Har tagitbort tretexen på väggarna och skall montera gips ist. Men under tretexen på ytterväggen är det papp också, nu är pappen trasig på några ställen.

Vad för papp skall jag montera? Eller ska vi riva all papp.

Tretexen fick ryka för lite ny elinstalition och massa lager tapet.
 
Jag misstänker att det är vindpapp. Billigt enkelt och bara att spika upp.
Om pappen verkar bra, så ser jag ingen anledning till att byta den.
Det du kan tänka på är att tilläggsisolera med tex 20 mm frigolit, följt av åldersbeständig plast (fuktskydd) och sedan gips. Billigt, enkelt och väldigt effektivt sätt att sänka uppvärmningskostnaden.
 
Cancerman_777 skrev:
Jag misstänker att det är vindpapp. Billigt enkelt och bara att spika upp.
Om pappen verkar bra, så ser jag ingen anledning till att byta den.
Det du kan tänka på är att tilläggsisolera med tex 20 mm frigolit, följt av åldersbeständig plast (fuktskydd) och sedan gips. Billigt, enkelt och väldigt effektivt sätt att sänka uppvärmningskostnaden.
Tack för svar!

När jag ska komplettera pappen skall jag köpa vanlig svart bara?
Den som sitter nu ser mer ut som "täck papp", natur färgad.
 
Hmmm...jag är inte gammal byggare, men föräldrarnas hus från -65 har svart vindpapp. Mitt hus från -51 har den utvändiga isoleringen svart vindpapp. Det kanske är lite fuskat med annan papp då den inte är svart, eller så finns det kanske andra färger än svart också (?). Jag hade nog valt att byta allt i ditt fall. Japp, helt vanlig svart. Det vindpapp gör är att skydda isoleringen från kall vind, helt enkelt. Tretex hade en isolerande egenskap också, vilket du inte bör bortse från, varför frigolit troligen är en bra idé (som jag skrev i förra inlägget). Då slipper du regla upp och hålla på, men får vansinnigt bra isolerat.
 
20 mm frigolit lär väl inte göra nån grym skillnad men helt klart bättre än inget.
 
Hur gammalt är huset? Tidigare var papp ofta underlag för tapet. Det kan vara den som sitter kvar även efter att treetexen spikats upp. Om du sätter gips direkt på planken så ser jag inte vad pappen skulle tillföra. Gipsskivor är också vindtäta. Om du isolerar invändigt med icke vindtät isolering kanske pappen gör nytta, men cellplast som föreslås är också vindtät. Frigolit, glasull och treetex har ungefär samma isolerförmåga. 20 mm är lite.
 
smurfen72 skrev:
20 mm frigolit lär väl inte göra nån grym skillnad men helt klart bättre än inget.
Jag hävdar att det gör enorm skillnad. Jag litar inte två sekunder på att frigolit isolerar med samma förmåga som ullen (glas och mineral). Min erfarenhet av frigolit säger någonting helt annat. För att förtydliga; frigolit isolerar långt bättre än ull.
 
Redigerat:
Jag litar överhuvudtaget inte på någon som rekommenderar 20mm frigolit, åldersbeständiga plast och gips i ett gammalt hus utan att ha koll på husets förutsättningar... ��

Eftersom det är invändigt och pappen är naturfärgad kan det nog röra sig om pappspänning eller lumppapp. Hur gammalt är huset och vad består ytterväggen av? Tretexen har en liten isolerande verkan men störst vinst gjorde man nog egentligen för att den stoppade drag. I ett gammalt hus är det draget som ofta ställer till det och tätar man ordentligt påverkar det självklart värmekostnaden.

Att tilläggsisolera ett gammalt hus lönar sig sällan även om det finns undantag.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
smurfen72 skrev:
20 mm frigolit lär väl inte göra nån grym skillnad men helt klart bättre än inget.
Motsvarar ungefär 60-80 mm trä (eller timmer).

Så är det endast trä i väggarna just nu så gör det säkert en klart märkbar skillnad.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Mikael_L
Cancerman_777 skrev:
Jag hävdar att det gör enorm skillnad. Jag litar inte två sekunder på att frigolit isolerar med samma förmåga som ullen (glas och mineral). Min erfarenhet av frigolit säger någonting helt annat. För att förtydliga; frigolit isolerar långt bättre än ull.
Om vi snackar endast ren värmeledningsförmåga så ska det vara i det närmaste identiskt.

Men frigoliten är vindtät, mineralull är det inte. Så är det en dragig väggkonstruktion så blir ull utan vindpapp eller annat vindskydd sämre än cellplast.
Men stoppar man luftens rörelse i väggen på något vis så bör det bli ungefär samma.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Blir det gips direkt på plankstommen? Ibland kan plankstommen vara så ojämn att 6mm renoveringsgips är mycket lättare då den är mycket böjbarare.
 
Sophie skrev:
Jag litar överhuvudtaget inte på någon som rekommenderar 20mm frigolit, åldersbeständiga plast och gips i ett gammalt hus utan att ha koll på husets förutsättningar... ��

Eftersom det är invändigt och pappen är naturfärgad kan det nog röra sig om pappspänning eller lumppapp. Hur gammalt är huset och vad består ytterväggen av? Tretexen har en liten isolerande verkan men störst vinst gjorde man nog egentligen för att den stoppade drag. I ett gammalt hus är det draget som ofta ställer till det och tätar man ordentligt påverkar det självklart värmekostnaden.

Att tilläggsisolera ett gammalt hus lönar sig sällan även om det finns undantag.
Huset är byggt 1948. Ytterväggen är spontad panel.
 
Sophie skrev:
Jag litar överhuvudtaget inte på någon som rekommenderar 20mm frigolit, åldersbeständiga plast och gips i ett gammalt hus utan att ha koll på husets förutsättningar... ��

Eftersom det är invändigt och pappen är naturfärgad kan det nog röra sig om pappspänning eller lumppapp. Hur gammalt är huset och vad består ytterväggen av? Tretexen har en liten isolerande verkan men störst vinst gjorde man nog egentligen för att den stoppade drag. I ett gammalt hus är det draget som ofta ställer till det och tätar man ordentligt påverkar det självklart värmekostnaden.

Att tilläggsisolera ett gammalt hus lönar sig sällan även om det finns undantag.
Jag skulle gärna vilja veta varför du inte litar på mig baserat på min utsaga? Vad menar du är galet i vad jag sagt?

Vad jag fått berättat för mig av en pensionerad snickare, så isolerade tretex mer än bara "lite". Jag har inte funnit någon anledning till att misstro den mannen och är inte driven nog att testa, då det är ett material som är borta från marknaden.

Alltså...du menar på fullaste allvar att tilläggsisolera ett äldre hus skulle inte löna sig annat än i undantagsfall? Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt det uttalandet. Har du någon koll alls på uppvärmningsteknik, isoleringsteknik, miljöteknik, osv? Jag speglar tillbaka din utsaga; jag litar överhuvudtaget inte alls på någon som påstår att tilläggsisolera ett äldre hus endast lönar sig i undantagsfall, utan att ha koll på hur fysiken fungerar.
 
Är väldigt tveksam till att använda plast i gammalt hus där det inte går att plasta överallt.
 
Cancerman_777 skrev:
Vad jag fått berättat för mig av en pensionerad snickare, så isolerade tretex mer än bara "lite". Jag har inte funnit någon anledning till att misstro den mannen....
Lita på den gubben du. Han vet vad han pratar om. En 13 mm Treetex isolerar lika mycket som 46 mm trä och dessutom fungerar den som vindskydd. Personligen tycker jag det är dumt att riva ut Treetexen. Det går alldeles utmärkt att spåra i den och sätta gips över sedan. För ett par år sedan gick det att köpa treetex, hur det är i dag vet jag inte. Den var revolutionerande när den kom i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.