Hej!

Mina föräldrar har en sommarstuga som jag skall ta över och mitt enda syskon är inte intresserat av någon andel. Mina föräldrar vill inte ha ut något för stugan, men mitt syskon skall så klart köpas ut.
Taxeringsvärdet är på ca 400 000 kr och två mäklare har värderar stugans försäljningsvärde till ca 1 000 000 kr. Föräldrarnas anskaffningsvärde är ca 230 000 kr.
Min grundtanken är att jag får stugan som gåva av mina föräldrar och löser ut mitt syskon med X kr. Detta baserat på att om jag sålde stugan direkt så skulle jag få ut 2*X kr.
Hur räknar jag ut X kr och hur reder man ut detta med nödvändiga dokument? :(

Tacksam för förslag!

Med vänlig hälsning Conny
 
Är det inte rättvist att köra 1 miljon som uppenbarligen då är marknadsvärdet /2? Alltså 500 k,....?
 
pette skrev:
Är det inte rättvist att köra 1 miljon som uppenbarligen då är marknadsvärdet /2? Alltså 500 k,....?
Det är väl en skaplig tanke men om man efter en vecka säljer sommarstugan så står man där med obehaglig skatt på vinsten medans syskonet har 500 000:-
 
Beroende av dina föräldrars ekonomiska situation så skulle en överlåtelse kunna hanteras som förtida arv och regleras senare. Det är ju beroende av era olika ekonomiska situationer och om ditt syskon behöver få pengarna idag.
 
Antag att du köper sommarstugan av dina föräldrar för 500000:-. Då får föräldrarna betala en vinstskatt på 59400:-. Skulle du sedan sälja den vidare direkt för 1000000:- gör du en vinst på 500000-22% = 390000:- och betalar en skatt på 110000:-. Genom att du får köpa den under marknadspris så har du därmed fått 390000:- av dina föräldrar.

Ett rättvist upplägg i det här fallet skulle då vara att du köper stugan för 500000:- av dina föräldrar. Av de 500000:- kronorna ger de 390000:- till ditt syskon i gåva. Av de kvarvarande 110000 kr går 59400:- till skatteverket. Kvar får föräldrarna 50600 kr. De pengarna kan föräldrarna behålla eller ge i gåva till dig och ditt syskon (25300 kr var).

Det går säkert att räkna om det här på ett snyggt sätt så att de inte behöver ge en andra gåva.
 
Enklast är att du får fastigheten i gåva, övertar anskaffningsvärdet. Beräkna sedan hur stor del din bror ska få av dig om du skulle sålt för 1 mkr. Vinstskatt 22% på fiktiv vinst 770tkr = 169400kr.

1mkr - skatt(169400kr) /2 = 415300kr är det värt per andel.
Detta klassas som en gåva då det inte finns någon fordran på dig från era föräldrar.
Iom att det inte finns någon arvs/gåvoskatt är det ett enkelt sätt att lösa saken.
Vinstskatten skjuter ni ju upp på framtiden.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tänk bara på att en gåva från förälder räknas med automatik som förtida arv. Dvs. den här gåvan kan komma att räknas bort från ditt arv ngn. gång i framtiden. Då är det inte säkert att man tar hänsyn till att du betalat din bror en del.

Detta kan man undvika genom att i gåvobrevet stipulera att gåvan inte skall anses vara förtida arv.
 
Föräldrarna kan skriva gåvobrev till er syskon att ni får hälften var i gåva och att det är förskott på arv, och att man får sälja till sitt syskon för 1,3 x taxeringsvärdet. Så har vi gjort i vår familj men vi är inte så giriga heller.
 
Att gå på taxeringsvärdet är inte alltid så bra, när vi fick ärva stuga så var taxeringsvärdet 900 000kr, så vi sa också så att taxeringsvärdet används som grund till att köpa ut syskon.
Det gick 1år !!! och då fick vi nytt taxeringsvärde 2,7miljoner!!!
Heltokigt efter mycket samtal med berörda myndigheter så sänktes värde tillbaka till 1 miljon, varpå vissa syskon blev helförbannade, då de ville sälja av sin del...
Värdemässigt så är jag tveksam till att vi ens skulle få 900 000kr för stugan.
 
Hemmakatten
Nej, taxeringsvärdet är ingen bra indikator. Hos oss är det tvärtom, fastigheten är värd 3 ggr tax.värdet.
 
Tack för alla svar!
Jag har själv funderat ungefär som Jonatan beskriver, så det kan nog bli en gångbar variant.
Får se till att ta med något om att det inte är ett förtida arv och man kan väl räkna in kostnader för ett halvt mäklararvode med.
 
Hur blir det med anskaffningsvärdet för fastigheten? Tar jag med automatik över det anskaffningsvärde som mina föräldrar har nu eller behöver jag göra något för att inte få ett anskaffningsvärde på 0kr om jag säljer stugan inom kort?
 
Du tar över det gamla ansk.värdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.