Är det lämpligt att köra hem byggskivor på takräcke? ( 1200x 2400 ) Kanske 5st skivor. 3min motorväg a 80km/h, resten 50-väg 10min. Går det att surra fast? ...jag är skepptisk dock. Annars blir det o låna bil med krok + släp.
 
Det går, har gjort det... Man måste surra bort flexet så dom inte ligger och slår mot varandra.
 
1200mm är i princip svårt att ta på taket, 900 brukar funka. Sen är det som vanligt att kolla vad du kommer upp i för vikt innan du får köra en till gång. Min kombination av bil/bågar tar 70kg och det blir inte så mycket skivor innan låneläpet blir aktuellt

Tänk även på att fartvinden gör vissa skivor svarta/omöjliga att ta på taket. Renoveringsgips och masonite måste stärkas upp. Gips bör surras ihop i framkant osv
 
Du kan också skippa den där motorvägsbiten så känns det lite bättre, det hade jag gjort. Det måste väl finnas någon alternativ väg? Alternativt kan du köra i vägrenen i 50 på motorvägen också.
 
En spånskiva 12x1200x2500mm väger 22,86 kg, så det är inte möjligt att lasta mer än tre åt gången om maxlasten är 75 kg, för takräcket och det som skall hålla skivorna på plats väger också något.

Hyr ett släp!
 
Om du gör det, håll nere farten till 50 km/h så att du inte tappar grejorna. Det kan bli allvarligt om någon ligger bakom.
 
Vinddraget kan göra att skivorna knäcks så se till att surra dem i framänden så de håller ihop. Jag brukar köra skivor på taket (max. 3 st.) och har då alltid reglar liggande ovanpå för att förhindra "flex".
 
Mikael_L
Och glöm inte att sätta upp en "action-kamera" på något sätt på bilen, och lägga upp filmen här om något kul inträffar. :cool: ;)
 
  • Gilla
D09 och 4 till
  • Laddar…
Många som lastar på takräcken kör med 45x45 under och på för att stadga upp skivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.