Tjo, är lite asbest paranoid när man river i vår kåk från 23, det finns en del senare pålagda eternitplattor ute på balkongen, men sen vet man ju inte mkt i övrigt.

Ni som vet, hur vanligt var det med eternit i byggmaterial 22?
Det sitter ju nån form av tjärpapp under panel.
Funderar om det kan vara i grund och murstock?

Och kan man på något vis få reda på det?

MVH/
 
Mikael_L
1922 fanns asbest som material, men det hade såvitt jag vet inte börjat användas så speciellt mycket som byggnadsmaterial.
Den kraftigt ökande användningen skedde efter andra världskriget.

Så av just dessa skäl är risken inte så stor att du har asbest i de där äldsta delarna. Men dock ingen garanti.

Har du sett faktatråden här om asbest?
 
  • Gilla
renoverande finsnickare
  • Laddar…
Även om det är asbest i huset så lär det knappast vara ekonomisk försvarbart att ta in en specialfirma så fort du ska göra något jobb. Jobba med en riktig skyddsmask, dammsug med HEPA-filter när dammet lagt sig och tvätta kläderna efter avslutat jobb. Gör du det lär du inte behöva oroa dig för din hälsa (av det skälet iaf).
 
Asbest började användas i byggmaterial på 20-talet, även i Sverige. Under andra världskriget hade man svårt att få tillgång just pga kriget, men under efterkrigstiden återupptog man att ha asbest i byggnadsmaterial.
Föregående rekommendation bör inte följas. Det är en sak att skydda sig själv under arbetet med mask, men om man inte regelrätt har isolerat arbetsplatsen från resten av huset när man bearbetar materialet, så kommer asbestdamm att spridas till andra utrymmen i huset via ventilation och icke tillslutna ytor i dörrar, tak och väggar, även dina kläder när du måste lämna utrymmet för paus. Tänk på det om du ämnar att bo med familj etc i samma hus, Du bör betrakta det mesta som potentiellt asbestshaltigt, dvs typiskt misstänkt material, murbruk, kakelfix/fog, lim(golv/våttapet), vinylmaterial, rörisolering, vinds och väggisolering, eldstadsisolering, spisisolering etc. Skicka prov för analys innan du river i något. "En gång är inte så farligt" gäller inte för asbest.. Man bör undvika all exponering, det finns inget tröskelvärde för när det inte är farligt.
All bearbetning som resulterar i luftburna asbestpartiklar bör göras professionellt och regelrätt. Man kan göra det själv, men följ isåfall procedurerna regelrätt.
 
Redigerat:
Jisses, det där kommer att bli dyrt. Man ska alltså börja med att skicka samtliga misstänkta byggmaterial på analys om man ska riva i ett hus byggt mellan 1920 och (cirka) 1980?

Jag menar inte att förringa din kunskap inom området, men jag tycker att du överdramatiserar. Det finns inga indikationer på att det skulle finnas mer asbest i detta hus än i något annat. Man får ju göra en nykter avvägning av risk kontra kostnad.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Jag ser ingen anledning till oro, att det skulle förekomma asbest i murbruk 1923.
Av vilken anledning skulle en murare blanda in ett helt nytt material i murbruket, för att bygga ett vanligt hus?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med om att det låter orimligt med asbest i murstock och grund från 1923. Det vanliga var att murstocken murades i tegel med kalkbruk. Även grunder murades och där vanligen i natursten som fogades med kalkbruk. Betong slog igenom vid denna tid så grunden kan också vara gjuten och då vanligen med stora mängder med natursten för att spara på betongen. Generellt gällde då till skillnad mot nu att arbete var billigt och material var dyrt. Man köpte inte in byggvaror som inte absolut behövdes.

Jag har ett hus från 1920 och de material av asbest som förekommer har tillkommit senare, kanske främst efter kriget: Eternitplattor, ventilationskanal i eternit och eternitplatta i gjutjärnsventil.
 
Mikael_L
thomas33 skrev:
Jag ser ingen anledning till oro, att det skulle förekomma asbest i murbruk 1923.
Av vilken anledning skulle en murare blanda in ett helt nytt material i murbruket, för att bygga ett vanligt hus?
Ja nytt och nytt, tja. Asbest hade ju funnits "i människans tjänst" länge innan. Ja några tusen år anser Engelska wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Asbestos

I Sverige började Eternit och asbestcement licenstillverkas 1906-1907
https://sv.wikipedia.org/wiki/Asbestcement


Så nog fanns asbest i viss utsträckning i byggnadsprodukter 1922.
Själv skulle jag inte misstänka murbruket i en byggnad från 1922 att innehålla asbest. Men det går nog inte att helt 100% säkert utesluta.
 
Vi får se till TS ursprungsfråga dvs tjärpapp, murbruk i grund och murstock då ser jag det som i stort sett helt uteslutet att asbest skulle använts som medveten aktiv komponent vid den tiden. Claes beskriver bra hur hushållning i mycket var nödvändigt även så relativt kort tid bakåt historiskt, kanske dags att det dammas av framöver så man inte behöver skämmas över användningen av ordet ekonomi.

Och academia har gett många bra inlägg i asbesttrådarna men det behöver ju inte gå rent i överdrift då många trådar här bygger på kanske i annat grundade rädslor kanske inte alltid kopplat till asbesten i det verkliga fallet.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
I Sverige började Eternit och asbestcement licenstillverkas 1906-1907
[länk]
Och det bör väl också påpekas att ordet asbestcement här betyder den cementblandning som användes för tillverkning av eternitskivorna.

Om jag inte missuppfattat något nu, så såldes inte asbestcementen i allmän form i säckar på bygghandeln, utan användes bara inom eternitfabriken.
 
Man blir ju lite paranoid onekligen. Samtidigt så får man tänka på hur mkt gemene snickare/rörmockare/elektriker har utsatts för damm genom åren utan att i speciellt stor utsträckning drabbats. .

Nån som vet om man använde asbest i porös plattor?
Såg nån text på en platta där det stod typ xxxnit xnxx skott
Xxx är alltså otydliga bokstäver.. har tyvärr rivit rätt mkt i sånna utan skydd..

Precis som det skrivs är det ju barnen man är orolig över.

Tack för all input iaf.

Mvh/
 
tacho skrev:
Jisses, det där kommer att bli dyrt. Man ska alltså börja med att skicka samtliga misstänkta byggmaterial på analys om man ska riva i ett hus byggt mellan 1920 och (cirka) 1980?

Jag menar inte att förringa din kunskap inom området, men jag tycker att du överdramatiserar. Det finns inga indikationer på att det skulle finnas mer asbest i detta hus än i något annat. Man får ju göra en nykter avvägning av risk kontra kostnad.
Jag menade inte att det skulle finnas mer asbest i detta hus än i något annat. Inte heller att man måste skicka allt på analys. Däremot bör man betrakta sådant material som potentiellt asbesthaltigt, snarare än att chansa och hoppas att det inte är det.
Poängen var mer att anpassa sitt arbete med sånt material, så att man inte sprider damm. Dvs, jobba efter konstens alla regler, hur jobbigt det än må vara. Skyddsmask och lite hepa-dammsugning efteråt är som regel långt ifrån tillräckligt om det handlar om aktiviteter där man skapar luftburna asbestfibrer.
 
Kapten_Haddock skrev:
Man blir ju lite paranoid onekligen. Samtidigt så får man tänka på hur mkt gemene snickare/rörmockare/elektriker har utsatts för damm genom åren utan att i speciellt stor utsträckning drabbats. .

Nån som vet om man använde asbest i porös plattor?
Såg nån text på en platta där det stod typ xxxnit xnxx skott
Xxx är alltså otydliga bokstäver.. har tyvärr rivit rätt mkt i sånna utan skydd..

Precis som det skrivs är det ju barnen man är orolig över.

Tack för all input iaf.

Mvh/
Asbest kan förekomma i porösa skivor. Hur ser skivorna ut?
Internit förekom redan på 20-talet, för användning innanför fasad och innerväggar etc. Men jag kan inte uttala mig om hur "porös" internit är. https://s1.whbo.nl/uploads/order/406/793ad6d855edbe49238031b04ec16523f3956bab.jpg
 
Det är typ lite strukturerat våffla mönster. Ser ut som vanliga porös skivor typ lite ljusare än masonitfärgat. Finns både invändigt i väggarna o utvändigt.
Nu ska jag dock inte riva mer I det men man kan ju va försiktig om det skulle hända.
Är onekligen en rätt stor tabbe man gjorde när man blandade in det i material..
 
20150718_143421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser dom ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.