Hej!

Jag har ett fritidshus i Sthlms skärgård på c:a 45m2. Jag funderar nu på att bygga ut huset i vinkel i den del som utgör vardagsrum idag. Där är det öppet upp till nock, och tanken är att vinkeln också ska vara "till nock". Min plan är att utbyggnaden inte ska bli enorm utan rymmas inom "attefallsreglerna" vilket väl innebär att man får bygga ut x% av befintlig boyta utan formellt bygglov. Jag är övertygad om att det finns flera liknande trådar men har inte lyckats hitta Min fråga är nu:

1. Går det att göra själv om man är rimligt praktisk?
2. Om svaret på (1) är nej, finns det hantverkare som enbart åtar sig att göra stommen/anslutning till befintligt tak?
3. Om svaret på (1) är ja: Finns det litteratur på området, guider etc?

//Niklas
 
Tillbyggnaden får vara max 15kvm, inte % av bostaden.

Tänk på aTT eventuellt strandskydd kan påverka möjligheterna
 
  • Gilla
Vange80
  • Laddar…
sir_erken skrev:
Tillbyggnaden får vara max 15kvm, inte % av bostaden.

Tänk på aTT eventuellt strandskydd kan påverka möjligheterna
Utanför detaljplanerat och ej sammanhängande bebyggelse så blir det procent som brukar gälla, ofta upp till 50% av huvudbyggnadens yta. Men som du skriver kan det behövas dispens för strandskydd.
 
Vange80 skrev:
Hej!

Jag har ett fritidshus i Sthlms skärgård på c:a 45m2. Jag funderar nu på att bygga ut huset i vinkel i den del som utgör vardagsrum idag. Där är det öppet upp till nock, och tanken är att vinkeln också ska vara "till nock". Min plan är att utbyggnaden inte ska bli enorm utan rymmas inom "attefallsreglerna" vilket väl innebär att man får bygga ut x% av befintlig boyta utan formellt bygglov. Jag är övertygad om att det finns flera liknande trådar men har inte lyckats hitta Min fråga är nu:

1. Går det att göra själv om man är rimligt praktisk?
2. Om svaret på (1) är nej, finns det hantverkare som enbart åtar sig att göra stommen/anslutning till befintligt tak?
3. Om svaret på (1) är ja: Finns det litteratur på området, guider etc?

//Niklas
1. JA
2. JA
3. JA (bäst guide för just ditt projekt får du sannolikt av att lägga upp ritningar/bilder och fråga här på forumet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.