en fråga om färgen vit. är i tagen att renovera ett helt stort hus, på budgetvis. därför blir köket kvar, men det mörkgröna och spygröna ska bort:p köket är ganska stort, men med endast ett fönster, som givetvis vetter åt norr, inklämt i ett hörn dessutom.. som ni förstår är det väldigt mörkt.. jag har en ide om hur det ska se ut när det är klart, men jag fastnar på färgen på luckorna... stommarna blir vita (vanlig vit vit), och jag tänker mig luckor och bröstpanel i en bruten vit... men vilken?? grädd? äggskal? antik? vill ha en varm vit utan att den ser ut som nikotininpyrd... kan nån snälla hjälpa mig? :banghead:
 
M
0502-y. alltså gräddvit, antikvit, äggvit, stockholmsvit, samma samma, den vanligaste färgkoden för bruten vit är 0502-y.
 
är de alla samma vit menar du? med olika namn? :x
 
M
Kärt barn...
 
jahapp.... då kan jag säga antikvit då. de låter bra:rolleyes:
 
M
Be att få se på lite olika nyanser i färgaffärn. 0500-y börjar t.ex bli lite mer vanlig och det finns andra brytningar också såklart. Men köper du exempelvis ny innerdörr, lister eller annat målat snickeri i bygghandeln brukar det vara 0502-y som gäller också.
 
jag har glott å glott i färgaffären, men de hjälper liksom inte... den ena ser gul ut, den andra ser grå ut, en tredje ser vit ut tills den hålls brevid vit, då blir den gul, osv..... i oändlighet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.