HSP skrev:
Kan helt klart vara jätteglapp, speciellt om du "dragit" eller petat på några kablar och plötsligt har kontakt....
Inte bra....

Att skyddsjorden är korrekt inkopplad gör man med kontinuitetsmätning!

Kontinuitetsmätning eller jordledarkontinuitet (lågohmsmätning) är en mycket viktig mätning inom elinstallation som man gör för att fastställa att jordledaren är sammanbunden i alla delar till "sann jord" och att resistansen är tillräckligt låg i alla delar av jordslingan.

Man kan även använda kontinuitetsmätning för att mäta mellan två punkter i en krets och se om dessa punkter är ordentligt sammanbunden.

Då duger inte multimetern eller uttagsprovaren!
Jag har inte gjort något med kablarna. Det jag gjorde var att bryta strömmen via dvärgbrytaren och sen återigen testat med uttagsprovaren. Därför misstänker jag att det är den som visar fel eller glappar.

Eftersom centralen är nyligen omgjord får nog elektrikern komma hit och titta igen...

Men jag vill ändå lära mig detta. Kan man kontinuitetsmäta utan att koppa loss nollan från centralen och dra en separat mätkabel från jordskenan? För det vill jag VERKLIGEN inte hålla på med... Hur mäter uttagsprovaren? Bara potential mellan fas och jord?
 
tommib
Uttagsprovare av enklare sort brukar väl normalt vara försedda med ett par lampor och ett par motstånd och helt enkelt mäta potential L-N och L-PE. Strömmen för att tända lampan är lägre än det som krävs för att lösa en JFB (vanligen 30mA). Om det finns en "testare" för JFB brukar den vara av enklare sort också (motstånd mellan L-PE som ger en ström större än 30mA). Inget finlir där med stegrande ström och mätning av utlösningstid.

OBS! Detta är vad jag tror, inte vad jag vet.

Jag är också nyfiken på varför multimetern inte skulle duga för en kontinuitetsmätning av skyddsjord. Att den inte duger för isolationsmätning är en sak men kontinuitet borde man ändå kunna mäta tillfredsställande.
 
Kontinuitetsmätning innebär att du behöver kunna mäta väldigt små resistanser korrekt. Det klarar inte en enklare multimeter. Iallafall äldre instrument för kont. mätning lade ut en mätström på ca 250 mA. Det gör det lättare att mäta små resistaner korrekt.

Jag är osäker, men jag tror att moderna kontnuitetsmätare klarar jobbet med lägre mätström.
 
Mikael_L
osiris skrev:
Men jag vill ändå lära mig detta. Kan man kontinuitetsmäta utan att koppa loss nollan från centralen och dra en separat mätkabel från jordskenan? För det vill jag VERKLIGEN inte hålla på med... Hur mäter uttagsprovaren? Bara potential mellan fas och jord?
Jodå, det går att kontrollera jordledarens med hyggligt god säkerhet utan att gå in i centralen.
Mät mot jorden ifrån en annan grupp, ta t.ex. jorden från tvättmaskinsuttaget och ohm-mät med en multimeter mot den skyddsjord du vill kontrollera.
Skulle huset ha en ruggigt vansinnig felkoppling finns det en liten risk att det ändå inte stämmer, men detta torde vara så esoteriskt att man kan bortse från den risken.

Och då blir det dessutom ganska enkelt, ta en lång jordad skarvsladd till TM-uttaget och sen kan du gå runt och mäta mellan skyddsjodsblecket i honan och de jordpunkter du vill kontrollera.

Resistansen ska nog helst hålla sig under 1.0 ohm (och kolla först hur nollpunkten, inkl resistans i mätkablar, ligger genom att sätta ihop mätproberna mot varandra), är det över 1 ohm är det en varningssignal att det kanske är något tokigt. Är det över 2-3 ohm är det nästan garanterat något som är knäppt, mer undersökning bör utföras.


Det finns en standard som föreskriver en mätström på minst 200mA för kontinuitetsprovning, detta uppfylls inte på långa vägar med en multimeter.
Men i normalfallet funkar mätning med multimeter dock. Och det är åtminstone väldigt mycket bättre än att inte kolla alls.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 5 till
  • Laddar…
osiris skrev:
Jag har gjort en hel del enklare elinstallation av denna typ (koppla bort uttag och sätta upp nya). Jag har aldrig gjort några ingrepp i elcentral (och kommer inte göra det). Jag har mycket bra koll på var gränsen för behörighetskrävande arbete går.
Att exempelvis sätta upp nya uttag är behörighetskrävande.
 
Om Jag hade ett misstänkt fel i skyddsjorden, så skulle Jag inte tveka att dit en elektriker med en riktig installationsprovare.
Hur mycket är din nattsömn värd?

Vad som skall mätas är kontinuitet med en mätström på minst 200mA Samt skulle jag göra in isolationsmätning med en megger för att konstatera att allt annat är OK. Det gäller att ha rätt instrument (misstro alltid din mätutrustning), samt att kunna tolka mätresultatet.

Nu till det tråkiga, Har du glappkontakt kan du mäta dig blå utan att hitta felet, eftersom kompisen Murphy ser till att det är god kontakt vid mättillfället.

Så här ska du göra göra i ditt fall med misstänkt fel i skyddsjorden.
1. Öppna centralen, SAMTLIGA dosor och apparater i den misstänkta kretsen och titta och dra i kablar för att utesluta lösa kablar, eller att isolering fastnat mellan någon kabel och annan kontaktyta.
2. Kontinuitetsmäta mellan Jordbleck i Samtliga uttag och Centralens Jordskena. (Kan också använda Jordblecket i ett uttag som sitter på en annan krets som nödlösning.
3. Isolationsmäta med en megger Fas nolla jord i sista uttaget i kretsen

Misstänkt glapp i PE är inte att leka med, eftersom det är det primära säkerhetssystemet i fastighetens elsystem.
Personligen skulle Jag inte spänningsätta gruppen, grupperna före det att felet är hittat, eller det är säkerställt att installationen är felfri.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
tuktuk skrev:
Vad som skall mätas är kontinuitet med en mätström på minst 200mA Samt skulle jag göra in isolationsmätning med en megger för att konstatera att allt annat är OK. Det gäller att ha rätt instrument
Ska och ska.

Om vi ska vara petiga så finns det inte så mycket detaljerat "ska" för en behörig elektriker.
Det som finns är
Elsäk FS-2004
"Kontroll före ibruktagande
8 § Innan en ny, ändrad eller utvidgad starkströms-anläggning tas i bruk, skall den kontrolleras så att den ger betryggande säkerhet mot skada till följd av el."


och
Elinstallatörsförordningen SFS 1990:806
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.


Så det kan ju betyda att ingen alls kontroll görs, eller en fullständig installationskontroll utförs, helt beroende på situation.

En enkel kontroll med multimeter kan vara helt tillräckligt ibland.
 
Elektrikern kommer ändå hit lite senare i sommar så det är nog klokt att han får mäta, och jag har stängt av gruppen med de uttagen tills vidare. Men enda skälet till att jag misstänker fel är att utagsprovaren visat på fel vid ett tillfälle...
 
tommib
OK, då fick jag svar på min fråga i alla fall. Vad jag undrar då är om föreskriften om att mäta med minst 200mA kommer från tiden då multimetrar inte var så precisa? Vitsen med det är ju att öka upplösningen på resistensmätningen genom att lägga på en högre ström än vanligt. Till och med min risiga multimeter från Kjell&Co har en specificerad upplösning på 1%+-0,002 vid resistensmätning så enligt detta bör jag kunna mäta väldigt små resistenser utan några större problem.

Eller missar jag något här?
 
Du kan göra en "light" version av det regelrätta tuktuk beskriver och då nå en nivå som tyvärr saknas många gånger även professionellt. Att använda tex en multimeter för kontinuitetstest är helt ok, kravet 200 mA i instrumentstandarden är inte längre kopplat till de författningsmässiga kraven kring kontroll före drifttagning.

Grund 1A är som sagt att du är helt övertygad om hur gruppen fysiskt hänger ihop. Sen tar den viktigaste delen vid dvs visuell och manuell kontroll av alla berörda förbindningar hela vägen i alla punkter. Att sen som tidigare nämnts mäta jordblecken i samtliga uttagsbrunnar till motsvarande i en förlängningssladd kröner verket.

Redan vid den fysiska kontrollen bör du hitta ev fel enkelt och mätningen är ren verifikation. Detta bör inte vara besvärligt eller tidsödande heller.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man har en viss kontakt i skyddsjorden, men är osäker på dess kvalitet men inte har en massa esoteriska mätinstrument och anläggningen är utan JFB kan man testa med en specialare.

Ta en kraftig förbrukare, en 500W byggstrålkastare, vattenkokare, brödrost etc.
Gör en koppling så den är inkopplad mellan fas och skyddsjord istället.
Mät först spänningen mellan fas -> nolla och fas -> PE.
Den ska vara i det närmaste identisk.

Koppla in den specialkopplade förbrukaren (OBS, utrym huset från människor och djur innan) och mät igen samma spänningar. Nu ska rimligtvis spänningen förändras lite, kanske 1- 10 V (lite beroende på last, med 2300W kan det bli bortåt 10V utan att det nödvändigtvis är ett fel, men troligtvis inte mer än 5V om det är riktigt schysst).

Blir det stor spänningsskillnad är inte jordkontinuiteten OK, man måste hitta felet.


OBS Denna test är inte riktigt kul att göra, för om det finns något fel i anläggningen så kan det i värsta fall leda till att ett flertal skyddsjordade föremål kan bli strömförande. Så därför ska man alltså verkligen se till att ingen annan befinner sig i anläggningens närhet under test. Och specialkopplingen måste förstöras direkt efter att man är klar, så den inte används av misstag någon annan gång.
Sen fungerar det ej om det finns JFB, den bryter direkt innan man hinner mäta något.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
tommib skrev:
OK, då fick jag svar på min fråga i alla fall. Vad jag undrar då är om föreskriften om att mäta med minst 200mA kommer från tiden då multimetrar inte var så precisa? Vitsen med det är ju att öka upplösningen på resistensmätningen genom att lägga på en högre ström än vanligt. Till och med min risiga multimeter från Kjell&Co har en specificerad upplösning på 1%+-0,002 vid resistensmätning så enligt detta bör jag kunna mäta väldigt små resistenser utan några större problem.

Eller missar jag något här?
Anledningen till högre mätström är nog att "stressa" ev felställen med dålig kontakt lite mer.
Men även att mätningen blir mindre känslig för div kapacitivt och induktivt kopplade störningar. Mot sådana störningar är högre ström och motsvarande lägre instrumentimpedans väldigt effektivt.

200mA i mätström föreskrivs i standarden SS-EN 61557-4.
Andra sätt att mäta/kontrollera kan vara lika säkra. Men man måste veta vad man gör, och varför, typ.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
Kapacitivt och induktivt kopplade störningar torde vara begränsade då åtminstone gruppen man mäter behöver vara spänningslös för resistensmätning (jag skulle nog göra hela anläggningen spänningslös men jag är ju hempulare, naturligtvis kan man inte göra så i industrin).
En glappkontakt som ger en ökad resistens borde man kunna mäta ändå om man har tillräckligt hög upplösning på sitt instrument, det sker ju inte något magiskt vid en högre ström förän det blir en ljusbåge (men då mäter man nog med något väldigt roligt).

Jag vill inte kverulera, jag vill bara förstå. Tack så mycket för svaren!
 
Vissa standarder för kontroll av kontinuitet kräver 10 A mätström och det är väl åt det hållet nan kan börja tala om korrekt test mha mätning. Kravet 200 mA var en tidigare kompromiss för tex installationstestare och givetvis är de lite bättre än multimetrar men Inte på ett avgörande sätt. Det visuella manuella allt från montage till kontroll är så mycket viktigare.

Mikael ger bra förklaring till att man ev blir lurad av resistansmätning men för mer korrekt förståelse bör man titta på en ekvivalent krets för denna typen övergångsmotstånd där finns fler fällor vanliga i de här fallen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib skrev:
Jag vill inte kverulera, jag vill bara förstå. Tack så mycket för svaren!
Ja du (och många andra här tråden) har mycket rätt i dina åsikter.

Och anledningen till att kräva 200mA mätström är för mig något dunkel.
Sånt jag hört och kan själv räkna ut är det jag redan anfört.

Men jag kan också vända på det hela och påstå att en mätning med 200mA mätström är sämre än att använda en multimeter med kanske max 1mA mätström.
Ty, med högre mätström blir det per automatik även högre pålagd mätspänning. Och vissa glapp visar sig inte vid högre spänningar då det typ hoppar över /svetsar ihop i glappstället. Men med låg pålagd spänning och liten ström så kan den dåliga kontakten upptäckas.
Detta är ganska elementärt kunnande inom elektronik och andra lågnivåapplikationer, men kanske andra naturlagar gäller i våra elanläggningar. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.