Hej,

Har precis köpt en Robomow som jag är grymt nöjd mig så här långt, dock tycker jag att Appen för att fjärrstyra enheten fungerar mindre bra.
BLE Pairing Failure är ett återkommande fel och ofta när den står för laddning.
Ex så kan jag ha en fungerande koppling när den klipper men när den åker in för att ladda så bryts uppkopplingen.
Skall tilläggas att jag använder en iPhone 5 med 1,5 år på nacken så det kanske är nått kompatibilitetsproblem?

Hur upplever ni andra som använder Robomow App att det fungerar?

/Roger
 
Hej Roger

Har en RC 306 använder en iPhone 4s till appen utan problem har täckning i nästan i hela huset om den är ute och klipper. När maskinen står i laddare kommer jag också åt den är nog nästan 15 till 20 meter den når.
 
Hej Roger. Har också en Iphone 5 och upplever precis samma problem som dig. När den klipper eller om jag tar ur den ur laddstationen så är det inga problem. Inte heller när den klippt klart o är fulladdad. Men som du märkt när den laddar så är det i bästa fall på 2m avstånd max som jag får kontakt med min 612a.
 
Ja, det känns lite sådär faktiskt, och att man blev tvungen att betala för appen för att få tillgång till själva fjärrstyrningen när man vill förflytta Robomow'en framgick ju inte riktigt heller. Nu är ju inte ens den versionen tillgänglig som det verkar och det är väl trots allt ett billigare alternativ när den väl är tillgänglig, än att köpa en separat fjärrkontroll för saftiga pengar.

Robomow's svar när jag påtalade problemet:

Hi Roger, I'm sorry for your bad experience, the application has some known issues, I suggest you contact your local support to see what can be done. Thanks Robomow.

Känns som om det är något man inte kommer så långt med.

En annan sak, min MS1800 vibrerade en hel del redan som ny, på max varven så blev det typ självsvängning i chassiet, testade med att sänka varvtal som jag läst en del har gjort men det blev väl inte så mycket bättre.
Däremot så testade jag med ett helt nytt set med knivar för 700:- och OJ..... vilken skillnad, inga vibrationer och den susar bara fram, även på högre varv.
Skall tilläggas att jag testade att demontera/återmontera dom ursprungliga knivarna för att se om någon kniv inte riktigt satt som den skulle, ingen skillnad.

MVH
Roger
 
Hm... Min ms1800 var stendöd, skickades för rep och kom hem igen. Då går det inte att köra kantprogrammet. Den stannar, backar snurrar och efter några meter skiter den i det och börjar klippa gräsmattan istället. Även då stannar den plötsligt mitt ute på gräset, snurrar och bökar innan den fortsätter. Märkligt!!! Dessutom: När batteriet kroknat och den börjar söka laddstation kan den studsa vid kanten och köra fram och tillbaka åtskilliga gånger innan den börjar följa slingan. Grymt onödigt och liksom... Varför? Vill snart inte se min mer som den strular.
 
Nu har ju tiden gått och jag antar att era klippare klippt en hel del vid det här laget.

Jag är själv inne på att köpa en Robomow MS1800 men blir lite tveksam när man läser allt ert strul.

Hur fungerar det för er idag?
 
RobertML skrev:
Nu har ju tiden gått och jag antar att era klippare klippt en hel del vid det här laget.

Jag är själv inne på att köpa en Robomow MS1800 men blir lite tveksam när man läser allt ert strul.

Hur fungerar det för er idag?

Min har varit på reparation igen då den mitt på gräset stod och snurrade, backade, vände och ofta trodde sig ha "Fastnat på plats". Detta mitt på slät gräsmatta...
Dom har kalibrerat alla sensorer, det blev bättre men den är obegripligt dålig på att hitta ingångar till delzoner! Istället kör den bara förbi så jag har fått improvisera med kantkabeln för att få det att fungera.
Det finns även en funktion som gör att den inte åker exakt i samma spår längs kantkabeln, för att undvika hjulspår, men om denna är på hittar den ALDRIG ingångarna.
Annars tuffar den på i varje fall... Kolla på Husqvarna istället!
 
Lellesunk skrev:
Min har varit på reparation igen då den mitt på gräset stod och snurrade, backade, vände och ofta trodde sig ha "Fastnat på plats". Detta mitt på slät gräsmatta...
Dom har kalibrerat alla sensorer, det blev bättre men den är obegripligt dålig på att hitta ingångar till delzoner! Istället kör den bara förbi så jag har fått improvisera med kantkabeln för att få det att fungera.
Det finns även en funktion som gör att den inte åker exakt i samma spår längs kantkabeln, för att undvika hjulspår, men om denna är på hittar den ALDRIG ingångarna.
Annars tuffar den på i varje fall... Kolla på Husqvarna istället!
Stort tack för svar, Lellesunk. Fasen vad tråkigt att höra... Det är ju just det man vill slippa, att hålla på och meka med grejerna. Det ska ju bara fungera.

Det låter ju som att det är fel på apparaten. Förstår att det är besvärligt och tröttsamt att diskutera med leverantören och jag råder dig att be dem om du kan låna en annan likadan och prova med.

Dom kan ju knappast hävda att det är den kvalitén man får förvänta sig? (Eller?!)

Jag har tittat en hel del på Husqvarna. Den föll på att den klipper med rakbladsliknade knivar. När dom slår i en sten så kan de splittas och så har man trasiga rakblad i gräsmattan.

Jag vågar inte ta den risken med ungar och hundar som springer runt på mattan.
 
Kan bara tillägga att jag kört min Husqvarna ett par månader nu och den har slagit i stenar och plattor oräkneliga gånger och ingen kniv har tappat minsta flisa än så länge. Då hade jag varit mer orolig för maskinerna med solida knivar som förstör allt i sin väg.
 
MartinP666 skrev:
Kan bara tillägga att jag kört min Husqvarna ett par månader nu och den har slagit i stenar och plattor oräkneliga gånger och ingen kniv har tappat minsta flisa än så länge. Då hade jag varit mer orolig för maskinerna med solida knivar som förstör allt i sin väg.
Bra inlägg, MartinP666.

Läste om bladen som gått av i tråden nedan:
https://www.byggahus.se/forum/robot...ar-alternativ-till-husqvarna-automower-53.htm
Inlägg #786.

Jag har några björkar som står längst den borterste delen på tomten och de släpper en del grenar. Så jag känner att jag behöver någonting som inte stoppar för grenarna.
 
Länken verkar inte fungera.

Jag har massor av träd av olika slag här hemma, fruktträd, ekar, en lönn, ett par björkar och diverse buskar. Det ramlar någon gren ibland, men det enda som händer är att gräsklipparen antingen puttar runt dem eller vänder om det tar emot. Om de hamnar under så att knivarna slår emot en gren så rasslar det lite och det blir några märken i grenarna, men knivarna går inte sönder och klipparen går vidare som om inget hänt.

Det låter ju smidigt med en kraftigare maskin som klipper sönder grenarna, frågan är hur länge den klarar att göra det utan att knivarna slits ut? Och vad kostar det att byta? Är det inte risk att det blir en massa träbitar som man sedan får gå och plocka upp?
 
MartinP666 skrev:
Länken verkar inte fungera.

Jag har massor av träd av olika slag här hemma, fruktträd, ekar, en lönn, ett par björkar och diverse buskar. Det ramlar någon gren ibland, men det enda som händer är att gräsklipparen antingen puttar runt dem eller vänder om det tar emot. Om de hamnar under så att knivarna slår emot en gren så rasslar det lite och det blir några märken i grenarna, men knivarna går inte sönder och klipparen går vidare som om inget hänt.

Det låter ju smidigt med en kraftigare maskin som klipper sönder grenarna, frågan är hur länge den klarar att göra det utan att knivarna slits ut? Och vad kostar det att byta? Är det inte risk att det blir en massa träbitar som man sedan får gå och plocka upp?
Missade tydligen ett L i slutet av länken, här är den rätta:
https://www.byggahus.se/forum/robot...r-alternativ-till-husqvarna-automower-53.html

Kul att höra hur det fungerar med grenar på Husqvarnan! Jag har inte fått en bra bild av hur den hanterar grenar och annat på mattan. Jag såg någon test med 4 robotar i från Tyskland där det endast var Husqvarnan som klarade att köra över en boll utan att massakera den. Vilket är ett bra betyg!

Det är klart inte så kul med massa styckade grenbitar i mattan, blir ju bara jobbigt att städa bort och det är klart en punkt av värde, att knivarna slits mer. Robomow rekommenderar byte av knivarna varje år om mattan är större än 1 000 m2, vilket min är. (Källa: användarmanualen punkt 9.2 "underhåll av knivarna" på sidan 40.)

Så då får man lägga till 700 kr för nya knivar. Årligen.

Har tittat en del på Husqvarnan i kväll. Med min matta på 1500m2 så var det Husqvarna automower 330x som skulle vara aktuell. Jag hittade den på prisjakt.se för 23 150 kr.!såg också att appen är ett tillval till Husqvarnan.
När jag tittar på Robomow MS1800 så ligger den på 13 990 kr. Detta pris inklusive app.

Jag gillar appar...

Jag tror Husqvarnan kan lyckas bra med uppgiften. I tråden kan man ju läsa en del om Robomow MS1800 och att den verkar ha svårt för vissa moment.

Frågan jag nu ställer mig är
1. Är Husqvarnan bättre på dessa delar? (Torde ju vara bättre på att hitta laddstarionen eftersom den kör med extra guidekabel.) och
2. Kan jag leva med en något sämre maskin och spara nästa 9 000 kr?
 
Redigerat:
Priset är verkligen saftigt ja! Men har du kollat på 220 eller 230? Äldre modeller visserligen men de säljs forfarande och är väl beprövade. Lite snällare prisnivå också. Jag tror att även Gardena har en modell som skulle passa men om jag förstått rätt är den slutsåld för säsongen hos de flesta återförsäljare.

Ett annat alternativ är ju annars Stiga, de använder också solida knivar. Ryktet är inte fläckfritt men jag känner flera nöjda ägare.
 
Bra test där, Celica90.

Om vi återgår till trådens rubrik så funderar jag på vad man kan förvänta sig för livslängd på Robomow MS1800s batteri.

I användarmanualen för Huskvarnas Automower kan man läsa att lets livslängden mellan 2-4 år och jag hittar inte någon liknande beskrivning i Robomow användermanual.

Någon som hittat någon info om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.