peternicklas
Henri skrev:
Att fixa trädgården är väl ett sätt att höja värdet på huset utan allt för stora kostnader, mycket kan göras med egen arbetsinsats.
Vet att det inte ger så mycket såvida man inte anlägger damm elller liknande, risken är dock att myggen kommer.
Utöka boytan genom eget arbete, kanske bygga en liten stuga som man kan bo i, då ska man göra det själv om man ska tjäna något.
 
Men ska man bygga en massa som kostar pengar så är det väll bättre att betala av topplånen med de pengarna :)
 
  • Gilla
mankot och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Ramnemark skrev:
Men ska man bygga en massa som kostar pengar så är det väll bättre att betala av topplånen med de pengarna :)
Kan man bygga till för en kostnad av 200K och det höjer värdet med 600K så tror jag det är bättre, klar fördel om ytan behövs.
 
peternicklas skrev:
Vet att det inte ger så mycket såvida man inte anlägger damm elller liknande, risken är dock att myggen kommer.
Det egna arbetet ger extra utdelning om trädgården skulle vara "obefintlig".
 
Det får man ju räkna på.... Beror väll lite på vart huset ligger med. Jag har renoverat mitt hus för 250 000 men jag tror inte värdet har ökat med så mycket än.
 
peternicklas
Henri skrev:
Det egna arbetet ger extra utdelning om trädgården skulle vara "obefintlig".
Jag försökte med det men det gav inte många kronor.
 
peternicklas
Ramnemark skrev:
Det får man ju räkna på.... Beror väll lite på vart huset ligger med. Jag har renoverat mitt hus för 250 000 men jag tror inte värdet har ökat med så mycket än.
Beror ju på vad det är man gör. Vi hade t.ex. en helt tom vind och inredde denna med sovrum, toalett samt ett allrum, gav en del i värde och kostade inte så mycket pengar.
 
S
Fick vårt hus värderat i veckan. 290 000 ökning på knappt ett år.
Nytt tak, ny el, nya fönster på övervåningen, alla ytskick nya på övervåningen men gamla badrum.
El, golvslip och takbyte bortlejt för ca 175 000 efter ROT. Resten typ 80-100 000 material.
Skulle inte göra det för att spekulera i eventuell värdeökning.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
S
Nej fyfan, renovera med vinst tror jag är omöjligt.

Vi har värderade huset för 3 år sedan, efter det har vi:

Rivit hela riskkonstruktionen i gillesstugan med nedgjutna reglar o installerat nivellgolv med nya ytskikt
Helkaklat tvättstugan
Rivit garaget till stommen och byggt upp med ny isolering, panel, gips, råspont och takbeläggning.
Rivit altan på baksidan (28 m2) och byggt upp en helt ny.
Bytt braskamin
Bytt ALL el i hela huset, varenda jävla kabel förutom 2 st i pannrummet som det inte var några fel på ens estetiskt.
Nya ytskikt i ett av sovrummen.
Nya hängrännor på hus, altan och garage.

Efter allt detta värderades huset upp från 850 000 till 875 000.. Fantastiskt!
 
SueCia skrev:
Nej fyfan, renovera med vinst tror jag är omöjligt.

Vi har värderade huset för 3 år sedan, efter det har vi:

Rivit hela riskkonstruktionen i gillesstugan med nedgjutna reglar o installerat nivellgolv med nya ytskikt
Helkaklat tvättstugan
Rivit garaget till stommen och byggt upp med ny isolering, panel, gips, råspont och takbeläggning.
Rivit altan på baksidan (28 m2) och byggt upp en helt ny.
Bytt braskamin
Bytt ALL el i hela huset, varenda jävla kabel förutom 2 st i pannrummet som det inte var några fel på ens estetiskt.
Nya ytskikt i ett av sovrummen.
Nya hängrännor på hus, altan och garage.

Efter allt detta värderades huset upp från 850 000 till 875 000.. Fantastiskt!
Beror ju lite på var man bor. Den miljon vi plöjt ner ökade värdet med 2...
 
peternicklas
SueCia skrev:
Nej fyfan, renovera med vinst tror jag är omöjligt.

Vi har värderade huset för 3 år sedan, efter det har vi:

Rivit hela riskkonstruktionen i gillesstugan med nedgjutna reglar o installerat nivellgolv med nya ytskikt
Helkaklat tvättstugan
Rivit garaget till stommen och byggt upp med ny isolering, panel, gips, råspont och takbeläggning.
Rivit altan på baksidan (28 m2) och byggt upp en helt ny.
Bytt braskamin
Bytt ALL el i hela huset, varenda jävla kabel förutom 2 st i pannrummet som det inte var några fel på ens estetiskt.
Nya ytskikt i ett av sovrummen.
Nya hängrännor på hus, altan och garage.

Efter allt detta värderades huset upp från 850 000 till 875 000.. Fantastiskt!
Bor nog lite på fel plats. Har själv gjort rätt mycket vid vårt hus. Har gått upp från 615k till 2800k i värde, men nu lönar det sig inte att göra mer för värdets skull.
 
SueCia skrev:
Nej fyfan, renovera med vinst tror jag är omöjligt.

Vi har värderade huset för 3 år sedan, efter det har vi:

Rivit hela riskkonstruktionen i gillesstugan med nedgjutna reglar o installerat nivellgolv med nya ytskikt
Helkaklat tvättstugan
Rivit garaget till stommen och byggt upp med ny isolering, panel, gips, råspont och takbeläggning.
Rivit altan på baksidan (28 m2) och byggt upp en helt ny.
Bytt braskamin
Bytt ALL el i hela huset, varenda jävla kabel förutom 2 st i pannrummet som det inte var några fel på ens estetiskt.
Nya ytskikt i ett av sovrummen.
Nya hängrännor på hus, altan och garage.

Efter allt detta värderades huset upp från 850 000 till 875 000.. Fantastiskt!
Hade det varit en villa i en närförort till Sthlm hade det kunnat se annorlunda ut ;)

Dvs, det beror helt på var huset ligger och hur stora plånböcker köparna har. Sen kan det ju alltid vara värt det för en själv om man planerar att bo kvar en längre tid :)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
S
Haha ja såklart. Här lär inte priset stiga nämnvärt oavsett vad jag hittar på.
 
Som vanligt är det tillgång och efterfrågan som styr priserna.
 
Jag hade börjat med att ringa till banken och fråga vilka mäklares värderingar de godkänner. Sedan hade jag ringt runt bland de mäklarna och förklarat att hur hög värdering jag behövde och sedan valt den mäklare som låtit mest tillmötesgående. Med tanke på att huspriserna i sverige rusat de senaste två åren så finns det goda skäl att göra en omvärdering om man har topplån.

Även om du får en orealistiskt hög värdering så är det bra för dig då du slipper topplån och därmed får en lägre månadsavgift. Vad priset verkligen blir den dag det säljs kan kollas upp då. Marknaden kan ha ändrats (igen) till dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.