Hej

Hur kopplar jag in ett lamputtag i de uttag som visas på bilden? Det är en väldig massa sladdar. Vilka behövs och inte?
Kan jag använda det lamputtag som visas på bild 2?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste mäta och inte bara chansa på färger.
Jag kan gissa på att vit är tändtråd med det märker du vi mätning och inget du chansar på.
Svart kan likväl vara nolla och vit och blå fas om det är en äldre installation eller vit nolla, det kan med andra ord vara precis hur som helst.
För att veta om någon FK är onödig så måste de följas och ta reda på vad de används till dock så brukar det inte finnas för syns skull.
Vart går FK:n med ubåtar på och finns det någon strömställare/strömbrytare eller hur ska lampan manövreras?
 
Redigerat:
Lamputtaget på bilden ser ojordat ut, och med stor sannolikhet är den gulgröna ledaren jord. Om du ska använda ett ojordat uttag så måste alla andra uttag i rummet vara också vara ojordade.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Har du jordade vägguttag i det rummet? I så fall måste du montera ett Jordat lamputtag. Det uttaget du har på bilden är av en äldre typ och ojordat. Om det sitter tre hylsor i så är det avsett för kronkoppling, du kan då använda två tändtrådar för att tända halva armaturen i tag, av bilderna ser det ut att vara så. Har du dubbla strömbrytare?

Har du ojordade vägguttag i det rummet så skall du använda ett ojordat uttag så det du har funkar om det är helt och i gott skick.

Lite mer info behövs om du vill få bra hjälp.

Sen min vanliga förmaning. Att sätta nya uttag eller att byta till jordat är behörighetskrävande arbeten
 
Öh okej. Mäta? Hur då? FK? Vad är det? Ubåt?
 
S
Du ska nog inte greja själv...
 
Ring en behörig installatör...😄👍
 
Andreas117 skrev:
Ring en behörig installatör...😄👍

Ja jag får nog göra det. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.