Skulle beställa en fästanordning till en IDO wc på hornbach som man fäster med 2st skruvar i golvet.
(toalettstolen har varit limmad med silikon tidigare med det har släppt)
Fick då besked att det numera ej är tillåtet att borra fast toalettstolar längre!
(gäller en lgh med dusch i samma rum)

Stämmer detta?
 
Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara föbjudet, men överlag är det ju dumt att borra hål i tätskikten oavsett om det är tillåtet eller inte. Silikona istället.
 
Kan tänka mig att försäkringsbolagen kräver att man inte längre ska skruva fast stolen. Golvet blir ju då inte tätt vilket är viktigt när man har duch.
 
Jag kan inte svara för om det är tillåtet eller inte.

Men vet att i princip ingen VVS:are skruvar fast toalettstolar.
 
O
Dessutom så bökigt är det inte att limma fast toastolen...
Men egentligen att säga att något inte är tillåtet är väl lite fel... Dock så är det kanske inte korrekt enligt säker vatten...
Det borde inte vara, men där får någon rätta mig. Eller så är det säkert formulerat med ordet "bör"...

Tja, oavsett vad som står där så är det bättre att limma. Om toastolen innan var limmad så finns det... ingen anledning att inte limma nu....
 
  • Gilla
Mykhailo
  • Laddar…
Tja, anledningen att jag vill skruva/borra e att det inte höll med lim/silikon - gjort av förra ägaren, vet inte heller när toastolen "lossnade" - ojämt golv, då det inte är min lgh
 
Då har det monterats fel. Mina tre stolar limmade och sitter utan problem.
 
Limmar man på rätt sätt på klinker, samt kilar under om golvet är ojämnt, så sitter det som berget.
Men ibland kan man få problem med vissa våtrumsmattor som verkar extra feta. Då fäster silikonet dåligt, och man har inget annat val än att skruva.
 
Om den är limmad och "sitter som berget" hur får man loss den om det skulle behövas?
(bara en fundering)
 
Ståltråd som dragsåg och så sågar man loss den
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Wide Glide skrev:
Om den är limmad och "sitter som berget" hur får man loss den om det skulle behövas?
(bara en fundering)
Jag la 4 små "stickor" under stolen så den kom upp 1-2 mm från golvet. Sen siliconade jag fast den, dvs även silicon mellan porslin och golv.

Vill jag ta bort den så "sågar" jag bort den med ståltråd.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
När man limmar stolen på våtrumsmatta finns det en risk att om stolen tippar så dras mattan loss från sitt underlag.
 
Om man limmar stolen på kakel med bom under finns det risk att plattorna lossnar om man sätter sig kraftfullt i sidled eller utför div akrobatiska övningar i badrummet.


Det är väl det som innebörden av living on a edge kan sägas innebära ;)
Vad vore livet om man played it safe...
 
Henri skrev:
När man limmar stolen på våtrumsmatta finns det en risk att om stolen tippar så dras mattan loss från sitt underlag.
Tippa en fastlimmas toastol så att den drar med sig mattan?
Vad sysslar ni med på era toaletter egentligen, eller vill man ens veta det? :x
 
  • Gilla
pette och 4 till
  • Laddar…
Wide Glide skrev:
Om den är limmad och "sitter som berget" hur får man loss den om det skulle behövas?
(bara en fundering)
Precis som Corre skrev. Skär loss med ståltråd. Däremot så kör en del med PL400 eller liknande. Då får man slå sönder WC-stolen, och kanske kan rädda golvet om man har tur. Så använd endast våtrumssilikon.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.