Hej,
Sniglarna har fått mig att bestämma mig så det blir ett växthus nästa säsong.

Ser att det finns massor med leverantörer och alla anser dom sig bäst smile.gif
Jag vill ha lackerad aluminium med isolerplast på 8-10mm.
ca 3X2 meter (ca 5-8 m2) och ståhöjd mestadels...

Har någon tips på bra billiga växthus?
Jag tänkte juta plintar för montering alternativt juta en sockel och ha ett eller ett par skift leca för höjdens skull.

Så nu snälla ni, kom med tips!
Skall till Willabgarden i helgen och inspireras -är dom kunurrenskraftiga tycker ni?
Är byggahemma.se's Halls bättre val?

Vill ha bra produkt utan överpris smile.gif

Tacksam för tips!
 
Hej Stefan, då du bara skall ha 3x2 m så finns det väldigt mycket att välja mellan i många klasser.
Kolla skbv.se eller bauhaus eller stora kedjor först, willab garden är lite dyrare då de husen oftast är större.
mvh
Jan
 
  • Gilla
Hasselnot
  • Laddar…
Själv så valde jag ett 15 kvm växthus på stödmur (83 cm hög), från Willab Garden, ritningen och instruktioner var mycket undermåliga tyvärr så det blev en del "skruva isär och sätta ihop igen" då en del missats att beskrivas, men men nu när det är uppe är det fint =)
 
För det första, ta ett så stort som du bara kan och får plats med, växthus kan aldrig bli för stora.. Skulle välja ett på minst 10kvm..
Sedan ska du ha så mycket luftvolym som det bara går. Mera luft=längre tid innan det blir bastu där inne.. Alltså så höga väggar det går att få. Du vill kunna plantera utefter sidorna och kunna låta tex tomater växa högt och samtidigt kunna stå där. Runt 2m är bra..
Samt välja till flera takluckor, går det bara att få en, välj ett annat växthus. 4st på ett 10kvm..
Sedan är det tyvär så att kvalitet och pris går hand-i-hand när det gäller växthus. De "billiga" har tunnare alu-profiler än de dyrare, kan inte ta tjockare glas/isolerplast..
Titta på de två stora lev av växthus. Willab garden och Classicum. Deras växthus håller vad de lovar och man blir nöjd.
Har själv satt upp ett Serralux från Classicum. Sök lite på mina trådar så finns en där jag redovisar hur det gick..
Lycka till..
 
KristinaRT
Ett tips baserat på egen erfarenhet: Fundera på och ta hänsyn till vind ! Ett växthus är ett ganska stort vindfång och om ditt växthus inte kommer stå i absolut lä från alla vädersträck är det nödvändigt att fundera på hur bra alu-profilerna klarar vind....
När vi letade växthus för några år sedan gick flera av de billigare varianterna bort eftersom deras stommar verkade vara väldigt klena jämfört med en del andra.

Har själv ett Euro-Serre från Willab och det har överlevt de senaste årens stormar här nere utan mer skada än att en takruta hade rört sig några mm. En bekant har ett växthus med lite klenare profil (från en annan tillverkare) och det har numera en lätt slagsida, även om det fortfarande är funktionellt :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.