Jag har svårt att sätta betyg på stilarna känner jag - det mesta blir i mitten utom en eller två som är favorit/inte snyggt.
Det beror så otroligt mycket på miljön som huset står i dock känner jag.

Ett nyfunikis hus i en by på landet blir ju fel, där passar en traditionell stuga bättre.
En skånelänga i en storstadsförort i mellansverige blir ju också helt snett, men i skåne i ngn by passar det utmärkt.

Tinnar o torn förbehålls dock väldigt speciella platser eller vampyrsagor känner jag :)

/K
 
Arneby skrev:
Så 25% av BHs användare tycker inte alls om arkitektritat alltså? Så otroligt svenskt och ängsligt :)
Mitt nya, ganska konventionella hus är ritat av en arkitekt.
Vad skulle vara ängsligt menar du?

Och tycker du det är fel om något är svenskt?
 
Äkta funkis och Torn & tinnar för min del. :) 50-tal gillar jag också men det finns inte med.
 
Arneby skrev:
Så 25% av BHs användare tycker inte alls om arkitektritat alltså? Så otroligt svenskt och ängsligt :)
Såklart, svensk är väl det värsta man kan vara, är men dessutom man så är man väl jävulen själv?
 
Det är inte arkitekten som är problemet utan betongen och plastfönstren
 
hantverkare1 skrev:
Såklart, svensk är väl det värsta man kan vara, är men dessutom man så är man väl jävulen själv?
Nä, du skall vara heterosexuell och medelålders också för att kvalificera :rolleyes:
https://www.youtube.com/watch?v=IAl7YV4ycbg


Och nu tydligen också helst bo i en röd stuga med vita knutar :)
 
Nu betygsatte jag just de husen på bilden. Att utgå från den generella stilen är omöjligt med min fantasi. Storleken på husen spelar roll, placeringen och detaljerna påverkar mer än en generell stil.
Timmerstugor ligger dock högt hos mig i de flesta lägena :)
 
Jag gjorde likadant, tex är jag uppvuxen i en 20-talsvilla i Bromma som är supercharmig, den hade fått 5a i betyg, men villan på bilden gav jag bara en 3:a
 
Ja, det var inte lätt att välja bilder. Dels så finns det varianter inom alla stilar, sedan spelar tomten så stor roll för hur vackert huset upplevs. Väder och fotograf gör sitt till. Det bästa hade kanske varit om man kunde rita in alla hustyperna i exakt samma omgivning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
Blev överraskad hur pass överrens jag var med övriga svarande. Lätt att tro att det är nyfunkis, "arkitektritat" och New England för hela slanten nuförtiden :D
Hade också lite problem med stilen vs. bilden. Älskar t.ex. timmerhus men kanske inte nödvändigtvis den typen på bilden.
 
Knepigt det där med husstilar.

Klassiska svenska "rött med vita knutar är jättefint. Men bygger man sånt med i ett plan eller drar ner taket till nivån för mellanbjälklaget, eller sätter på låtsasspröjs, eller sätter på lockläkt med breda överläkt, då ser det inte alls fint ut.

Eller gult sekelskifteshus med brutet tak. Jättefint. Om man inte lägger det på platta på mark, drar ner taket, och sätter på klumpiga isoleringsfönster, då ser det riktigt jäkligt ut.

Kort sagt, ska man härma en stil ska man göra det ordentligt.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Anmärkningsvärt att en effektsökare som Pål Ross scorar så högt med sina vidriga marsipanbyggen! Stil och skryt före allt annat — säger allt om tidsandan som handlar om behovet att visa upp en yta för att ge omvärlden intrycket att man är framgångsrik.

Den dag han ritar och bygger ett hus som är behovsanpassat utifrån faktiska mänskliga behov, situations-(dvs miljö-) och miljö/resursanpassat med hänsyn tagna till naturliga mänskliga behov istället för att hjälpa små själar låtsas att de bor i Hollywood ska jag ta tre månader ledigt för att uträtta någon form av samhällsnyttig tjänst. Promise!

I övrigt — ett korsvirkeshus eller 30-talshus eller timmerhus eller 1800-talshus mm är väl alltid helt rätt i sin naturliga miljö om de är genuina? Det är ju pastischer och kopior som blir problematiska.

Nyfunkisen överlåter jag till att recenseras av eftervärlden, vars dom kanhända inte blir så mild. Verkshöjd är ett intressant uttryck i sammanhanget...

Pål Ross; hm... Nu måste jag nog tvätta tangentbordet med saltsyra!
//Ronnie

PS. konstiga exempel måste jag säga, hur kan man ha invändningar mot och vända bl.a. olika regionala byggmetoder/arkitektoniska stilar mot varandra? Och vad har en magnetisör som Pål Ross i sammanhanget att göra? DS

PPS Nu har jag skrivit "Pål Ross" flera gånger vilket innebär att jag måste destruera mitt tangentbord på ett säkert sätt; alltså måste jag "sign out" för ett kort tag. DS

PPPS har just lärt mig att "alla wannabees husliga välgörare" tydligen har en examen i arkitektur — så var det inte senast jag läste om honom! Frågan är väl vad han tog med sig från den utbildningen... Nada verkar det som! Till råga på allt enligt deras hemsida finns det någon form av Svanencertifiering för kontoret också — min samhällstjänst närmar sig om inte med stormsteg ser det ut som men det tar jag med ro. PR har lite kvar att leverera innan jag erkänner mig slagen och börjar uträtta den nytta de inte gör...
Men för att göra allt rätt inför de nyrika utan smak och koll så måste jag alltså backa och erkänna att Pål Ross — även om det inte verkar så — har examen från en arkitekturutbildning.

Herrejösses, frågan är nu om det räcker att bränna tangentbordet? DS
 
Redigerat:
Pysslarn skrev:
Anmärkningsvärt att en effektsökare som Pål Ross (som dessutom inte är arkitekt) scorar så högt med sina vidriga marsipanbyggen! Stil och skryt före allt annat — säger allt om tidsandan som handlar om behovet att visa upp en yta för att ge omvärlden intrycket att man är framgångsrik.

Den dag han ritar och bygger ett hus som är behovsanpassat utifrån faktiska mänskliga behov, situations-(dvs miljö-) och miljö/resursanpassat med hänsyn tagna till naturliga mänskliga behov istället för att hjälpa små själar låtsas att de bor i Hollywood ska jag ta tre månader ledigt för att uträtta någon form av samhällsnyttig tjänst. Promise!

I övrigt — ett korsvirkeshus eller 30-talshus eller timmerhus eller 1800-talshus mm är väl alltid helt rätt i sin naturliga miljö om de är genuina? Det är ju pastischer och kopior som blir problematiska.

Nyfunkisen överlåter jag till att recenseras av eftervärlden, vars dom kanhända inte blir så mild. Verkshöjd är ett intressant uttryck i sammanhanget...

Pål Ross; hm... Nu måste jag nog tvätta tangentbordet med saltsyra!
//Ronnie

PS. konstiga exempel måste jag säga, hur kan man ha invändningar mot och vända bl.a. olika regionala byggmetoder/arkitektoniska stilar mot varandra? Och vad har en magnetisör som Pål Ross i sammanhanget att göra? DS

PPS Nu har jag skrivit "Pål Ross" flera gånger vilket innebär att jag måste destruera mitt tangentbord på ett säkert sätt; alltså måste jag "sign out" för ett kort tag. DS
Spelar det någon roll om det är en arkitekt eller en icke arkitekt som ritat huset ?
Sen spelar omgivningen mest roll på huset tycker jag , svårt att älska ett hus som står helt fel
 
Jag skulle vilja bygga ett hus som 100% utgår från funktion och 0% estetik. Det måste gå att bygga ett hus som på ett effektivt och säkert sätt skyddar från fukt och klimat, och samtidigt är utformat på ett sånt sätt att vardagslivet effektiviseras. Några saker jag tänker på är en ordentlig fordonsentré med smutssluss, stor och flexibel förvaring, en tvättprocessanläggning utformad för att minimera manuella moment, integrerat sopsugsystem och avfallskvarn, stort dagsljusinsläpp, robotanpassad tomt, robotiserad städning och hög flexibilitet.
 
Håller i sak med dig — ett bra hus är ett bra hus, oavsett om upphovsmannen är arkitekt eller ej.

Dessvärre måste jag bita i det sura äpplet och erkänna att jag varit missinformerad om huruvida Pål Ross är arkitekt eller ej; det är han tydligen även om det är svårt att tro det.

I mina ögon verkar han bara ha sett för många filmer från Hollywood alternativt tagit en överdos av Falcon Crest på tv i unga år. "Lifestyles of the Rich and Famous" och "The Bold and the Beautiful" har förmodligen också influerat vår marängsuisse-kreatör en hel del också. Hur som helst gillar han ju uppenbarligen hus i 45-gradersvinkel och runda huskroppar också.

Och det gör quiztrådens ursprungliga frågeställning prekär — Pål Ross mot 1800-tal fram till dagens nyfunkis. Extrem yta mot regionala byggnadsstilar. Skit mot tradition och funktion utifrån behov och tillgång till material. Det känns rätt ointressant tycker jag.
DS
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.