Vi har problem med låset på altandörren och tänkte då byta spanjolett, men vilken ska jag ha?
Den jag plockat ur är märkt med:
8121
812 S
Habo
C LÅS
men den hittar jag inte vid sökning, någon som vet vilken som passar?
Bifogar även lite bilder och tar tacksamt emot svar av er kunniga!

1437212811198-436353696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1437212874290-204457462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1437212921727813459396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1437212994575-658120988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 1437212736848455817277.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I regel så är det måttbeställning som gäller på spanjoletter så hur som helst måste den mätas.
Habo spanjoletter ägs av ASSA och det är fix som tillverkar även dessa spanjoletter och det finns idag inte mycket om Habo spanjoletterna kvar men de går att beställa.
Räkna med minst 5 veckors leveranstid (ofta mer nu under sommaren och semester tider), min gissning är att om du beställer en nu så kan du få en spanjolett i september med lite tur då produktionen alltid släpar efter efter sommaren.
Om du har mer bråttom så får du kolla in fix lager spanjoletter och spanjoflexer och välja en lämplig och anpassa urtagen i dörr och karm.
 
Redigerat:
Måste den bytas? Trilskande spanjoletter kan bli som nya efter smörjning.
 
peroande skrev:
Måste den bytas? Trilskande spanjoletter kan bli som nya efter smörjning.
Slitaget vid hantagsroddaren är kraftigt så den bör bytas utöver det så är hakkolven ner nött vilket betyder att dörren antagligen går illa och spänner (antagligen har dörren hängt sig eller blivit skev) (jag gissar efter slitaget på att dörren är högerhängd).
Visst kan det eventuellt fungera med att smörja spanjoletten och hålla tummarna att den håller tills en ny kan levereras men den bör bytas ut samt att dessa habo spanjoletter brukar ha en förmåga att fastna i utlåst läge när de blivit slitna och då går inte dörren att öppna längre.
 
123abc, du har uppenbarligen mer erfarenhet av spanjoletter än jag. Jag lade inte märke till slitaget på bilderna först, men nu när du påpekat det ser jag det också.
 
1 123abc skrev:
Slitaget vid hantagsroddaren är kraftigt så den bör bytas utöver det så är hakkolven ner nött vilket betyder att dörren antagligen går illa och spänner (antagligen har dörren hängt sig eller blivit skev) (jag gissar efter slitaget på att dörren är högerhängd).
Visst kan det eventuellt fungera med att smörja spanjoletten och hålla tummarna att den håller tills en ny kan levereras men den bör bytas ut samt att dessa habo spanjoletter brukar ha en förmåga att fastna i utlåst läge när de blivit slitna och då går inte dörren att öppna längre.
Hej. Jag har ett problem att låskolvarna har kommit ut för högt upp under en längre tid. Detta har medfört att kolvarna har blivit utmattade och det räcker med handkraft att trycka in dom.
Min fundering är om det går att spänna upp kolvarna igen ? Jag tänkte sedan göra nya hål högre upp.
 
Om kilkolvarna är glappa så de knappt åker ut så brukar man byta hela spanjoletten, felet orsakas pga slitage.
Vad du menar med för högt upp förstod jag inte.
 
1 123abc skrev:
Om kilkolvarna är glappa så de knappt åker ut så brukar man byta hela spanjoletten, felet orsakas pga slitage.
Vad du menar med för högt upp förstod jag inte.
Hej igen
Jag har fixat det idag.. blev perfekt. Tog bort spanjoletten knackade till de uppböjda pinnarna vid kilkolvarna fräste ur på karmen höjde blecken på karnmen. Sprutade Silicon spray . Sen funkade det perfekt. Ring om ni behöver hjälp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.