det kan bli.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
Jag får intrycket att du tänker bygga bänken av vanliga reglar. De kommer med största sannolikhet att vrida sig, böja sig och spricka när de torkar. Om köket är i rätt miljö (någonting mycket rustikt kan jag tänka mig, med väggar av ohyvlade stockar och liknande) så funkar det säkert bra.
 
Man kan ju köpa klassade reglar och låta dem torka innan man hyvlar och klyver ner dem och på så vis minska benägenheten att vrida sig.
 
Tycker ni ska köpa limträ. Vet att bahaus har mindre dimensioner för inomhusbruk
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.