Är på mina föräldras lantställe där det suttit en utomhus lampa på en trästolpe. Den är monterad på toppen. I går kväll gick jordfelsbrytaren och jag kom fram till att lampan va boven. (tur man har lite verktyg med sig i bilen. ;) Idag skruvade jag bort lampan och ser att i hela basen under lampan har myror byggt bo och den som en gång monterat lampan tyckt att det va OK att ha anslutningarna (typ sockerbit) öppet under lampan. Detta gav ju självklart ett jordfel. :D Nu är basen under lampan inte så stor att det rymms en normal IP65 dosa. Så här behövs något mindre eller är det OK att klämma skarven mellan jordkabeln och den som går in i lampan och sedan krympa på en slang eller nått?

Finns det kanske IP65 dosor i storlek typ lite kulo dosa?
 
tommib
Schneider U-56 är väl den vanliga dosan men det finns en hög andra också. De flesta jag känner till är dock i storleken 80x80 mm (inkl U-56) så de kanske är lite stora. Om du bara ska skarva en jordkabel till lampans kabel (varför inte dra jordkabeln hela vägen in?) så kan du kanske använda en gelskarv. Dessa är avsedda att ligga i mark. Jag vet inte säkert vad som gäller ang beröringsskydd men de lär ju inte vara värre än den befintliga lösningen med sockerbit. Sitter det högt upp så är det inte något problem.
 
Malmbergs har kampanj på gelskarvar just nu.
 
Ledsen för sent svar men då grabbarna surfade upp potten på youtube har jag inte tittat in här.
Anledningen till detta problem är att lampans kopplingsutrymme inte är tätt nedåt och där gillar myrorna att bygga bo. Att dra in markkabeln upp i lampsockeln känns konstigt. Nu finns det 2 lösningar jag arbetar efter.
1. Tillverka en plåt som passar botten och i den sätta en genomföring från en IP65 dosa.
2. Sätta en dosa högt upp på stolpen så att lamp sladd och jordtråd når dit. Men då dessa är typ skk och FK behövs säker någon typ av skydd vilket strular till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.