Ok, ämnet verkar lite infekterat, minst sagt, men jag tror egentligen inte att oenigheten är så stor.

De flesta håller nog med om att det är ok för en hantverkare att ta vilka priser de vill, så länge de redogör för dem korrekt på förhand. Det är när man efter att ha fått ett pris på förhand och sedan får ett annat i efterhand med massa tillägg som inte nämnts som man kan bli irriterad.

A skrev: "Det enda jag reagerade emot är att hantverkaren lägger på 30-35 kr/mil och han drar av kostnaderna."

Självklart drar han i företaget av kostnaderna, vilket förstås gäller för alla hans kostnader, även för material och verktyg. Om han skulle betala 80% skatt eller så (moms + arbetsgivaravgifter/egenavgifter + inkomstskatt) på hela kundens kostnad och inte bara på sin egen marginal så skulle priserna få mångdubblas. Det är alltså inget speciellt med bilen, bensinen, bilservicen och så vidare, utan den dras av, liksom träplankorna, toalettstolen, rören och betongen görs. Det innebär inte att han ska strunta i att ta betalt för alla dessa saker, för han har ju ändå kvar kostnaden för dem.
 
Ksund skrev:
Ok, ämnet verkar lite infekterat, minst sagt, men jag tror egentligen inte att oenigheten är så stor.

De flesta håller nog med om att det är ok för en hantverkare att ta vilka priser de vill, så länge de redogör för dem korrekt på förhand. Det är när man efter att ha fått ett pris på förhand och sedan får ett annat i efterhand med massa tillägg som inte nämnts som man kan bli irriterad.

A skrev: "Det enda jag reagerade emot är att hantverkaren lägger på 30-35 kr/mil och han drar av kostnaderna."

Självklart drar han i företaget av kostnaderna, vilket förstås gäller för alla hans kostnader, även för material och verktyg. Om han skulle betala 80% skatt eller så (moms + arbetsgivaravgifter/egenavgifter + inkomstskatt) på hela kundens kostnad och inte bara på sin egen marginal så skulle priserna få mångdubblas. Det är alltså inget speciellt med bilen, bensinen, bilservicen och så vidare, utan den dras av, liksom träplankorna, toalettstolen, rören och betongen görs. Det innebär inte att han ska strunta i att ta betalt för alla dessa saker, för han har ju ändå kvar kostnaden för dem.
Håller med Ksund. Alla företagare ska få ta ut vilken debitering de vill bara kunden lätt kan bilda sig en uppfattning om vad han kommer att betala innan han gör en deal med företagaren. En räkning som ser ut som elräkningarna brukar göra skapar inga glada kunder.

Angående klagandet på privat användande av firmabil ser jag det mer som avundsjuk millimeterrättvisa, (som ofta blir ett nollsummespel). Skulle gärna se ett mer liberalt och användbart avdragssystem. Bara att fylla i en körrapport om man är aktiv bilanvändare i tjänsten är ett heltidsarbete. :-/

mvh
David
 
Jag vill inte hälla bensin på tråden, men jag har aldrig varit med om så mycket snack om den f........e servicebilens kostnader. Den sista rörfirman jag anlitat debiterar mig lika mycket i servicebilkostnad som i timkostnad, de kommer en timme och sen drar han och hans kolega på annat jobb eller och handlar. Jag vet inte om man måste vara två när man köper kopplingar och rördelar av plast men tydligen eftersom de åker båda två. Jag hade extremt högt förtroende för VVS branchen när jag jobbade i byggbranchen i Norrland men i efter att ha flyttat till Stockholm....Jag hoppas att jag har fel men av de fem olika rörisar jag plockat in på fem olika byggen har alla varit stolpskott. Nästa bygge plockar jag ned folk uppifrån landet >:(

 
Mycket rolig tråd tycker jag, mest förundrad över att ingen har förhandlat bort denna "avgift ", låter mest som om de flesta är dåliga förhandlare...

/goerana
 
Jag har då aldrig debiterat "servicebil" när jag arbetade inom bygg. Den debiterade timpenningen skall i mina ögon täcka bilen, lönen och något som alla här verkar ha glömt "tjejerna på kontoret" :D
Jag gav hellre en prisuppgift per timme inkl. bil, lön och kontor, dvs hela företaget skall ju leva på arbetarens lön (än ett dåligt säljsnack som timpenning åsså tillkommer servicebilavgift och faktureringsavgift, och har kunden inte suckat kan man alltid säga: Åsså moms förståss.... :p

Det lönar sig att jaga kostnader när man har med hantverkare, gör det!
 
goerana skrev:
Mycket rolig tråd tycker jag, mest förundrad över att ingen har förhandlat bort denna "avgift ", låter mest som om de flesta är dåliga förhandlare...

/goerana
I Stockholmsområdet där det är en skriande brist på hantverkare skulle det antagligen vara svårt att göra detta. Jag tror att många inte ens vågar försöka av rädsla att inte prioriteras. Man blir ett jobb som görs när hantverkaren inte har något annat att göra.

Har ingen aning om hur det ser ut i övriga landet dock.

mvh
David
 
skintebo skrev:
Hej! Tänkte bara fråga er andra om man ska acceptera att en rörmockare lägger på servicebilsavgift i alla situationer. Jag är rätt oerfaren på att anlita hantverkare och försöker hålla ögonen öppna efter försök att lura mig.

Rörmockaren skulle bara titta förbi på vägen hem och koppla från vattnet till vårt badrum. Jobbet tog en halvtimme och för detta tog han 350 kr (timkostnad) + servicebilsavgift på 300 kr. Ska man svälja det eller fråga honom?
Jag reagerar mest på att det var "På vägen hem" han skulle "svänga förbi", sen må det vara helt korrekt att han kastar på servicebilsavgift eller inte. Jag skulle inte bråka om det, men hade jag varit hantverkaren hade jag nog bjudit på den, eller iaf bara tagit ut halva kostnaden, vilket jag också skulle påpekat för kunden. "Jag tar bara ut halva bilavgiften eftersom jag ändå var på väg hem" typ.

Mina 50 öre.
 
Jag själv tar aldrig ut nån direkt avgift för bilen, utan tar betalt från det jag kör hemmifrån tills jag är hemma igen.
Dock arbetar jag inom en 4-5 mils radie från hemmet.
 
Snickare brukar väl oftast inte ta någon särskild servicebilavgift. Likadant elektriekr och rörisar som går på stora entreprenader. Det heter servicebil just för att man åker runt på service dvs 1-2 timmars jobb lite här o där. Det blir liksom betydligt fler mil på en sådan bil än om man åker mellan ett fast bygge och hem. Det som speciellt rörisarna dessutom brukar baka in i pengen är lagerhållande av femtielva olika kopplingar i bilen. På elsidan går det itne åt fullt så mycke pryttlar i en servicebil, men ja skulle tippa att ja har ett lagervärde i min bil på ca 5 tusen. Detta för att slippa åka o hämta smågrejer hela dagarna.
 
Hade över en röris för ett par månader sen. Jag ringde firman ett bra tag innan själva jobbet och frågade om kostnad för installation av en toastol, fick en prisuppgift på timpenning minus avdrag plus material. De nämnde inget om någon servicebilavgift men när jag fick fakturan stod där en post om detta. Har inga problem med att betala men önskar verkligen att man är mer öppen med vad för tillägg som läggs på. När jag pratade med dem första gången lät det så bra, att det var så billigt med avdraget och att det enda som skulle kunna läggas på var lite materialkostnad och någon administrativavgift. Sen att rörmokaren inte dök upp på bestämd tid och att man inte ens fick en ursäkt för det är en annan fråga.
 
Har dom specifikt talat om vad timkostnaden är och att det enda tillägg som skulle kunna läggas på var material. Då har de ingen rätt att lägga på för servicebilen.
 
Men vad är då meningen med denna servicebilavgift - att den ska motsvara restiden, bilkostnaden per kund, eller?

Jag har haft en röris till mig vid tre tillfällen (som jag minns det)
och blivit debiterad "Grundavgift servicebil" två gånger.
Inte tre gånger som då borde motsvara besöken. Eller en för mig som kund.

Jag frågar här först eftersom fakturan i övrigt är saltad och vill kunna säga något om vad denna grundavgift borde motsvara innan jag går in i en diskussion med rörmokaren.
 
larka742 skrev:
Men vad är då meningen med denna servicebilavgift - att den ska motsvara restiden, bilkostnaden per kund, eller?
Motivet är att man inte ska behöva betala för två bilar när två gubbar åker i samma bil. Plus att man kan skylta med en låg timdebitering förstås...
 
Handlar det om en post per besök hos oss?

Och det innebär också att de timmar som är debiterade inte ska innehålla restid?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.