Ska riva ett badrum nästa vecka. Vet inte om men det kan vara asbest i fog och lim då badrummet är från 60-talet.

Om man gör ett sådant engångsjobb, duger det men en engångsmask P3 för detta typ
http://www.jula.se/catalog/klader-o...gsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-540005/

Köpte sådana för någon månad sedan men börjar bli osäker på om de ger skydd nog. Eftersom jag bara gör detta en gång så vill jag inte lägga ut pengar i onödan men samtidigt inte ha ett dåligt skydd.
Bör man istället skaffa en halvmask med utbytbara filter typ Advantage 200 L
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906032/
Ger en sådan ett bättre skydd?
 
Det gäller för yrkesarbetande, att jobba hemma en gång går inte att jämställa med det.
 
Jag använder själv Advantage-masken med P3 filter i, och jag tycker det är en bra mask som är väl värd pengarna.
Passa på att köpa bra engångsoveraller (3M) också, det underlättar, speciellt om du misstänker asbest.

Men oavsett om det finns asbest eller inte så är stendamm inte en mirakelkur för lungorna, så ordentliga skydd är en bra investering oavsett.

Slutligen vill jag tipsa om att lämna in prov på kakelplattorna med fog och fix för analys, det kostar inte så mycket (~en snickartimma) och ger svar direkt, i alla fall i där jag lämnar mina prov har man svaret inom timmar.
 
Anders tack för bra svar. Har du tips på var man skickar in för analys? Ska man skicka in en hel platta med fog och fix eller ska man skicka bara fog samt bara fix separat?

Var kan man köpa engångsoveraller?
 
Jag kör allltid med andningsskydd vid rivning, det blir ofta väldigt dammigt och det är mycket trevligare med andningsskydd. God ventilation är inte heller fel.
 
Nu vet jag inte var du bor, men i Linköping där jag bor kan man lämna in prover till t.ex. Previa som har ett "arbetsmiljölabb". Jag misstänker att motsvarande labb finns i alla större städer. Och kan man inte lämna in provet själv går det bra att skicka in det i en ziploc-påse.

Jag har själv lämnat in en uppbruten platta komplett med lite fog och fix och fick svar via telefon 2 timmar senare, och skriftligt intyg via post dagen efter (tillsammans med en faktura). Killen på labbet sade att det var bättre om man kunde få allt att sitta ihop, så om du kan få loss en bit av en platta med både fog och fix vore det bäst.

Det intressanta i sammanhanget var att jag fick tipset att lämna direkt till Previa från ett saneringsföretag som själva brukar agera mellanhand för analyser. Utan detta tips hade jag aldrig hittat det faktiska labbet.

Angående overaller så köpte jag mina på Jula. Jag har testat både deras billiga och lite dyrare, och det har varit en klar skillnad till de dyrare overallernas fördel. De jag köpte som var bra kostade ~99kr och var märkta med "3M" men nu kan jag inte hitta sådana på Julas hemsida. De för ~30kr har varit rent skräp och gått sönder så fort man nuddat väggen eller böjt sig ner.

Hoppas det hjälper! :)
 
När ja jobbade med sanering så gick engpngsmaskerna under namnet tegelstensfilter . Det är ungefär vad dom stoppar. Blir aldrig helt täta heller.
Satsa på en bra halvmask och bra engångsoverall.
 
Åker förbi jula och köper en advantage 200 inkl P3 filter i em.
Ringde till previa i Skövde men de tog inte emot utan skulle i så fall skicka till Linköping eller Kistad. Beslöt att skippa analys, även om det är asbest så kommer jag riva själv och oavsett vilket kommer jag hantera det med den försiktighet som om det vore Asbest.
 
  • Gilla
Lovensson
  • Laddar…
Har kört billigare halvmasker tidigare och man blir bara irriterad på passform och att det skaver. Sundströmsmasken trivs jag väldigt bra med och den kan man ha på sig länge utan att det är jobbigt (eller jobbigare än vad det är att jobba i mask, det är ju rätt påfrestande även med en bra mask).
 
Köpte en advantage på jula igår. Tycker den satt rätt bra. Har även ringt Ramirent och hyrt en luftrenare. Rörande engångsoverall, jag hade tänkt köra kläder typ jeans + tshirt som jag sen eldar upp samt att jag tar en dusch i trädgården (kliver ut från badrummet ut till trädgården så jag inte går igenom huset). Borde inte det fungera lika bra?
 
Elda upp behövs inte. Det är inte något virus eller liknande det är fråga om. Lägg i plastpåse och släng bort. Det finns ingen anledning till att jaga upp sig över en engångsrivning. -Don't panic! En handduk är alltid bra att ha till hands. :)
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Har du informerat ramirent att du skall använda dammfällan vid asbestjobb?
 
Jajjemän. Vi kom överens om att jag efter utfört arbete kör den till Skaraborgs städ som kasserar filtren och asbestsanerar den och sen kör den tillbaka till Ramirent. Så visst, det blir en merkostnad för sanering mm men hellre det än att riskera bli sjuk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.