Hej!

håller på monterar strö + bärläkt nu och tanken är att takplåten ska upp till helgen (börja åtminstone)

hängrännor etc tänkte jag ta vid ett senare tillfälle... typ nästa år kanske. prio är att få det relativt vädertätt innan vintern.

jag läser nu monteringsanvisningen och där ska man börja med rännkrokar och sedan fotplåten...

jag hade tänkt lägga plåttaket först, sedan montera takfotsbrädor, målat dessa, sedan rännkrokar fästa i själva takfotsbrädan och inte i nedersta bärläkten som monteringsanvisningen för taket visar...
jag har sedan tänkt lossa nedersta skruvraden i takplåten och skjuta in fotplåten och sedan skruva fast den rätt genom plåttaket.

plåten är alltså trp20

kan man göra som jag tänkt eller måste jag tänka om??
 
Det går att göra som du säger men mer jobb när man att gör i efterhand.
 
merjobbet består i att skruva lös nedersta skruvraden?
eller finns det annat jag inte tänker på?

hade endast tänkt sätta ett par skruvar längst ner... så det behöver inte bli så mkt merjobb..


det är trampduk som underlag, och alltså inte råspont+papp om det har någon betydelse
 
Inte rädd för att vatten från taket ska skada byggnaden om du inte monterar rännorna innan höst/vinter? Vad är det för typ av byggnad?
 
Det som blir mest merjobb är att få in fotplåt i efterhand men inte så hemskt mycket mer jobb.
 
det är ett garage... och hinner jag så sätter jag upp hängrännor innan vintern..

men finns inga pengar att köpa dem nu, heller inte tid att montera dem. vill bara få upp taket

ett år utan hängrännor lär väl knappast göra från eller till..

regnar det på tvären blir byggnaden ändå blöt (8,5 nockhöjd )
 
Ok, tänk på att vattnet blöter ner marken som i sin tur kan blöta ner grunden om den nu är känslig.
 
Jag hade satt fotplåten nu men monterat takrännorna senare, det är bara en annan sorts rännkrok du använder
 
Sätter man fotplåten för kroken kommer rännan hamna väldigt långt ner.
 
johan ivarsson skrev:
Sätter man fotplåten för kroken kommer rännan hamna väldigt långt ner.
Varför då?
Jag gjorde precis som jag sa (fotplåt först sen rännkrokar) och ser inte riktigt problemet med det.. förutom just att fasaden tar stryk innan hängrännor är på plats

5978_61393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har man en sån liten fotplåt får det ju självklart bra men har man en riktig som går ner i rännan så går det ju inte komma åt att skruva kroken då fotplåten är i vägen.
 
Jag har eftermonterat fotplåt och rännor och det är en del brytande och bändande att få dit plåten. Brukar bli en del repor.
När jag bygger nytt så sätter jag ränna och fotplåt innan takplåten.

Du har alltså underfinansierat, blir alltid problem då.

Protte
 
Köp ställbar krok och montera när du har råd. Dock måste du få upp rännan innan fotplåten, annars blir det jobbigt. Se till att takplåten går ut till ca halva (lite mindre) framtida rännan. (beroende på taklut)
 
prototypen skrev:
Jag har eftermonterat fotplåt och rännor och det är en del brytande och bändande att få dit plåten. Brukar bli en del repor.
När jag bygger nytt så sätter jag ränna och fotplåt innan takplåten.

Du har alltså underfinansierat, blir alltid problem då.


Protte
är det inte bara att lossa skruvarna i takplåten, bända upp den 1 mm eller hur tjock fotplåten nu är, och sedan sticka in fotplåten och skruva fast den genom takplåten?

underfinansierat kan man väl säga... tycker det är rätt bra att bygga ett garage på 135 m2 med övervåning endast med hjälp av lön och eget arbete. inte lånade pengar och inhyrda snickare!

som gräddet på moset blev jag tvungen att totalrenovera huset förra sommaren pga hussvamp. även detta gjordes med eget arbete utan lånade pengar och innefattar bla ny grund, nytt bjälklag nya innerväggar och delar av ytterväggar, ny skorsten nytt kök m.m.

så jaa man kan säga att det är underfinansierat, men jag kämpar på i motvind! (y)
 
  • Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Danneå skrev:
Köp ställbar krok och montera när du har råd. Dock måste du få upp rännan innan fotplåten, annars blir det jobbigt. Se till att takplåten går ut till ca halva (lite mindre) framtida rännan. (beroende på taklut)
taklutningen är 38 grader, så det är rätt brant..

ska verkligen takplåten gå ut så långt? justerar man inte det med fotplåten? alltså att regnet rinner på takplåten och fortsätter ut på fotplåten, 2-3-4 cm och sedan kommer vinkeln på fotplåten och rinner ner i hängrännan

dålig förklaring kanske men fotplåten ska väl sticka ut längre än takplåten gör? annars har den väl ingen funktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.