thestrut skrev:
är det inte bara att lossa skruvarna i takplåten, bända upp den 1 mm eller hur tjock fotplåten nu är, och sedan sticka in fotplåten och skruva fast den genom takplåten?

underfinansierat kan man väl säga... tycker det är rätt bra att bygga ett garage på 135 m2 med övervåning endast med hjälp av lön och eget arbete. inte lånade pengar och inhyrda snickare!

som gräddet på moset blev jag tvungen att totalrenovera huset förra sommaren pga hussvamp. även detta gjordes med eget arbete utan lånade pengar och innefattar bla ny grund, nytt bjälklag nya innerväggar och delar av ytterväggar, ny skorsten nytt kök m.m.

så jaa man kan säga att det är underfinansierat, men jag kämpar på i motvind! (y)
Det är inte bara att lyfta 1 mm, du måste få fotplåtens nederkant över hängrännans kant också och TRP 20 är ganska så styv. Det går men inget jag skulle göra om jag lägger ett nytt tak.

Protte
 
thestrut skrev:
taklutningen är 38 grader, så det är rätt brant..

ska verkligen takplåten gå ut så långt? justerar man inte det med fotplåten? alltså att regnet rinner på takplåten och fortsätter ut på fotplåten, 2-3-4 cm och sedan kommer vinkeln på fotplåten och rinner ner i hängrännan

dålig förklaring kanske men fotplåten ska väl sticka ut längre än takplåten gör? annars har den väl ingen funktion?
Du har rätt, vattnet ska rinna ut på fotplåten och sedan ner i rännan, blir minst stänk då.
Rännans ytterkant ska ligga under fortsättningslinjen på takplåten för att klara snöras och med 38 grader taklutning kan det tyckas att rännan kommer långt ner. Sätt hellre en 100 mm ränna än 125, det ska till ett mycket mycket kraftigt skyfall att fylla en 100 mm ränna.

Protte
 
Om bilden är upp och ner så beror det på iPaddens bildorientering inte overensstämmer med era datorer. Jag beställer fotplåtar med lite olika höjd för att rännan lutar och taket är i våg.

Protte
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycket bra tips!

men kan man inte sätta rännkrokar, sen fotplåt, och sedan lixom vrida in hängrännan om ni förstår hur jag tänker, eftersom rännan ändå går längre ut på gaveln än vad fotplåten gör...

jag har aldrig monterat några hängrännor så jag vet inte hur krokarna fungerar... men känns som det borde gå, att någon tänkt på att man ska kunna montera så :)

jag kommer ha snörasskydd runtom, så jag slipper montera nya hängrännor varje år :) så jag kan montera 125 eller så utan att tänka på vart snöraset kommer

MVH
 
De krokar jag använder har en plåtflik som sticker rakt upp som viks runt rännans framkant så det är enklare att få dit plåten med rännan monterad.

Protte
 
jag lär få återkomma när det blir dags :) löser sig säkerligen...

fick hem ställningen igår så nu blir det till att montera, på lördag kommer halva släkten... så hoppas på bra takläggarväder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.