D09
Jaktammon och övnkngsskotten tog förvånandsvärt lika.. Om jag inte minns fel så sa säljaren att det skulle vara en bra kombination. Dock skulle övningsammon gå lite högre.. Om jag minns rätt 😇

Fick även justerat in de öppna. Kanske inte rätt avstånd men ville inte ställa mig mitt i banan utan att ha frågat någon..

Får kolla normas program hur kulan vill ta sig på kortare avstånd :)
 
Göran.W
Du ska först skjuta in siktet med övnings ammo och sen skjuter du in det med jakt ammo.
Värkar som du gör tvärt om.
Sen innan du går på jakt så drar du i väg något jakt skott och kollar så det tar där du vill.
Köp lappar så du kan lappa tavlan.
Lägger du skotten 3 cm upp på 80 meter kan du skjuta på 35-150 meter utan att kompensera för avståndet om jag inte minns helt fel.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Göran.W skrev:
Du ska först skjuta in siktet med övnings ammo och sen skjuter du in det med jakt ammo.
Värkar som du gör tvärt om.
Sen innan du går på jakt så drar du i väg något jakt skott och kollar så det tar där du vill.
Köp lappar så du kan lappa tavlan.
Lägger du skotten 3 cm upp på 80 meter kan du skjuta på 35-150 meter utan att kompensera för avståndet om jag inte minns helt fel.
Stämmer 😇

Tanken var först att skjuta in med jaktskott så den är klar för grisjakt som kan komma närsom :)

Och sedan kolla hur övningsammon slår och sedan förhålla mig till det när jag övar..

Men askarna med jaktammo är ju sparsamt fyllda ha ha dom räckte inte hela vägen

Borde gjort tvärtom 😁😁😁

Dock så verkar de ta väldigt lika :)

Behöver dock stämma av minst några serier för att vara hundra eftersom jag fortsatte med övningsammon.

Rörliga mål behöver jag öva in rejält.

Såg mest dagen som ett tillfälle att öva med grejorna :)


Näst på inköp är ett par bra kåpor med medhörning.

Nu tog man av och på för att kunna prata vilket medför onödig risk om man glömmer o ta på...

Samt kolvkamshöjningen saknade jag...

Nästa gång tar jag med något mjukt till skjutstödet.. Var lite "hårt" och vill nog ha något som bössan vilar helt i :)
 
Göran.W
I min bössa tar norma i princip lika.
Som skjutstöd brukar man ha sand säckar för dom går att forma efter stocken.
Hörselskydd med medhörning vill jag påstå är ett måste på grisjakt för grisarna kan anfalla tillsynes utan anledning och då är det bra att höra dom komma.
Tänk på vid gris jakt att är du inte helt 100 på att den är borta så gå aldrig någonsin fram till en gris utan att skjuta ett säkerhets skott.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Om du inte vill lappa tavlan direkt efter varje serie kan du ta med en blyetspenna och dra ett litet streck genom varje hål, då är det relativt lätt att se om nya skott gått in i gamla hål.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
När ni skjuter skott i skott :)

Vilka förhållanden tar ni medvetet hänsyn till?

T ex låta pipan svalna/ vila en viss tid mellan skotten?

Hanterar ni ammo på ett speciellt sätt?

Nyfiken på vilka moment som skapar spridningen och vad man kan planera bort för spridning :)

Lekte lite med normas program och enligt de så var det en kulbanediff på nästan 3 meter om man skulle komma rätt på ca 525 meter.

Kan det stämma av man måste höja träffpunkten såpass? :)
 
T ex: generellt så sprider en varm tunn pipa mer. En tjockare är mera motståndskraftig mot att spridningen ökar med ökad värme. MEN, det här är en hel vetenskap, som jag själva bara skrapat på ytan av. Det är beroende av en massa olika faktorer, både i geväret och ammunitionen.

För ett jaktgevär så är det i så fall viktigare att ett kallt skott tar på samma ställe som ett varmt, dvs att träffläget inte ändras för mycket. Jaktskottet är ju "kallt" och övning/tävling/inskjutning typiskt varma, eller iaf varmare.

Tre meter på 525m är inte omöjligt även om det låter mycket. Det är klart att en rundnoskula inte flyger långt lika bra som en som är gjord för det. Men googla runt lite, det finns ungefär ett ton olika balistiksimulatorer på nätet. (Här är exv. en karta för .308 http://www.sniperflashcards.com/FAQ.php skrolla ner lite på sidan).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
I jaktsituationer är det viktigaste att FÖRSTA skottet sitter där det är tänkt.

Det du pratar om nu är skytte, och som Mr Axelsson skriver så är det en hel vetenskap, och jag skrapar bara lite på ytan jag också.
Pipans och ammons temperatur samt vinden är vad jag tänker på. Samt skjutställningen. Samma gevär och ammo skjuter olika träffbilder beroende om du står, sitter eller ligger och skjuter. Det kan vara stor skillnad på liggande-med-ryggsäck-som-stöd eller sittande-i-skjutbänk. Men behöver inte vara det.

Sök lite på bänkskytte eller Benchrest så får du lära dig mer.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
bax skrev:
I jaktsituationer är det viktigaste att FÖRSTA skottet sitter där det är tänkt.
Precis. Det var det jag menade med "kallt", men det kunde ju sägas lite tydligare.

I utländska (militära) sammanhang så kallas just först skottet i precisionsskyttesammanhang för "cold bore shot", om TS vill googla).

Vad gäller benchrest så är de duktiga, se t ex https://www.youtube.com/watch?v=WeD8MfeSVoE där man presterar en grupp om 8.9mm på 550m... :) Och det är ändå med ett "riktigt" gevär. I de mer extrema klasserna så skjuter man ju vad som närmast kan liknas vid små artilleripjäser...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Nu ska vi skilja på mål skytte och jakt skytte.
När det gäller målskjutning optimerar man vapnet och siktet för skott i långsamt tempo tex har man oftast varmint pipa och annat sikte.
När det är jakt ska vapnet vara optimerat för skott i hastiga förlopp och då kan man aldrig få en "perfekt" träffbild.
I jakt sammanhang räcker det att skotten tar inom en snusdosa så jaga hål i hål är inget man behöver även om det är kul att göra det.
Skulle vilja påstå att sätter man skotten inom 40 mm räcker det mer än väl.
Men visst går det få bra träffbilder med ett jaktvapen med.
4 bra skott där 1 ligger hål i hål och sen nr 5 förstör allt.
Detta är skjutet med ett vapen och sikte som kostat 10395 kr tillsammans fabriksnytt och till ordinarie pris.

Bössan är en howa ,223 varmint med 61 cm pipa och en konus pro 1,5x-6x
Vikten är stöddiga 5,2 kg
Ammon var 55gr FMJ UMC L223R3 (Remington)
 
  • 20150606_142957[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ja, håller med och ser skillnaden :)

Båda är dock roliga ;)

Här är två skott som går hyffsat och ett som spretar iväg.

man känner ju när skottet går att det är inte riktigt bra.. Men kan inte riktigt sätta fingret på vad :)

Den andra serien är lite snabbare skott.. ( det stängde ) så tre iväg fort ha ha

Men där ändrar jag träffbilden till att gå höger och upp
 
Redigerat:
Göran.W
Sätt vita lappar i mitten som jag gjort så får du lättare att sikta in dig på mitten.
Att det spretar lite är nog för till en viss del att du har svårt att sikta in dig på mitten.
Kan vara det som känns fel för det är svårt att sikta in sig utan en tydlig mitt punkt.
Att andra serien blev bättre kan just bero på att du sköt snabbare för siktar man länge tröttar man ut ögonen och även sig själv mentalt och då blir det ofta sämre.
Att något spretar iväg är mer regel än undantag och händer alla.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är när jag ställde in de öppna.

Gick från att skjuta serie till skott för skott och skruva mikroskopiskt emellan

( efter att ha lärt mig skruva åt rätt håll 😇 )




Nästa gång ska jag sätta klisterlappar vid hörnena på tavlan så man använder hela tavlan

Sköt på en prick nere till vänster i slutet och den serien blev tät.. Missade givetvis att fota :/

Håller med om att man blir trött i skallen..

Skotten nedan var efter 2,5 timmar på banan och man kände efter först när man satt sig i bilen

Somnade gott sen ;)
 
D09 skrev:
...Men där ändrar jag träffbilden till att gå höger och upp

Då kan du ha ryckt av skotten pga lite stress, men då brukar dom gå höger och ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.