Det har kommit så långt i området att vi har fått offerter på fiber, så nu ska bara alla tillstånd fixas från operatören.

Men för att spara en liten slant har jag sagt att jag kan dra kablaget från tomtgränsen själv, och nu är jag lite fundersam på hur jag ska göra. Det finns ett par hål genom grunden redan för telefon osv, ovanför marknivå men dessa går inte att få in mer genom.

Däremot finns ett ventilationsintag som jag egentligen hade tänkt plugga igen när jag får tid över. Det finns forcerad ventilation i huset, och det här intaget stör mest den funktionen just nu.

Är det lämpligt att dra in fibern genom det hålet och sen bara fylla det med lämpligt material (fogskum? jag har ingen aning) eller ska jag hellre borra upp ännu ett hål i grunden, med allt vad det innebär av lutning, tätning osv? Placeringsmässigt spelar det ingen roll, ventilationen sitter i ett hörn som vätter mot den utpekade anslutningspunkten för fibern.
 
Jag ser inget som helst problem med att använda befintligt hål. Jag hade dock valt att gjuta igen det istället. Fogskum har många bra egenskaper men "snyggt" är inte en av dessa.
 
pelpet skrev:
Jag ser inget som helst problem med att använda befintligt hål. Jag hade dock valt att gjuta igen det istället. Fogskum har många bra egenskaper men "snyggt" är inte en av dessa.
Nej, men man kan ju sätta ett annat ytskikt, eller helt enkelt låta ventilationsgallret på utsidan sitta kvar (med moddning för att dra genom fibern så klart). På insidan finns ett ställbart don som täcker hela hålet, så man bör inte se alldeles för mycket att skummet om man vet vad man gör. Vilket jag inte gör. :D
 
S
Fibern är inget som du själv någonsin kan flytta på sen, så jag skulle se till att den kommer in genom grunden faktiskt, vill absolut inte ha upp den på fasaden så den är ivägen för eventuellt målerijobb i framtiden.

Själv grävde jag 20 meter extra för att komma runt huset och in på baksidan. Har dock inte ens fått erbjudande om fiber än, men jag har slangen förberedd iaf :D
 
SueCia skrev:
Fibern är inget som du själv någonsin kan flytta på sen, så jag skulle se till att den kommer in genom grunden faktiskt, vill absolut inte ha upp den på fasaden så den är ivägen för eventuellt målerijobb i framtiden.

Själv grävde jag 20 meter extra för att komma runt huset och in på baksidan. Har dock inte ens fått erbjudande om fiber än, men jag har slangen förberedd iaf :D
Nja, den kommer inte komma upp så långt på fasaden. Det är en souterrängvilla och tanken är att dra in fibern runt marknivå utomhus så den kommer in högt i det rum där jag har brandvägg osv. Det finns redan som sagt ett par andra kablar på ungefär samma ställe (vad jag gissar är telekabel och en elanslutning för ett uttag på utsidan), så en extra sladd där gör varken till eller från.

Jag är lite skeptisk till att dra under marknivå på egen hand, jag vill helst få kontroll på vattenflöden osv, även om huset är bra dränerat. Även om jag hade borrat genom grunden så hade jag gjort det ovan marknivå för att slippa eventuellt läckage, eventuellt vatten på/i kabeln rinner bort från hålet tänker jag mig.
 
Mikael_L
Jag tycker ärligt talat att du kan göra precis som du vill. :)

Att göra ett till litet hål kan ju inte vara speciellt svårt, men använda befintligt hål (om det nu inte ska vara till något annat) är ju precis lika OK.
Tänk bara på det som SueCia skrev, du kan svårligen flytta/röra fibern senare, så ansträng dig framförallt att den kommer någonstans där den förmodas aldrig bli ivägen.

Och det befintliga hålet kan du sätta igen med fogskum, en bit cellplast som du täljer till att passa eller på andra sätt, men med lite avstånd till ytan. Och sen går det att gjuta på lite tunt, några cm tjockt bara och fixa en yta liknande omgivande.
 
Hm. Jag har kanske snöat in på att dra in den där jag redan har modemet till ADSL (i ett källarrum närmast anslutningspunkten), men jag kan ju lika gärna dra fibern bakom ytterfasaden upp till loftvåningen där jag har ett extra utrymme för ventilationsaggregat osv. Där finns upptagna hål för ventilationens in/ut så man kanske kan smyga in den där. Måste in och rota och mäta innan jag bestämmer mig tror jag.

Det som förmodligen kommer begränsa mig är hur mycket jag kan böja kabeln innan den blir arg.
 
Redigerat:
Mikael_L
Du låter väldigt orolig för att ta nytt hål (eller något annat slags motstånd mot det).
Men som sagt, ska befintligt hål för ventilation inte längre användas som sådant så går det absolut bra att använda detta.
 
Mikael_L skrev:
Du låter väldigt orolig för att ta nytt hål (eller något annat slags motstånd mot det).
Men som sagt, ska befintligt hål för ventilation inte längre användas som sådant så går det absolut bra att använda detta.
Borra själva hålet är jag inte så brydd för, men tätningen. Jag hade lite läckage i tvättstugan för att regnvatten följde med elkablarna till luft/vattenvärmepumpens utedel in genom väggen i våras. Det var ingjutna (eller intryckta efter borrning) PVC-rör man hade dragit kablarna genom utan att täta dem i ändarna. Smällde i lite fogmassa i rören och satte en klutt en bit ut på kabeln för att vattnet skulle få en naturlig droppunkt innan väggen. Och eftersom jag vet att den befintliga ventilationen inte läcker, så känns den bäst att använda för att inte skapa mer problem än jag löser. =)

Men det är första huset för både mig och sambon, vi är kanske överdrivet nojjiga, vad vet jag. :D
 
Mikael_L
Nej, det är viktigt att tänka på att alla genomföringar ska vara bra och täta.
Varken vatten, snö, drag eller insekter vill vi få in den vägen.

Jag borrar alltid med lutning utåt, minst 10°. Gärna 30°.
Då rinner kondens, regn och smält snö ut ur huset. För det mesta sätter jag ett rör i hålet, sen kabel eller vad det nu är i röret.
Lite tätmassa både runt rör och runt kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.