Hej!

Är igång med att koppla in min köksfläkt från Ikea men hur ska den kopplas till mitt rör i taket? Mitt rör är ett 120 mm rör i taket alltså. Har en konverterade som jag kopplar i det så att Ikeas aluminiumrör ska kunnas träs på men det verkar vara väldigt trögt att trä in i konverteraren, för det ska väl inte träs runt om? Fick ingen manual till fläkten så därför jag undrar. Fick 2 konverterare som ser exakt likadana ut samt 2 ringar som jag kan spänna åt med. Men sätter jag aluminiumröret utanför och spänner åt så är väl risken att rök läcker ut och jag får rökskador?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andesaberg
  • Laddar…
tommib
Generellt ska du trä flexröret ovanpå en muff och sedan spänna med en slangklämma. Detta sagt med reservation för att muffarna du har ser lite korta ut. Rök hoppas jag att du inte suger upp i din köksfläkt.

Om det är en fläkt som IKEA fortfarande säljer finns manualen nästan garanterat på deras hemsida. Även om de inte säljer den kan du säkert få tag på en manual via kundtjänst. IKEAs kundtjänst via chat är mycket hjälpsam och lättanvänd. Se bara till att du vet vad produkten heter.
 
Jag skulle satt upp fläkten efter att du byggt klart väggen förresten, oavsett om du ska måla eller kakla så blir det extremt mycket jobbigare med en fläkt i vägen.
 
De där muffarna ska om de är likadana som till den köksfläkt jag hjälte till att montera för någon vecka sedan passa till 120/125 till 150mm.
 
Okej tack för svaren. Ska jag ha en muff till röret från taket samt en från fläkten? Och nu har jag märkt att aluminiumröret är alldeles för långt och inte gör att trycka ihop mer. Går det bra att kapa det då?
 
Ser detta rätt ut eller helt åt helvete? Är amatör så har inte mycket mer koll än så :)nu sitter den tight runt röret muffen iallafall på ena sidan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det går bra att kapa röret. Använd en vass sax och ev en sidavbitare. Klipp inte bort för mycket bara. Din bild syns inte.
Fläkten borde ha en anslutning som passar till röret direkt men har den inte det får du använda en muff där också. I taket får du använda muff.

Som Gnagaren i Bajenhöjden sa är det vettigt att montera fläkten när väggen är klar, inte först.
 
För så här ska väl muffen sitta uppe i takröret? Men hur tusan trär jag aluminiumröret på den tjocka delen på muffen i talet sedan? Aluminiumröret är ju stenhårt för att vidga utåt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade manualen men står ingenting om hur röret från talet ska kopplas. Är detta mått på rör från taket eller tum på aluminiumröret som jag fick från Ikea?
Börjar snurra på här hemma nu :p
Muffen som sitter i röret i taket har ju en mm på 150 i botten, alltså där jag ska fästa aluminiumröret.
Men aluminiumröret har ju också en mm på 150 så det går ju inte ihop eftersom det inte går att vidga det.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Jag tolkar bilden som att fläkten kan monteras direkt med ett 150 mm rör men att du måste använda muff för 120/125 mm. På fläktsidan alltså. Vad du kan göra, om du inte kan byta ut slangen i taket mot en längre, är att du kan köpa 120mm slang och koppla på fläkten istället för din 150mm. Sen skarvar du ihop den med slangen i taket. Det är dock bra om man kan undvika onödiga skarvar.

Är du säker på att du inte kan trä på slangen på muffen? Det är trögt att få på, absolut, men det ska det också vara.

Nu tittade jag lite närmare på din bild också. För det första undrar jag om du har ett plaströr i taket? Det är absolut förbjudet i en imkanal (kanal från köksfläkt). Sen ser jag inte en slangklämma på muffen heller.
 
tommib
Om det är ett spirorör, dvs ett hårt plåtrör som kommer ner, är det ännu enklare. Kasta den slangen du har och köp en 125 mm istället. Montera muffen på fläkten, slangen på muffen och trä sedan på den på ditt rör. Glöm inte slangklämmor och dra åt dem ordentligt.
 
Nej detta ett väldigt hårt plåtrör som kommer ner från taket, och har ett mått på 120mm. Fläkten däremot har en utgång som ligger på 150mm vilken jag har satt en muff på och sedan trätt aluminiumröret över med en slangklämma vilket sitter okej. Men röret jag fick är ju 150mm åt bägge håll vilket gör att den inte går ihop med muffen i taket eftersom den också är 150mm. För man kan väl inte trä på ett 150mm alurör på spiroröret, för då sprider sig fukt rätt ut i hela skiten på loftet?
 
Jag tror att jag börjat förstå mig på detta lite nu. Ikea skickade med ett 150mm rör utan att jag ens bett om det och det är säkert därför det krånglar. För om jag har ett 150mm rör alurör så behöver jag ingen muff nertill, alltså på fläkten? Men jag kommer behöva en muff på mitt spirorör då det enbart är 120mm. Jag har en muff även från Ikea som gör 120 till 150 men då får jag inte på aluröret. Har dragit och tryckt och allt möjligt utan att få på det. Ska det verkligen vara så svårt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.