JanneL skrev:
Lita på den gubben du. Han vet vad han pratar om. En 13 mm Treetex isolerar lika mycket som 46 mm trä och dessutom fungerar den som vindskydd. Personligen tycker jag det är dumt att riva ut Treetexen. Det går alldeles utmärkt att spåra i den och sätta gips över sedan. För ett par år sedan gick det att köpa treetex, hur det är i dag vet jag inte. Den var revolutionerande när den kom i alla fall.
Av den orsaken gjorde det stor skillnad att klä väggarna i treetex på en sommarstuga med tunna oisolerade träväggar. 13 mm treetex isolerar som sagt lika bra som 46 mm trä. Eller 13 mm cellplast. Eller 13 mm glasfiber. Hur stor nytta det gör beror på hur tjocka väggarna är i övrigt och i vilket material de är byggda. Treetex isolerar utmärkt, men det finns modernare sorter som isolerar lika bra. 13 mm isolering är lite oavsett sort.
 
smurfen72 skrev:
Är väldigt tveksam till att använda plast i gammalt hus där det inte går att plasta överallt.
Plast är bra när det används rätt, och otroligt skadligt när det används fel. Fel är tex att sätta organiskt material inneslutet mellan plast, vilket medför mögel. Att plasta en vägg av tex fyra är inte fel, men man får inte heller den fulla vinsten.
 
Avemo skrev:
Av den orsaken gjorde det stor skillnad att klä väggarna i treetex på en sommarstuga med tunna oisolerade träväggar. 13 mm treetex isolerar som sagt lika bra som 46 mm trä. Eller 13 mm cellplast. Eller 13 mm glasfiber. Hur stor nytta det gör beror på hur tjocka väggarna är i övrigt och i vilket material de är byggda. Treetex isolerar utmärkt, men det finns modernare sorter som isolerar lika bra. 13 mm isolering är lite oavsett sort.
Mig veterligt så är det summan av all isolering som utgör den totala isoleringen, varvid nyttan absolut inte avgörs av konstruktionen. Eller du hävdar att det spelar roll i vilken ordning olika isolerande material sätts?
 
Jag menar att den relativa förbättringen av en liten tillförd isolering är större ju sämre isolerad väggen var från början. Har du en oisolerad plankvägg på 46 mm så blir det dubbelt så bra isolering av 13 mm treetex. Alltså en stor skillnad. Har du en 150 mm tjock glasfiberisolerad vägg blir det å andra sidan en mycket liten förbättring av 13 mm treetex. I detta fall ligger det någonstans däremellan.
 
Cancerman_777 skrev:
Plast är bra när det används rätt, och otroligt skadligt när det används fel. Fel är tex att sätta organiskt material inneslutet mellan plast, vilket medför mögel. Att plasta en vägg av tex fyra är inte fel, men man får inte heller den fulla vinsten.
1 av 4 kanske funkar men plasta 3 av 4 och alla fukt inifrån hamnar i den o plastade väggen inte så bra tror jag men kan säkert funka bra ibland.
 
Mikael_L
smurfen72 skrev:
1 av 4 kanske funkar men plasta 3 av 4 och alla fukt inifrån hamnar i den o plastade väggen inte så bra tror jag men kan säkert funka bra ibland.
Ja det där kan man ju fundera över...

Att tre av fyra väggar har plast, skulle det verkligen betyda att det blir mer fukt i den oplastade?

Då diffusionen drivs av temp och ånghalt så kan detta endast ske om det blir varmare inne och/eller högre luftfuktighet.

Är det befuktning p.g.a konvektion så skulle det bero på högre ånghalt och/eller högre lufttryck inomhus (som då alltså måste vara högre än utomhus också).


Jag har inget svar själv på denna fundering.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Nej, Mikael, fysikens lagar gäller inte i hus som skall "byggnadsvårdas". Jag har många gånger påpekat att naturlagarna gäller utan undantag, men jag börjar ge upp nu. Det finns många troende byggnadsvårdsromantikreligiösa där ute. Ingen ide' att argumentera. Täta med mossa hur mycket ni vill. Jag avstår.
 
  • Gilla
Simsu och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag garvade lite, erkänner jag. :D :)
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
1 av 4 kanske funkar men plasta 3 av 4 och alla fukt inifrån hamnar i den o plastade väggen inte så bra tror jag men kan säkert funka bra ibland.
Nu blev det nog lite galet. Plasta alla 4 så KAN INTE fukt tränga ut i konstruktionen. När jag skrev att plasta en av fyra så tänkte jag ett bra tag, eftersom då ökar fuktvandringen genom de tre resterande väggarna, vilket inte är så bra. Varför tror du en stor andel nybyggda hus plastas? Jag skriver inte alla, men frågan är om inte alla faktiskt plastas.
Förr eldade vi för kråkorna; övertryck i husen och pressade ut varm luft i konstruktionen. Idag värmer vi extremt sparsamt; undertryck och täta hus. Det i sig är inget problem om man bara gör rätt, men om man inte ser till att få en tät miljö inomhus, så kommer den fuktiga inomhusluften att vandra ut i konstruktionen.
 
Byggde jag nytt skulle jag plasta alla ytterväggarna men svårt att göra bra i gammalt hus och blir det dåligt nånstans och det blir det ofta så ökar fuktvandringen där.
 
Mikael_L
smurfen72 skrev:
Byggde jag nytt skulle jag plasta alla ytterväggarna men svårt att göra bra i gammalt hus och blir det dåligt nånstans och det blir det ofta så ökar fuktvandringen där.
Ja återigen då ...
Varför?
 
Om jag bygger nytt så blir av lågenergi hus med dubbla stommar och då skulle jag plasta och tejpa överallt och det huset skulle ha Ftx vent
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Alltså...det måste inte vara hermetiskt tillslutet. Jag förstår inte dina invändningar, smurfen.
 
En anledningarna till att vi plastar hus är så att inte fuktig luft inifrån ska kunna tränga ut i väggen och kondensera. Man tejpar alla skarvar samt runt tex eldosor så det ska bli tätt. Jag tror det finns en risk med att använda plast i ett äldre hus som mitt ett 2 vånings hus + källare som har kompletterats med mekaniks frånluft på senare år. Den mekaniska frånluften gör att den är undertryck på de 2 nedre planen men på övre plan är det 0 tryck eller kanske lite över tryck för luften står i princip still i väggventilerna trots ganska högt frånluft flöde. Skulle jag plasta nästan hela över våningen bör risken för ökad fukt i den oplastade väggen öka kan säkert funka bra också men jag tror det är en risk.
 
I ditt läge skulle jag plastat hela ovanvåningen illa kvickt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.