Nu har jag haft lite egentid i pannrummet, och har kontrollerat startdos och gjort en sådan här mätning under 6 minuter.

Resultaten:

Startdos: c:a 3dl, den startar och går bra på detta så jag tänkte låta den vara som den är.

Effekt enligt 6-minuters uträkningen: c:a 17KW, skriver c:a pga att jag endast hade en analog våg, hade kunnat få mer exakt med en mindre digital våg.

Rökgas: ligger stadigt på 180 grader.

Fläkten iställd på c:a 175 volt.

Så i och med detta tycker jag fått en skaplig grundinställning, lågan är gul och går en liten bit utanför röret om jag tittar i nedre luckan på pannan med en spegel, kikar jag mot skorstenen ser jag endast värmeflimmer (såsom man ser ovanför varm asfalt eller hur man ska förklara) och jag tycker att det trillar ner mindre oförbränd pellets i nedre luckan.

Är det något mer jag bör ändra/kontrollera? Pannan har stått och brummat 3 timmar nu men ändå inte gått över 60 grader, men jag tänkte låta den gå några timmar till och se om tempen ökar, annars vet jag fan inte vad som är fel... Mystiskt
 
En liten uppdatering: brännaren gick stå och gå ett tag till, och då gick pannan upp till 80 grader, tog sin lilla tid bara, men det gick :)

Återigen, är det någon som har fler tips/trix eller åsikter om inställning är jag idel öra!

För övrigt stod jag och kikade under skalet, och började fundera på om lågfartsläget verkligen är bortkopplat? Såsom det ser ut i min beskrivning ser det inte ut på min brännare som verkar vara en tidigare modell än den som beskrivningen visar på bild?
 
F Flukie skrev:
Hejsan! Tack för svaren, till att börja med - vad är turbolatorer?

Jag har ett rökgasspjäll och ett mellanspjäll, draglucka i nedersta luckan på pannan (brännaren sitter i mittenluckan)

Mellanspjället är alltid stängt, så värmen tar den långa vägen. Rökgasspjället är helt öppet, röker in annars.

Jag eldar mot ackumulatortank på 1 kubik, men jag har ställt in så att pumpen startar vid 80 grader c:a, så pumpen har inte hunnit starta eftersom att tempen inte går upp.

Ska tillägga att jag eldade på högeffektläget c:a 4 timmar utan att tempen gick över 60. När jag eldade med ved krävdes det c:a 1.5 timme eldning för att få pannan 80 grader. Funderar starkt på att ringa en installatör, problemet är bara att hitta någon som kan dom här gamla prylarna i närheten.. Samt att det hade varit skönt att gjort någon form av grovinställning innan man tar hit någon
Detta är ett gammalt inlägg men kan fan inte låta bli att svara på det, 1, 5 timme för att få pannan till 80? Tar ca 30 min för mig och jag har åxå tankar lär nog spilla över till tanken för dig.
 
Han kanske hade självcirkulation fram till det att pumpen startade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.