Hej allesammans!

Är nybliven husägare som har ett bekymmer med vatten under huset.
Huset är från 1935 och det står på en krypgrund.

Alla kattluckor och liknande är tätade och grunden är ljustät.
En sorptionsavfuktare modell PD-250 från Ahlsell är installerad och marken är täckt med riktig åldersbeständig plast.

Mitt bekymmer är att det samlas vatten på ett ställe i krypgrunden. Det är ca 100-150 liter vatten som kommer upp från berget. Nivån verkar alltid hamna på samma ställe, det blir aldrig mer eller mindre.
Det tar max en vecka innan allt vatten letat sig fram om jag pumpar bort allt.

Förra ägaren pratade om att fylla upp det drabbade området med någon typ av vattentålig cement. Detta är inget jag vågar göra bara sådär. Vattnet måste ju ta sig ut någonstans?

Detta vatten gör att RF i grunden har legat på ca 80-85% de två månaderna vi bott här, vilket är för högt.


På bilderna nedan har jag precis tömt allt vatten.
Det är bara den fläcken på 1,5x1 meter som blir vattenfylld, övriga delar av grunden är torr.
Allt organiskt material är rensat.

Någon som har några tips/tankar?

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur högt är det i krypgrunden?
Jag skulle fylla med singel eller lecakulor och sen göra en pumpgrop lägga plast + frigolit uppe på.
Det ser ut som om det lutar ganska så mycket. Men om du kan fylla upp på den lägsta delen så du får bra nivå för pumpgropen. sen sätta en pump med flottör som sen sköter biffen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Krillew skrev:
Hur högt är det i krypgrunden?
Jag skulle fylla med singel eller lecakulor och sen göra en pumpgrop lägga plast + frigolit uppe på.
Det ser ut som om det lutar ganska så mycket. Men om du kan fylla upp på den lägsta delen så du får bra nivå för pumpgropen. sen sätta en pump med flottör som sen sköter biffen.
Hej! Det är ca 150cm vid lägsta punkten, där vattnet samlas. Hur skulle man kunna få till en pumpgrop i berget? Jag har ju avloppet precis bredvid så pumpen skulle bli lätt att ansluta i alla fall.
 
S
när sker vatten påfyllning? bara vid regn?
ligger du i en dal med huset?
 
Hade exakt sådär jag med. Allt luta mot ett hörn o där var det lägre, så blev alltid vatten ståendes. Grävde ner markavlopps rör o ledde ut vattnet. Funkar bra. Har dock jord:/ Inte lika kul att få ner något rör i ditt fall.
 
Vattnet kommer från berggrunden, oberoende av regn vad jag sett. Nivån är alltid densamma så jag antar att grundvattennivåerna är ganska höga här. Bor inte i en dal, och det är flera huslängor i lätt nedförsbacke nedanför oss...

Någon form av dränering vore ju såklart det bästa, men det är ju som sagt berg, går inte få ner några större maskiner under huset..
 
Borde nästan gå att försöka göra något dike ut ist då? Antingen skära eller bila. och sen borra ett hål snett igenom grunden där man kan lägga ett rör. Kanske mkt jobb men skönt och slippa ha en pump som står och går?
 
  • Gilla
Wallis08
  • Laddar…
Hej!

En pumpgrop kan du göra med en lite större hink som har lock. (eller ett rör, själv tog jag ett 400mm markrör)
Borra en massa hål i sidor och botten.
fyll på med leca eller singel runt om. (ev så får du förankra hinken i berget så den inte "flyter" upp.)
ställ ner en pump i hinken.
lägg frigolit och plast uppe på singlet för att förhindra att fukt kommer upp i luften.

Pumpen startar ju bara när nivån har kommit upp till nivåbrytaren.
 
tommib
Jag tror inte du helt ska avskriva iden med vattentålig cement. Det är ju så man tätar i t.ex. bergtunnlar. Däremot löper du naturligtvis risken att vattnet dyker upp någon annan stans som du skriver. Vatten finner alltid en väg...

Frågan är vad för typ av firma man ska vända sig till när det gäller ditt problem. Jag har ett liknande problem men inte lika uttalat. I mitt fall vill jag kunna utnyttja krypgrunden som källare (har full ståhöjd) och vill därför jämna av lite och minska fukten.

Som en bonus borde luftfuktigheten minska i krypgrunden om du åtgärdar detta vilket gör att din sorptionsavfuktare inte behöver gå lika mycket.

Iden med pumpgrop är dock inte dum, jag har tänkt mycket på den själv.
 
Vet inte om det är genomförbart... men... du kan inte göra en brunn av det hela?
Tidigare ägare i vårt hus hade mkt vatten i krypgrunden (ståhöjd) så dom gjorde en brunn av det (med en ring och lock)... Kanonvatten!

Kan ju bli lite värre om det bara är berg...?
 
När de kommer upp i maxnivå var tror du de tar vägen då? Möjligen skulle du kunna använda expanderande bruk (snigeldynamit) och gjort en ränna ut huset och tagit hand om de på utsidan?
 
Jag tror att det är i princip bara berg under huset. Det är bara berg som syns under i alls fall. Var nere under huset idag och det har redan kommit upp runt 30-40 liter vatten, så pumpgrop känns inte som någon vidare permanent lösning.

Kan inte se vart vattnet rinner när maxnivån är nådd.

För tillfället har jag ställt in en kondensavfuktare som på bara en halv dag har fått ner RF från 85 till 76.

Jag har kontaktat en mark/gräv firma. Det känns som någon form av avrinning utan hjälp av pump eller liknande måste vara det bästa? Ingen pump som lägger av och inga driftkostnader. Man kanske kan borra något diagonalt hål där vattnet kan rinna någon annanstans? Då vet man i alla fall vart det tar vägen till skillnad mot att täta med cement.
 
tommib
Jo, men det är nog svårt att ordna med dränering om huset står helt på berg. Tänk på att du måste borra snett ner från grunden om du ska få självdränering. Hur ser tomten ut i övrigt? Kan du ta hand om vattnet på något sätt?

När jag tänker mer på det känns betong som ett bra alternativ i första hand. I andra hand pumpgrop. Om du är orolig för att pumpen ska lägga av kan du ju alltid installera ett separat nivålarm i gropen. Driftkostnad är naturligtvis bra att minska så mycket som möjligt men lite får man räkna med. Det är ju i alla fall billigare med en liten pump än med avfuktare (som du kanske kan slippa eller åtminstone dra ner drifttiden på).

Om du kör på betongalternativet måste du naturligtvis hålla koll på om det blir vatten någon annan stans under huset, men om hela krypgrunden är inspekterbar är det inte något stort problem.
 
Jag skulle satsa på att avleda vattnet ut från grunden med rör och självfall, och samtidigt skapa ett utrymme/magasin i grunden, där vattnet tillfället kan samlas, i ett leca eller makadam skickt. Därefter skulle jag lägga ut en 10mm krypgrundsisolering för att minska kyleffekten från berget, samt överst en armerad markväv med tejpade skarvar för att minska fuktbelastningen i grunden.

Det är väldigt svårt att täta bergsprickor där vattnet tränger upp. Vattnet hittar nästan alltid nya vägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.