Vi ska renovera vår lilla toalett, golvyta 160*115 cm. I dagsläget finns bara en armatur och den sitter på väggen ovanför där handfatet tidigare satt (och kommer sitta efter renoveringen) Vi vill ju dock ha spotlights i taket för allmänbelysning och belysning ovanför spegeln så då måste det ju dras fram nya trådar upp till taket. Tänken är att sänka taket ca 100 mm och montera spottarna i det nya lägre taket.

Jag vet att jag inte får koppla det själv och det vill jag inte heller men vilket är det bästa sättet att dra det på och vad ska man tänka på ? Vad kan jag förbereda innan jag tar hit en elektriker?
 
Ta reda på varifrån trådarna till befintlig armatur kommer. Kanske de kommer från en dosa längre upp, eller det finns en dosa ovanför strömställaren.
Sen beror det på vad för typ av väggar du har. Är det regelväggar så kan man ju dra ett nytt rör i väggen till utrymmet ovanför det sänkta taket.
 
Om du inte kan och får dra själv så skulle jag bara göra en skiss var de olika sakerna ska sitta och låta elektrikern tänka ut resten. Jag ser inget ovanligt i dina önskemål så en rutinerad elektriker löser det på bästa sätt. Sjävklart ska du vara med vid planeringen så att du får det som du vill men detaljer som om det går att dra i kabel eller vilken kabel som skaa användas ser en elektriker mycket snabbare än den genomsnittlige lekmannen.

Jag skulle också låta elektrikern ta hem materielet så att det blir rätt kvalitet.
Om du inte är en ovanligt insatt eller duktig hempulare så gör elektrikern oftast en bättre bedömning.

Och tänk på att anlita en eletiker elle firma med gott rykte. Det finns riktigt dåliga elfirmor också. Så fundera på om du använt någon förut, eller har någon granne eller kompis som har rekommendationer.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
tuktuk, där är visst goda råd. Men tyvärr har man oftast inte en chans att välja seriösa framför oseriösa elektriker (VVSare, snickare ...). Tyvärr måste man ta vad som bjuds.
Det eviga tjafset i alla renoveringstidningar att inhämta flera offerter för att jämföra går inte att genomföra. Speciellt inte för småjobb som detta.
 
Jag är medveten om detta, storfirmorna vill inte ha privatkunder och kvaliten på småfirmor hos hantverkare varierar. Tipset är att höra vad som funkat bra för kompisar och grannar. Jag har inget bättre tips om man ska anlita hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.