Hej,

Jag ska gjuta plintar och vill att de ska få samma höjd. Min idé är att gjuta i två steg eftersom marken lutar. Mellan högsta och lägsta punkten är skillnaden är ca 700mm.

Dag 1. Gjuta fast samtliga gjutrör och armeringsjärn i en mindre mängd betong.
Dag 2. Kapa samtliga gjutrör så alla är jämnhöga och fylla upp gjutrören.

Vad tror ni som är mer erfarna än jag.
  • Är det ok att gjuta i två steg eller blir inte plintarna lika starka?
  • Behöver jag prima mellan gjutningarna?
  • Något annat jag behöver tänka på?

Tacksam för alla svar.

Hälsningar
Johan
 
Det ska inte vara några problem om armeringen går rakt igenom båda gjutningarna.
 
Tack för svaret. Det är tanken. Och någon primer behövs inte?
 
Nej
 
Vibrera plintarna ordentligt bara så att det inte blir luftfickor i skarven.
 
....men varför?

Borra i dubb om berget lutar.
Mha laser, slangpass, vattenpass eller vad du har, markera och kapa rören.
Fixera rören.
Gjut till färdig höjd.
 
Ja det kanske är bättre att göra det i ett steg. Jag inbillar mig bara att det är enklare att fixera rören först m.h.a.betong och sen säkra att de hamnar i rätt höjd.
 
Om du gjuter in ställbara stolpskor att fästa bärlinan i så spelar det inte så mycket roll hur höga plintarna blir.
 
Ska ha ett attefallshus på plintarna och vad jag förstår av plintriningen så ska man inte ha några stolpskor utan ställa på golvbjälklaget direkt på plintarna. Men jag får kolla med leverantören innan jag bestämmer hur jag ska göra.
 
Jag gjorde samma sak nu i våras när jag satte plintar till ett attefallshus (från keostugan (som var skräp för övrigt)) men då släppte jag upp rören ett par centmeter över färdig höjd sen mätte jag av höjden på betongen samtidigt som jag gjöt.

De små variationer som blev kompenseradade jag med en eller två lager extra underlagspapp under bärlinan
 
Ja, det kan vara ett alternativ. Jag ska ringa leverantören på måndag så får vi se vad de säger. Trist att ditt hus var skräp. Hoppas inte jag också köpt skräp (Sorsele stugan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.